• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7374
+
-

کسب و کار جدید، یکی از فازهای اصلاح ساختار شهرداری

فاطمه پهلوانی| مدیرکل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران:

نیروی انسانی در حوزه خدمات شهری باید از توانمندی، دانش مدیریتی و دانش کارشناسی لازم برخوردار باشد یا زمانی که می‌دانیم تعداد ماشین‌های مکانیزه کافی نیست و قرار است از مشارکت مردمی استفاده کنیم باید امکانات اولیه در اختیار شهروندان قرار داده شود.

اداره کل تشکیلات و بهبود روش‌های شهرداری تهران با نگاه مهندسی فرایند به‌منظور بهبود فرایندها که به بهبود عملکرد منتج می‌شود در کنار واحدهای تخصصی شهرداری قرار می‌گیرد تا با شناسایی مشکلات و ارائه راه‌حل، ارتقای عملکرد شهرداری تهران، اثربخشی، کارسازی و کاهش مشکلات را تضمین کند.

پروژه بهبود فرایندهای مناطق در دوره گذشته شروع شده اما در مدل کارفرمایی اشکال داشته و حال نمی‌توان گفت نتایج این پروژه قابل استفاده نیست اما قابل اتکا نیست و باید در اسرع وقت پروژه بهبود فرایندها در شهرداری تهران انجام شود و برخلاف پروژه قبلی بر مبنای یک مدل درست  حرکت کند.

برای این منظور در مرحله نخست باید بدانیم اساسا مأموریت شهرداری تهران چیست؟ هم‌اکنون چه مأموریت‌ها و فرایندهایی انجام می‌شود و سپس براساس مأموریت‌های ذاتی فرایندهای اصلی تعریف شوند.

با توجه به وسعت ساختاری شهرداری تهران باید اصلاح ساختار در ۲فاز انجام شود که یکی از آنها از راه کسب و کار جدید و بازارهای نوین است. در فاز نخست تعارضات یک واحد با واحد دیگر (موارد فوری و اولویت‌دار) که لطمه ایجاد کرده و باید هرچه سریع‌تر نسبت به رفع آن اقدام شود در دستور کار قرار دارد.

در فاز دوم باید اصلاح کلی ساختار شهرداری تهران بر مبنای مدل کسب و کار جدید انجام ‌شود؛ زمانی که مدل کسب و کار جدید تعریف می‌شود مشخص خواهد شد که شهرداری چه کارهایی را باید و چه کارهایی را نباید انجام دهد. نباید برای کارهایی که جزء مأموریت‌های ذاتی شهرداری نیست ساختار ایجاد کرد. باید توجه داشت پیاده‌سازی این پروژه زمان‌بر بوده و ممکن است در روند اعمال تغییرات و پیاده‌سازی ساختار جدید بخش‌هایی از ساختار حذف، بخش‌هایی ایجاد یا در یکدیگر ادغام شوند.

شهرداری تهران باید به‌دنبال ایجاد کسب و کارهای جدید باشد. این موضوع باید با فرمول واسپاری و برون سپاری (واگذاری مطلق) با هدف حمایت از بخش خصوصی انجام شود نه در اتصال با شهرداری تهران؛ متأسفانه در گذشته درخصوص برون سپاری به‌صورت موفق عمل نشده و با عنوان برون‌سپاری، سازمان و شرکت‌هایی را در اتصال با شهرداری نگه داشته‌ایم.

هر یک از نیروهای انسانی کارکردی دارند که باید به درستی مشخص شود؛ برای مثال عده‌ای در اجرا و عده‌ای در زمینه تحلیل و تفکر توانمند هستند ولی افراد فاقد تخصص نیز باید در فرایند توانمندسازی یا خروج از سیستم قرار گیرند؛ در واقع کارآمدسازی نیروی انسانی شرط موفقیت اصلاحات ساختاری خواهد بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید