• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73247
+
-

زخم نمک

معدن نمک بیجار بعد از رانش زمین در سال ۱۳۸۰ و نیز سیلاب سال‌های ۹۳ و ۹۴، خسارات زیادی دید که جبران آن نیازمند مشارکت مردم و مسئولان است

معدن
زخم نمک

معدن نمک آبی بیجار که روزی نان‌آور سفره بسیاری از کارگران این منطقه بود، دچار خسارت‌هایی شده و حال مناسبی ندارد. معدن نمک آبی در نزدیکی روستای «محمدآباد» قرار دارد.  به گزارش ایرنا، آب این روستا به واسطه وجود معدن، شور شد و بیشتر ساکنان آن بار کوچ بستند. فقط ۱۲ خانوار روستای محمدآباد مانده‌اند تا در معدن کار کنند. بعد از رانش زمین در سال ۱۳۸۰ این معدن خسارات زیادی دید و بعد از آن هم سیلاب در سال‌های ۹۳ و ۹۴، تولید نمک را به صفر رساند و حال جبران این خسارت زمان‌بر است. 


فراز و نشیب‌های معدن در 4 دهه گذشته 

«معروف سجادی» کارآفرین نمونه ۶۳ ساله که از سال ۱۳۶۴ در معدن نمک آبی بیجار سرمایه‌گذاری کرده و در 4دهه گذشته از فراز و نشیب‌های بسیاری گذشته است، می‌گوید: از سال ۱۳۶۴ با آغاز فعالیت در معدن نمک و ساخت کارخانه فراوری نمک در جوار معدن تا امروز بیش از ۵۰ میلیارد ریال آورده شخصی هزینه کرده‌ام. در آغاز به فعالیت معدن و فراوری نمک آبی در کارخانه حدود ۵۷ کارگر مشغول به فعالیت بودند که با رانش زمین در سال ۱۳۸۰ بیش از 5 میلیارد ریال خسارت به معدن وارد شد و تعداد کارگران به ۲۰ نفر کاهش یافت. برای جبران این خسارت همه دارایی‌ام را فروختم.

 اکنون هم در صورت حمایت دولت و پرداخت ۵۰ میلیارد ریال تسهیلات، می‌توان ۱۰۰ کارگر جدید در معدن استخدام کرد.  سجادی یادآور شد: معدن نمک آبی در نزدیکی روستای محمدآباد معروف به تازه‌کند قرار دارد و به علت شوری آب امکان زندگی مردم در این روستا ممکن نبود، ولی به برکت وجود معدن و فعالیت اقتصادی در این منطقه، بیش از ۱۲ خانوار به صورت ثابت در این روستا زندگی می‌کنند و در معدن اشتغال دارند. او ادامه داد: پس از رانش زمین در سال ۱۳۸۰ با خسارت بیش از ۲۰ میلیارد ریال و همچنین وقوع سیلاب در سال‌های ۹۳ و ۹۴، تولید نمک در معدن به صفر رسید که تا امروز جبران خسارت آن امکان‌پذیر نبوده و این  امر زمان‌بر است.


تولید نمک آبی نیازمند بارندگی مناسب است 

مدیر عامل معدن نمک آبی بیجار تاکید کرد: تولید نمک آبی نیازمند بارندگی مناسب در اواخر اسفند تا اوایل تابستان است که اگر در این روند تداخل و بی‌نظمی پیش‌ آید تولید نمک در اواخر تابستان را با مشکل و کمبود مواجه خواهد کرد.  وی افزود: تولید خالص نمک آبی در این معدن سالانه بیش از ۵۰ تن است که در حال حاضر با کمتر از 5 کارگر در حال فعالیت است.  سجادی گفت: افزایش بارندگی‌های امسال هم روند تولید نمک را به تاخیر انداخته است و امیدواریم با افزایش دمای هوا و رخ ندادن بارندگی در شهریورماه برداشت و تولید نمک در معدن آغاز خواهد شد. 


امیدی به حمایت مالی بانک‌ها ندارم 

این کارآفرین گفت: حمایت عملی از کارآفرینی وجود ندارد و مشکلات اقتصادی تولیدکنندگان برای صاحبان سرمایه و بانک‌های عامل اهمیتی ندارد.  وی با اشاره به تلاش‌های بی‌ثمری که برای دریافت تسهیلات ارزان‌قیمت و قرض‌الحسنه از بانک‌ها اظهار کرد: دیگر امیدی به حمایت مالی بانک‌ها ندارم و در تلاش برای جذب سرمایه‌گذار خارجی از کشورهای همسایه هستم.


دردسرهای آب، برق و گاز

سجادی یادآور شد: شوری آب منطقه عملا شرایط زندگی و رونق اقتصادی را سخت و غیرممکن می‌کند که برای رفع موقتی مشکل، روزانه بیش از ۲۰ تا ۴۰ لیتر آب آشامیدنی از شهرستان خریداری می‌شود. او از کمبود آب آشامیدنی در این روستا خبر داد و گفت: با توجه به اسکان ۲۰ خانوار در این منطقه و نداشتن توجیه اقتصادی ایجاد شبکه آبرسانی، هزینه تهیه آب شرب با تانکر روز‌به‌روز افزایش خواهد یافت و امکان افزایش جمعیت غیرممکن می‌شود.

 مدیرعامل معدن نمک آبی بیجار افزود: تجهیزات برق‌رسانی به معدن و کارخانه توسط شبکه برق شهرستان و با سرمایه‌گذاری مستقیم شرکت نمک بیجار خریداری و به منطقه تازه‌کند اهدا شد. وی همچنین به دسترسی نداشتن این کارخانه به گاز طبیعی اشاره کرد و گفت: شبکه گاز‌رسانی شهرستان در 5کیلومتری کارخانه وجود دارد. با این حال به علت جمعیت ۲۰ خانواری روستا، امکان گاز‌رسانی به منطقه وجود ندارد.  سجادی ادامه داد: با همه موانع و مشکلاتی که در استفاده از حداقل امکانات و خدمات عمومی که در منطقه احداث معدن وجود دارد، جاده دسترسی به روستا یکی دیگر از مشکلات جدی تولید و اشتغال به شمار می‌رود.


خلوص بالای نمک بیجار 

مدیر عامل کارخانه تولید نمک بیجار از کیفیت و خلوص بالای نمک بیجار گفت و افزود: بر اساس اسناد و مدارک آزمایشگاه علوم پزشکی، نمک بیجار از کیفیت و خلوص 100 درصدی برخوردار است و بهترین نمک برای تولید داروهای پزشکی به شمار می‌رود.  سجادی ادامه داد: تولید و فراوری نمک در این معدن حدود یک صدم قیمت واردات نمک از کشورهای تولید‌کننده است که در صورت حمایت از تولید داخلی، ارز‌آوری به کشور و خودکفایی در تولید نمک دارویی قابل دسترسی است.

وی خلوص بالای نمک بیجار را این گونه توصیف کرد که نیازی به دانه‌بندی مجدد توسط دستگاه‌های مخصوص ندارد و افزود: این نکته مهم می‌تواند در کاهش هزینه‌های خرید دستگاه و نیروی کار بسیار موثر باشد، اما برخی از دستگاه‌های مربوطه تهیه دستگاه دانه‌بندی را ملزم به ارائه مجوز فروش محصول می‌دانند و در این مورد برخی از دستگاه‌ها همکاری ندارند.

سجادی با ابراز نگرانی از این‌که معرفی نمک آبی تولید بیجار در شهرستان و استان مغفول مانده است، گفت: این محصول باکیفیت‌ترین نمک کشور، ارزان‌ترین و در دست‌ترین محصول برای همشهریان، جایگاهی در سبد حمایتی و مصرفی ندارد تا آنجا که برخی از ادارات خدمات‌رسان برای نمک‌پاشی راه‌ها در زمستان از شهرهای همجوار نمک می‌خرند. حال آن‌که در صورت حمایت مردم و مسئولان آبادانی به «محمد آباد» بازخواهد گشت و به ورود سرمایه‌گذار خارجی نیازی نیست.


مخزن جدید آب برای آب‌رسانی به روستای محمدآباد

رئیس آبفای روستایی بیجار در این ارتباط گفت: یکی از مشکلات فعلی روستای محمد آباد، کم فشار بودن آب در این منطقه برای 5 امتیاز جدید مسکونی که در انتهای شبکه آب‌رسانی توسط معدن نمک احداث شده است و در راستای رفع آن، احداث مخزن جدید با توجه به استاندارد اختلاف ارتفاع در دستور اقدام قرار دارد. 

«محمد زارعی» اظهار کرد: مخزن جدید بر اساس جمعیت روستا، ۴۰ مترمکعبی است که با توجه به درخواست مردم روستا و نیاز واحدهای مسکونی جدید، ظرفیت مخزن به ۸۵ مترمکعب افزایش یافته است. برای ایجاد مخزن جدید حدود یک میلیارد ریال اعتبار نیاز است که یک خیر حدود ۲۰۰ میلیون ریال به این پروژه کمک مالی داشته است. «سید علی میرآقایی» رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت بیجار هم در این باره گفت: با طرح موانع و مشکلات فعلی معدن نمک شهرستان در کارگروه‌های رفع موانع تولید، می‌توان امیدوار بود که رونق تولید و اشتغال به این واحد معدنی بازگردد.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :