• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73698
+
-

دزفولی‌ها ماهی خاویاری پرورش می‌دهند

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان گفت: مجتمع پرورش ماهیان خاویاری در شمال دزفول هفته دولت (شهریورماه) کلنگ‌زنی می‌شود که بیش از 60 درصد ماهیان خاویاری کشور را تأمین می‌کند. به گزارش مهر، غلامرضا افتخاری‌نسب اظهار کرد: خوزستان در تولید ماهیان گرمابی با مازندران و گلستان رقابت دارد. این استان سال گذشته به دلیل خشکسالی رتبه دوم را کسب کرد اما 3 سال قبل از آن در رتبه نخست قرار داشت.

وی با اشاره به این‌که اگر امسال بیماری پیش نیاید، یکی از سال‌های پررونق در پرورش ماهیان گرمابی را خواهیم داشت، افزود: شوشتر، شوش و سوسنگرد در بخش پرورش ماهی بیشترین خسارت را از سیلاب اخیر (فروردین امسال) دیدند. سرپرست اداره کل شیلات خوزستان با اشاره به این‌که سند توسعه شیلات خوزستان توسط یکی از قوی‌ترین مشاوران شیلات در کشور در حال تدوین است، ادامه داد: این سند توسعه طبق آخرین قرار شهریور امسال باید تحویل داده شود، چون باید خواسته شیلات، اداره حفاظت محیط ‌زیست و آب و برق استان را همزمان در نظر بگیرند.

افتخاری‌نسب با تأکید بر این‌که در پرورش ماهیان گرمابی، شیلات از استخرهای خاکی به سمت استخرهای بتنی حرکت کرده است، تصریح کرد: در طرح‌های جدید پرورش آبزیان به دلیل بیماری لک سفید از روش‌های جدید استفاده می‌شود تا بتوانیم 2 نوبت در سال پرورش میگو داشته باشیم.


بازسازی ذخایر آبزیان

سرپرست اداره کل شیلات خوزستان در ادامه به رهاسازی میلیون‌ها بچه‌ماهی در آب‌های استان اشاره کرد و گفت: در بازسازی ذخایر آبزیان در تالاب‌ها، دریاچه‌ها و رودخانه‌ها بیش از ۱۹ میلیون بچه‌ماهی از فروردین امسال رهاسازی شده‌اند و با هماهنگی حفاظت محیط ‌زیست رهاسازی پشت سدها نیز به صورت میانگین سالانه بین ۱۵ تا ۲۰ میلیون بچه‌ماهی انجام می‌شود.

افتخاری‌نسب توضیح داد: ۱۰ میلیون لارو بچه‌ماهی در تالاب هورالعظیم رها شده بودند اما به دلیل باز کردن دایک مرزی از بین رفتند. وی در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا هم اظهار کرد: سال گذشته ۱۲ هزار تن ماهی تیلاپیا وارد کشور شد اما ظرفیت تولید ۲۰ هزار تن است.  این مسئول یادآور شد: چند گونه تیلاپیا داریم که در سیلاب امسال بسیاری از گونه‌های مهاجم این نوع ماهی وارد استخرهای پرورش ماهی شدند و ماهی‌ها را خوردند.

این خبر را به اشتراک بگذارید