• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
چهار شنبه 30 مرداد 1398
کد مطلب : 73572
+
-

پیشتازی سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان: آب و هوای گرم و استوایی در مناطق جنوبی استان به‌ویژه سرباز امکان رشد انواع میوه‌های گرمسیری را میسر کرده است

گزارش
پیشتازی سیستان و بلوچستان در تولید میوه‌های گرمسیری

استان سیستان و بلوچستان ظرفیت‌های مغفول فراوانی دارد و وجود میوه‌های منحصر به فرد یکی از آن‌هاست که برای استفاده بهینه از آن نیاز به برنامه‌‌ریزی علمی و هدفمند است. 

به گزارش مهر ظرفیت‌های بی‌نظیر استان سیستان و بلوچستان، شامل جاذبه‌های دیدنی طبیعی، تاریخی، مذهبی و فرهنگی چند سالی است به‌واسطه رسانه‌های نوظهور بیشتر شناخته شده است؛ اما با وجود این قطعاً همچنان ظرفیت‌های منحصربه‌فرد فراوانی در این استان ناشناخته مانده است که نیاز به مدت‌ها قلم‌فرسایی دارد. 

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های سیستان و بلوچستان اقلیم منحصر به فرد و آب و هوای خاص و مطلوب آن است به طوری که در هر فصلی از سال که به این استان سفر کنید می‌توانید هر ۴ فصل را تجربه کنید و به واسطه آن با انواع محصولات کشاورزی روبه‌رو شوید. 

در این گزارش سعی شده بخشی از ناشناخته‌های کشاورزی سیستان و بلوچستان بیان شود تا شاید با شناساندن این ظرفیت‌های مغفول نگاه گردشگران و کارآفرینان به آن جذب شود. 

سیستان و بلوچستان، مهد میوه‌های گرمسیری کشور است. این استان دارای آب و هوایی مرطوب و گرم است؛ از این رو می‌توان سیستان و بلوچستان را مهد میوه‌های گرمسیری در کشور دانست. 


شرایط آب و هوایی مناسب 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان در خصوص شرایط آب و هوایی این استان برای تولید میوه‌های گرمسیری گفت: خاستگاه میوه‌های گرمسیری که در جنوب سیستان و بلوچستان به عمل می‌آید شبه‌قاره هند است. 

«غلام‌حیدر زورقی» افزود: آب و هوای گرم و مرطوب و استوایی‌مانند مناطق جنوبی سیستان و بلوچستان به‌ویژه شهرستان سرباز که به هندوستان کوچک مشهور است، امکان رشد و پرورش انواع میوه‌های گرمسیری را میسر کرده است. 

وی ادامه داد: علاوه بر میوه‌های گرمسیری منحصر به فرد، مرکبات استان سیستان و بلوچستان شامل ترنج، پرتقال، گریپ‌فروت و نارنگی و همچنین انواع انار و میوه‌های جالیزی نیز از دیگرمحصولاتی هستند که طعم آن‌ها متفاوت از اقسامی است که در سایر نقاط کشور کشت می‌شوند. 


تولید محصولات خارج از فصل 

یک کارشناس کشاورزی گفت: استان سیستان و بلوچستان توانمندی‌ها و استعدادهای خاصی در تولید انواع محصولات گرمسیری و نیمه گرمسیری و همچنین محصولات خارج از فصل و تولیدات دامی و شیلاتی دارد. 

«صالحه طاهری» با بیان این‌که مهم‌ترین راه رونق کشاورزی در سیستان و بلوچستان استفاده بهینه از آب و خاک، اجرای طرح‌های نوین آبیاری به‌ویژه انتقال آب با لوله و توسعه صنعت بیمه آب و خاک کشاورزی است، افزود: سهم عمده‌ای از اشتغال استان وابسته به بخش کشاورزی است. 

وی ادامه داد: قطعا با بررسی استعدادهای کشاورزی سیستان و بلوچستان و برنامه‌‌ریزی علمی و هدفمند می‌توان تولید محصولات کشاورزی و همچنین ارزش افزوده آن‌ها در استان را افزایش داد. 


ظرفیت‌های شیلات استان 

این کارشناس کشاورزی گفت: بخش گیاهان دارویی، تولید ۸۰ نوع خرما، تولید موز، انبه، تولید انگور یاقوتی زودرس و... از جمه دیگرظرفیت‌های کشاورزی این استان پهناور و 4 فصل است. 

طاهری با اشاره به این‌که صادرات یکی از آیتم‌های رونق اقتصادی و توسعه جامعه است، گفت: در شرایط کنونی کشور که اشباع بازار داخلی و تحریم‌ها را داریم، محصولات کشاورزی می‌توانند جایگزین خوبی برای صادرات نفت خام با توجه به موقعیت ژئوپولوتیک ایران باشند. 

وی همچنین با اشاره به این‌که سیستان و بلوچستان درحوزه شیلات نیز دارای قابلیت‌های بسیار خوبی است، افزود: این استان علاوه بر این‌که ظرفیت پرورش میگو و ماهیان گرم‌آبی را دارد، در حوزه پرورش ماهیان سردآبی نیز از ظرفیت‌های خوبی برخودار است و حوزه دام و دام‌پروری به عنوان دیگرقابلیت سیستان و بلوچستان است. 


  خواص میوه‌های گرمسیری استان

میوه‌های گرمسیری استان علاوه بر جذب گردشگر خواص دارویی فراوانی نیز دارند. به عنوان نمونه چیکو، میوه‌ای به شکل گرد تا بیضی، به قطر ۱۰ تا ۱۵ سانتی‌متر، طول ۱۲ سانتی‌متر و وزن نرمال بین ۱۰۰ تا ۴۰۰ گرم است که البته در برخی ارقام به یک کیلوگرم نیز می‌رسد. چیکو میوه‌ای معطر است و نارس چیکو نیز تانن فراوانی دارد که برای درمان اسهال مفید است؛ همچنین از برگ آن در پایین آوردن فشارخون، درمان سرماخوردگی و سرفه استفاده می‌شود. خواص درمانی دیگر این گیاه این است که از شیرابه چسبناک چیکو در پر کردن دندان استفاده می‌شود و له‌شده هسته این میوه نیز برای دفع سنگ کلیه موثر است. 


گواوا

گیاه گواوا درختچه‌ای همیشه‌سبز است که برگ‌های در برابر هم دراز و بیضی‌شکل دارد. گواوا به عنوان میوه دسری اهمیت ویژه‌ای دارد. از درخت گواوا به عنوان حصار و همچنین گیاه زینتی نیز استفاده می‌شود. مناطق عمده کشت این محصول در دنیا کشورهای جنوب آسیا، هاوایی، کوبا، هند و در ایران برخی مناطق هرمزگان و سیستان و بلوچستان است. در زبان بومی جنوب سیستان و بلوچستان گواوا به «زیتون محلی» معروف است؛ جوشانده آن برای رفع ناراحتی پوستی، جرب و زخم به کار می‌رود. میوه گواوا قابض است و برای دیابت مفید؛ همچنین منبع عالی فیبر است بنابراین به رفع یبوست کمک می‌کند. جوشانده برگ و پوست آن قاعده‌آور است. 


پاپایا (خربزه درختی) 

پوست این میوه ابتدا سبز است و زمانی که کاملاً رسیده و آماده مصرف شود، به رنگ زرد کهربایی تا کمی نارنجی درمی‌آید. این میوه در تهیه سالاد و اسموتی کاربرد زیادی دارد. خواص و فواید پاپایا بسیار زیاد است؛ برای مثال این میوه حاوی آنزیمی به نام «پاپایین» است که زنجیره‌های پروتئینی ماهیچه‌های گوشت را می‌شکند و هضم آن را ساده‌تر می‌کند. 

پاپایا سرشار از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتنوئید و لیکوپن، فیبر، انواع ویتامین مانند ویتامین آ و ث و مواد معدنی است. کاروتنوئیدهای موجود در این میوه مانع از چسبیدن و رسوب کلسترول در دیواره رگ‌های خونی می‌شود و می‌تواند از سکته‌های قلبی جلوگیری کند. 


جمبو

جمبو نام درخت میوه‌دار و همیشه‌سبزی است که در شهرها و مناطق ساحلی جنوب ایران می‌روید. از جمبو می‌توان سرکه، ژله و انواع شربت‌ها را تهیه کرد. سرکه جمبو به دلیل خوش‌رنگ و معطر بودن در سراسر کشور هند ساخته و استفاده می‌شود. جمبو دارای انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. علاوه بر این‌ها، بخش‌های مختلف این گیاه ارزش دارویی دارند؛ به‌ویژه هسته‌های جمبو در درمان و کنترل بیماری دیابت مؤثرند.

این خبر را به اشتراک بگذارید