• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 27 مرداد 1398
کد مطلب : 73142
+
-

خطابه‌های جنجالی شیخ

آیت‌الله یزدی، رئیس اسبق قوه قضاییه در تازه‌ترین اظهارات خودش به آیت‌الله آملی‌لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه و حسن روحانی، رئیس‌جمهور به شدت انتقاد کرده است، راز اظهارات جنجالی این عضو فقهای شورای نگهبان چیست؟

حوزه
خطابه‌های جنجالی شیخ


اصغر صوفی/ خبر‌نگار
آیت‌الله محمد یزدی، عضو فقهای شورای نگهبان و رئیس جامعه مدرسین یکی از جنجالی‌ترین چهره‌های سیاسی طی 2 هفته گذشته بوده است؛ او که پس از یک دوره نسبتا طولانی، سکوت خود را شکسته، در اظهاراتی جداگانه مسائلی را مطرح کرده که واکنش‌ها، تکذیبیه‌ها، جوابیه‌ها و پاسخ‌های مختلفی را در پی داشته است. آیت‌الله یزدی هفته گذشته از رشوه‌خواری نمایندگان و بده بستان آنها با وزرا سخن گفته بود، در جایی دیگر گفته بود که مخالفتش با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت پسماند موجب رد این لایحه در شورای نگهبان شده است.
باوجودی که اظهارات منتسب به آیت‌الله یزدی از سوی حجت‌الاسلام حمزه قربانی، مدیر روابط عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأیید نشد اما اظهارات جنجالی او در روزهای اخیر نشان داده که رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عرصه برگشته و قصد دارد در آستانه انتخابات مجلس اثرگذاری جامعه مدرسین حوزه علمیه قم را به رخ بکشد. در این گزارش چند پرده از اظهارات آیت‌الله یزدی مورد اشاره قرار گرفته است:


 تازه‌ترین اظهارات آیت‌الله یزدی در جمع مسئولان مرکز بسیج استادان و نخبگان حوزه علمیه قم جنجالی‌تر بود؛ وی در سخنانی در این دیدار انتقادات تند و بی‌سابقه‌ای را در مورد حسن روحانی رئیس‌جمهور، آملی‌لاریجانی، رئیس سابق قوه قضاییه و آیت‌الله محمدجواد علوی بروجردی مطرح کرده است. به گزارش جماران، وی خطاب به روحانی ادعا کرد: «چطور کسی که تنفیذ ولایت را دارد، جرأت کرده و کارهای خلاف امر رهبری را می‌کند؛ مثل مخالفت درباره فضای مجازی و... اگر نمی‌توانی مملکت را اداره کنی برو کنار. این برو کنار را چه‌کسی باید بگوید؛ در درجه اول حوزه باید بگوید. بعد از نظر قانونی باید دیوان عالی قضایی بگوید. بعدش هم مجلس بگوید ولی متأسفانه می‌بینیم مجلس هم وضعیت دیگری دارد!» این خطابه‌های آیت‌الله به رئیس‌جمهور در حالی است که وی در سال93 مصادف با دومین سال ریاست‌جمهوری روحانی اعلام کرد که طی این مدت چند تذکر محرمانه و فوق محرمانه به رئیس‌جمهور داده است. وی در گفت‌وگویی با سایت حوزوی مباحثات گفته بود: «ولی من مطمئنم اگر آقای رئیس‌جمهور توجه نکند، همین جامعه مدرسین، همین مواردی که محرمانه و فوق محرمانه تذکر داده شده است را ممکن است رسما تذکر بدهد. روزی هم ممکن است رودرروی همدیگر قرار بگیرند.» در واکنش به اظهارات شیخ محمد یزدی علیه رئیس‌جمهور، آیت‌الله محسن غرویان از مدرسین حوزه علمیه قم به اعتمادآنلاین گفت: «رئیس‌جمهور مورد تنفیذ و تأیید رهبری قرار گرفته و تا وقتی که رهبری موضع خود را تغییر ندهند، رئیس‌جمهور همچنان مورد حمایت ایشان بوده و هست. بنابراین مخالفت با ولی فقیه را خود رهبری باید تشخیص دهد. در غیراین صورت اگر هرکس بخواهد نظر شخصی خود را اعمال کرده و بگوید به‌نظر من اعمال رئیس‌جمهور مخالفت با رهبری است، نظم اجتماعی برهم می‌خورد.»

انتقاد از قاضی‌القضات سابق
آیت‌الله یزدی در جریان دیدارش با بسیج استادان خطاب به آیت‌الله صادق آملی‌لاریجانی نیز گفته است: «هرچند در مسئله‌ای نظر ولی‌فقیه خلاف عقیده من باشد، موظفم که اطاعت کنم؛ چون ضررش کمتر از شکستن حرمت ولایت و حاکمیت است. فلانی می‌گوید اگه این کار را نکنید به نجف می‌روم! خوب بروید، آیا با رفتن شما قم به‌هم می‌خورد؟ شما در قم بودنتان هم خیلی مؤثر نبودید؛ چه رسد که به نجف بروید. رئیس دفتری که ۱۰سال، جای مهمی را اداره کرده دستگیر می‌شود، بعد اعتراض می‌کند که چرا گرفتید؟! به اسم مدرسه علمیه، کاخ ساختند! آیا ارث پدرت بود؛ از کجا آوردی ساختی؟» به‌نظر می‌رسد انتقادات یزدی به نامه‌ای است که ادعا شده بود آملی‌لاریجانی به رهبر انقلاب نوشته است؛ نامه‌ای که نگارش آن از سوی رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام از سوی روابط عمومی این مجمع تکذیب شد. هفته گذشته خبری را باشگاه خبرنگاران جوان منتشر و ادعا کرد آیت‌الله آملی‌لاریجانی درباره بازداشت اکبر طبری نامه‌ای به رهبری نوشته و موضوع هجرت خود به نجف را مطرح کرده است. بازداشت اکبر طبری، معاون اجرایی سابق حوزه ریاست قوه قضاییه به اتهام «توصیه و اعمال نفوذ در پرونده‌های قضایی» طی هفته‌های گذشته به موضوع انتقاد از ریاست سابق قوه قضاییه تبدیل شده است. پیش از بازداشت طبری، علیرضا زاکانی از نمایندگان پیشین مجلس از طبری به‌عنوان «عنصر فاسد در قوه قضاییه»، مایه «بدنامی و زد و بند» یاد کرده و گفته بود این فرد «دو رئیس قوه را بیچاره کرده است.»
انتقاد آیت‌الله یزدی از رئیس پیشین قوه قضاییه برخی واکنش‌ها را در پی داشت. آیت‌الله مرتضی مقتدایی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره انتقاد یزدی از عملکرد طبری و انتساب آن به آملی‌لاریجانی به ایرنا گفته: «به‌نظرم همین شخص اگر کار خلافی داشته، اگر صلاح می‌دانستند، همان وقت تذکر می‌دادند، ولی اگر صلاح نمی‌دانند و سکوت کردند، باید همیشه سکوت کنند. اگر کسی سر پستی بود و رفت، بعد انتقاد کنند این کار درستی نیست. به‌نظر من هم این کار صحیحی نیست.»

مجادله بر سر مرجعیت
پرده سوم از سخنان رئیس جامعه مدرسین در جمع بسیج استادان خطاب به آیت‌الله محمدجواد علوی‌بروجردی از فضلای حوزه علمیه قم بیان شده است؛ آیت‌الله یزدی خطاب به وی گفته: «بعضی اگر یک روزی رسما اعلام مرجعیت کنند، اگر زنده باشم، رسما جلویش را می‌گیرم و اعلام رسمی هم می‌کنم؛ واقعا در حوزه چه‌کسی باید با این مسئله برخورد کند؟! نوه مرجع بودن که دلیل شرعی برای مرجعیت نیست؛ کسی نگفته هرجا فلانی نوه مرجع شد، می‌تواند مرجع باشد... اگر کسی توان علمی او محرز نشود و وارد این عرصه شود، مجبور می‌شوم رسما اعلام کنم که ایشان حق ادعای مرجعیت ندارند؛ چون هیچ جایی توان علمی او را تأیید نمی‌کند؟ مگر می‌شود هر روز یک نفر ادعای مرجعیت کند. اگر چنین فردی تابلو هم بزند، تابلویش را پایین می‌آوریم؛ هیچ تعارفی هم نداریم.»

سوءبرداشت و وتوی لایحه دولت
طی هفته گذشته، اظهارات عضو فقهای شورای نگهبان درباره چگونگی عدم‌تأیید لایحه دولت در شورای نگهبان نیز حاشیه‌ساز شد؛  اظهارات عضو شورای نگهبان درباره چگونگی و دلایل رد این لایحه واکنش علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی را در پی داشت که گفت: «انتظار دارم آقای یزدی دیدگاهشان درباره کنوانسیون مشترک ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا را اصلاح کنند.» اظهارات رئیس جامعه مدرسین قم درباره بده بستان نمایندگان مجلس با وزرا نیز کم‌حاشیه نبود؛ آیت‌الله یزدی در جمع دادستان‌های کشور گفته بود: «نباید اجازه دهیم افراد سودجو به مجلس شورای اسلامی راه یابند زیرا برخی نمایندگان به این امید وارد مجلس می‌شوند که با اعمال فشار به وزرا رشوه‌خواری کنند.» علی مطهری در یادداشتی از این سخنان یزدی انتقاد کرد و مصطفی کواکبیان نیز در تذکری شفاهی در جلسه علنی روز گذشته مجلس با اشاره به اظهارات اخیر آیت‌الله یزدی گفت: «ایشان فرمودند نمایندگان با وزرا درخصوص استیضاح‌ها لابی می‌کنند. در حالی که با این اظهارات کل نمایندگان زیر سؤال می‌روند. بنده از ایشان تقاضا دارم اگر مواردی را سراغ دارید معرفی کنید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید