• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
دو شنبه 30 بهمن 1396
کد مطلب : 7370
+
-

بودجه تهران در ایستگاه آخر

17هزار و 430میلیارد تومان برای اداره شهر تهران در سال1397 به تصویب رسید

گزارش
بودجه تهران در ایستگاه آخر

محدثه قیدی:

محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش درجلسه صحن علنی روز یکشنبه شورای شهرتهران از جناح‌های سیاسی و رسانه‌ها خواست تا باتوجه به شرایط دشوار فعلی مدیریت شهری که با کمبود نقدینگی و مشکلات جدی مواجه است، از شایعه‌سازی‌ و تضعیف مدیریت شهری بپرهیزند. او گفت که «خاضعانه» درخواست می‌کنم!  هاشمی پرهیز از تضعیف مدیریت شهری را به‌معنای نادیده گرفتن مشکلات و نواقص ندانست و در توضیح منظور خود از تبدیل رویکرد مخرب و شایعه‌ساز به انتقاد سازنده وارائه پیشنهادهای مفید سخن گفت که هدف از آن بهبود وضعیت شهر و تأمین رضایت بیشتر شهروندان است. از نظر محسن هاشمی تضعیف و تزلزل مدیریت شهری می‌تواند منجر به آسیب جامعه و شهروندان شود.  رئیس شورای شهر تهران درعین حال بر این نکته نیز تأکید کرد که با گذشت حدود 6‌ماه از آغاز مسئولیت محمدعلی نجفی به‌عنوان شهردار تهران، نه شورای شهر و نه شهردار منکر وجود ضعف و کاستی و نواقص در اداره شهر نیستند، اما آنچه این عضو بلندپایه شورای شهر بر آن اصرارداشت، برطرف کردن کاستی‌ها و تقویت و حمایت بیشتر از مدیریت شهری به‌جای تضعیف آن بود.

پایان رسیدگی به لایحه بودجه سال 97

شورای شهر تهران دیروز پس از ده‌ها ساعت کار کارشناسی بالاخره موفق شدند قبل از پایان مهلت قانونی رسیدگی به لایحه بودجه 17هزار و430 میلیارد تومانی شهرداری تهران را برای سال آینده به اتمام برسانند. شورای شهر قرار است امروز نامه لایحه بودجه را برای تأیید نهایی به فرمانداری ارسال کند به این امید که تکلیف بودجه اداره سال آینده شهرتهران تا آخر اسفند  روشن و به شهرداری پایتخت ابلاغ شود.

آنچه در دستور جلسه دیروز قرار داشت مربوط به ادامه بررسی بودجه تکالیف و ماموریت‌های خدمات شهری بود که متعاقب آن تصمیمات مهمی اخذ شد؛ به‌عنوان مثال شورای شهر 50 میلیارد  برای تملک و ساماندهی باغات کن در سال 97 اختصاص داد. بنا براین گزارش، باغات کن از 30سال پیش تا‌کنون به بهانه‌های مختلف دستخوش نابودی و تخریب قرارداشته است اما تصمیم دیروز شورای شهر تهران را می‌توان یکی از مهم‌ترین اقدامات مدیریت شهری به‌منظور کاهش آلودگی هوا و حفظ اکوسیستم طبیعی شهرتهران نام برد که با تأمین این اعتبار سعی دارد از تخریب باغات و اراضی مزروعی محدوده کن (بین اتوبان شهید همت و شهید حکیم) جلوگیری کند.

بنا براین گزارش، الهام فخاری نیز پیشنهاد اصلاحات ردیف هزینه‌ای در «احیای مرمت آرامستان‌های تاریخی شهر تهران» را مطرح کرد. بنابراین پیشنهاد 20میلیارد ریال از 132میلیارد ریال مربوط به ردیف مدیریت و ساماندهی آرامستان‌ها و توسعه و بهسازی آنها به احیای مرمت آرامستان‌های تاریخی شهر تهران اختصاص یافت.

فخاری همچنین در پیشنهاد دیگری خواستار اختصاص بخشی از هزینه‌های پیمانکاران سازمان رفع سد معبر برای ساماندهی و بهسازی به روش تشویقی برای دستفروشان شد.

الهام فخاری گفت: «موضوع این است که به‌جای روش‌های خشن‌ و تنبیهی برای ساماندهی دستفروشان شهر روش‌هایی سازنده در پیش بگیریم چون با روش‌های گذشته تاکنون آن سامانی که مردم انتظار داشتند اتفاق نیفتاده است ». او خواستار اختصاص مبلغ 30میلیارد ریال به‌منظور ساماندهی و بهسازی به روش تشویقی دستفروشان آن هم در محدوده‌ها و محیط‌هایی شد که رقابت منفی حرفه‌ای و اقتصادی با کسبه و پرداخت‌کنندگان مالیات ایجاد نشود. این پیشنهاد با 17رای موافق و 2رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر تهران رسید.

درجریان این بررسی‌ها کمیسیون برنامه و بودجه پیشنهاد افزایش درآمد حاصل از ورزش را مطرح کرده بود که با مخالفت محمد جواد حق‌شناس مواجه شد؛ از نظر حق‌شناس اضافه شدن ۱۵ میلیارد بر سقف درآمد حاصل از ورزش، سبب افزایش ۳۰۰درصدی هزینه‌های مردم تهران ظرف ۲سال در امر سلامت و ورزش خواهد شد. او گفت: تنها جایی که شهرداری از مردم پول زیاد یا عوارض نمی‌خواهد فقط حوزه ورزش است اما کمیسیون برنامه و بودجه 15میلیارد تومان به مبلغ پیشنهادی شهرداری بابت درآمد حاصل از ورزش اضافه کرده که این امر سبب می‌شود به قشر جنوب شهر تهران فشار بیشتری وارد شود و این منصفانه نیست. به گزارش همشهری به‌دنبال این اظهارات اعضای شورای شهر به افزایش درآمد از محل ورزش رأی ندادند.

شورای شهر ایرادهای فرمانداری به طرح جدید ترافیک را بررسی می‌کند

درپایان جلسه صحن علنی روز گذشته رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جمع خبرنگاران حاضر شد و درمورد ایرادهای مطرح شده از سوی فرمانداری تهران به طرح جدید ترافیک، توضیحاتی ارائه کرد.

محسن هاشمی گفت: باید توجه کنیم که طرح ترافیک مصوبه شورای هماهنگی وزارت کشور بوده که در شورا مصوب شده است.

او افزود: شهرداری پیشنهادهای خود در مورد طرح ترافیک به وزارت کشور را ارائه کرده و وزارت کشور این پیشنهادها را به تصویب رسانده است.

وی با تأکید بر این نکته که وظیفه شورای اسلامی شهر تهران مربوط به عوارض طرح ترافیک است که فرمانداری ایراداتی به آن گرفته، گفت: ایراد گرفته شده فرمانداری در مورد عوارض طرح جدید ترافیک در دستور کار شورای اسلامی شهر تهران قرار گرفته و اعضای شورا در مورد آن بحث و گفت‌وگو خواهند کرد.

اداره اوقاف و تخریب گورستان تاریخی شهرری

به گزارش همشهری، دیروز دونفر از اعضای شورای شهر تهران به طرح تذکراتی پرداختند؛ ابتدا حسن خلیل‌آبادی به مجموعه آرامستان امامزاده عبدالله شهرری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اماکن تاریخی دارای ارزش میراثی اشاره کرد که خانه ابدی بزرگان عرصه علم و ادب، رجال سیاسی و سه نفر از شهدای ۱۶ آذر است و به ثبت آثار ملی هم رسیده اما اینطور که خلیل‌آبادی گفت طی روزهای گذشته اداره اوقاف شهرستان ری بدون هماهنگی با اداره میراث فرهنگی شهرری به بهانه بازپیرایی اقدام به تخریب سطح قابل‌توجهی از گورستان کرده‌ که منجر به از بین‌رفتن تعداد زیادی از قبور واجد ارزش میراثی شده است. اوگفت: با وجود شکایت اداره میراث شهرستان ری و صدور حکم صادر شده از سوی معاون دادستان محترم شهرستان مبنی بر توقف هرگونه عملیات عمرانی، اما در روزهای گذشته اداره اوقاف شهرستان ری مجددا بدون توجه به حکم قضایی به عملیات عمرانی غیرقانونی خود ادامه داده است.

خلیل‌آبادی از اداره اوقاف خواست نسبت به عملکرد اشتباه خود پاسخگو باشد و هرچه سریع‌تر درصدد جبران آن برآید.

تذکر بعدی نیز ازسوی افشین حبیب‌زاده به برخی شرکت‌ها و زیرمجموعه‌های شهرداری مطرح شد. به گفته حبیب‌زاده این شرکت‌ها هزینه‌های فاقد اعتبار خودرا به‌عنوان دیون محاسبه می‌کنند و پیگیر تسویه آن از محل مذکور هستند درحالی‌که هزینه‌های مورد اشاره فاقد اعتبار و مصوبه شورای شهر است و قبل از هرگونه اقدام درجهت تسویه و قرار گرفتن در ردیف دیون باید در ردیف مربوط به هزینه مرتبط پیش‌بینی شود و پس از تصویب شورای شهر اقدام لازم صورت گیرد.

بررسی اعتراضات فرمانداری

در چهل و هفتمین جلسه علنی شورای شهر تهران، ری و تجریش بررسی نامه فرمانداری تهران در مورد اعتراض هیأت تطبیق به مصوبه اصلاحیه اخذ حق توقف ساعتی از وسایل نقلیه وارد شده به میدان مرکزی سازمان میادین میوه و تره‌بار و فرآورده‌های کشاورزی تهران مورد بررسی قرار گرفت.

در ادامه جلسه با اکثریت آرای اعضای شورای شهر افزایش نرخ 35درصدی از این مصوبه حذف شد.

در ادامه این جلسه، اعتراض دیگر فرمانداری تهران درمورد الزام شورای شهر تهران به تشکیل کمیته ارتقای ایمنی ساختمان‌های شهر تهران و پیگیری تحقق خروجی‌ها و پیشنهادهای کارگروه‌های دولت، مجلس و شورای شهر تهران را مورد بررسی قرار دادند و به اصلاح نوشتاری این مصوبه پرداختند.

این خبر را به اشتراک بگذارید