• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73576
+
-

2 درصد کودکان سیستان و بلو چستان اضافه‌وزن دارند

تغذیه
2 درصد کودکان سیستان و بلو چستان اضافه‌وزن دارند

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: 2 درصد از کودکان و نوجوانان استان سیستان و بلوچستان دارای اضافه‌وزن و چاقی هستند. 

به گزارش ایسنا «سیدمهدی طباطبایی» با اشاره به این‌که پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر به عنوان یک اولویت در کشور مطرح شده است، افزود: کارشناسان تغذیه با ارائه مشاوره‌های رایگان، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی به خانوارها در زمینه شیوه‌های زندگی و سبک تغذیه‌ای سالم، برنامه جامع کنترل اضافه‌وزن و چاقی کودکان را در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان ترویج می‌کنند. از سال گذشته تاکنون ضمن شناسایی کودکان دارای اضافه‌وزن و چاقی مشاوره‌های تغذیه‌ای به والدین آنان ارائه داده‌اند. 

وی ادامه داد: همه مجموعه‌ها باید سیاست‌های خود را با هدف تامین سلامت کودکان و فراهم آوردن محیطی سالم اتخاذ کنند. همچنین با رعایت عدالت در سلامت مسئولیت خود را در کاستن خطر ابتلا و کاهش چاقی کودکان بشناسند. 

وی همچنین از شناسایی بیش از 2 هزار کودک مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی و ارائه مشاوره‌های تغذیه‌ای رایگان در راستای برنامه جامع پیشگیری، کنترل اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان حوزه این دانشگاه خبر داد. 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به این‌که بیش از 20 کارشناس تغذیه در مراکز خدمات جامع سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در زمینه شیوه‌های سالم زندگی به خانوارها مشاوره‌های تغذیه‌ای رایگان ارائه می‌دهند، گفت: اجرای برنامه‌های ترویج تغذیه، فعالیت‌های جسمی و کاهش کم‌تحرکی، مراقبت‌های دوران بارداری، فراهم ساختن راهکارهای سبک زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب، ارائه خدمات خانواده‌محور مبتنی بر سبک زندگی سالم، از مهم‌ترین برنامه‌های پیشگیری از کنترل اضافه‌وزن و چاقی در دانشگاه علوم پزشکی زاهدان است. 


پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن 

طباطبایی پیشگیری و کنترل اضافه‌وزن و چاقی کودکان و نوجوانان از طریق ارتقای سطح آگاهی خانواده‌ها در زمینه علل و عوارض چاقی و عادت شیوه صحیح زندگی را از دیگر برنامه‌های طرح جامع پیشگیری از اضافه‌وزن و چاقی کودکان و نوجوانان عنوان کرد. 

وی گفت: اجرای برنامه‌های آموزشی ترویج تغذیه صحیح، تحرک کافی و اطلاع‌رسانی به کودکان و نوجوانان در کانون‌های پرورش فکری و سایر مراکز آموزشی در فصل تعطیلات از برنامه‌های کارشناسان تغذیه بوده است و 200 نفر از مربیان مهد کودک‌ها و کانون‌های فکری کودکان و نوجوانان در کارگاه‌های آموزشی برنامه‌های ترویج تغذیه‌ای سالم را فرا گرفته‌اند و در سطح مراکز آموزشی ترویج می‌کنند. 

معاون بهداشت دانشگاه با بیان این مطلب که گرایش به مصرف تنقلات، و نوشیدنی‌های صنعتی و همچنین تغییر سبک زندگی و استفاده بیش از ‌اندازه از بازی‌های رایانه‌ای، موجب اضافه‌وزن و چاقی در کودکان و نوجوانان می‌شود، درخواست کرد: برای دریافت مشاوره‌های تغذیه‌ای رایگان به کارشناسان تغذیه مستقر در مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه و از خریدن فست‌فودها و تنقلات پرکالری برای کودکان پرهیز کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید