• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72892
+
-

کاهش قیمت‌ پوشاک در راه است

چندوچون
کاهش قیمت‌ پوشاک در راه است


تثبیت و کاهش نسبی نرخ ارز در حالی موجب کاهش هزینه تمام‌شده تولید انواع پوشاک شده که عرضه‌کنندگان در مقابل کاهش قیمت فروش این اقلام مقاومت می‌کنند. با حسین آقاکوچکی، رئیس اتحادیه پیراهن‌دوزان و پیراهن‌فروشان گفت‌وگو کرده‌ایم.

چشم‌انداز بازار پوشاک چگونه است؟
اکنون انواع پوشاک در بازار به وفور یافت می‌شود. بازار با کمبود پارچه و مواد اولیه مواجه نیست. بازار پیراهن، برای ماه‌محرم آمادگی کامل دارد اما در سال‌های اخیر حجم تقاضا برای پیراهن سفارشی به شدت کاهش یافته و تعداد واحدهای سفارشی دوزی کمتر شده است. متاسفانه قبلا دلار تخصیص‌یافته به این صنف ساماندهی نشده بود و برخی واردکنندگان مواد اولیه بدون کارشناسی این مواد را با دلار آزاد وارد کرده و متضرر شدند، این در حالی است که قبلا تجار وارد‌کننده که از کم‌وکیف کار اطلاع داشتند نسبت به واردات مواد اولیه اقدام می‌کردند. با این وجود تولیدکنندگانی که نقدینگی لازم را داشته و از 4ماه پیش نسبت به تولید پوشاک با کیفیت اقدام کرده‌اند، قادر به فروش محصولات خود در بازار هستند. با افزایش نرخ دلار نرخ مواد اولیه مانند نخ و پارچه گران شده بود که اخیرا برخی تجار با عرضه مواد‌اولیه ارزان، قیمت‌ها را شکستند. به طور کلی در بازار پوشاک کسانی که کالای خوب تولید کنند می‌توانند خوب و نقدی بفروشند و کسانی که کالای بی‌کیفیت عرضه می‌کنند قادر به فروش کالای خود به صورت نقد نیستند و حتی در برخی مواقع این کالاها مرجوع می‌شود. اگر نرخ دلار افزایش نیافته و حتی در حدود قیمت  کنونی نوسان داشته باشد نیز با توجه به عرضه پوشاک تولیدی جدید به بازار، تا یک‌ماه‌و‌نیم آینده قیمت‌ پوشاک کاهش خواهد یافت.

چرا پوشاک با کاهش نرخ دلار  ارزان نشد؟
وقتی نرخ دلار افزایش یافت، قیمت مواد اولیه صنف پوشاک نیز گران شد اما اکنون که دلار سیر نزولی دارد، برخی در مقابل کاهش قیمت‌ها مقاومت می‌کنند. در حالی که باید مواد اولیه وارداتی و تولید داخل نیز با کاهش نرخ دلار پایین بیاید تا قیمت‌ها کاهش یابد. متاسفانه چسبندگی قیمت پوشاک به بالا بیشتر است و وقتی دلار گران شد، عرضه‌کنندگان مواد اولیه و پوشاک بلافاصله قیمت‌ها را افزایش دادند اما از یک ماه پیش که دلارسیر نزولی دارد نرخ مواد‌اولیه خیلی جزئی کاهش داشته است؛ مثلا قیمت هر یارد آستری زیرجلدی 2هزار تومان کاهش یافته و از 15هزارتومان قبلی به 13هزار تومان رسیده است. اکنون واردات پوشاک ممنوع است مگر اینکه برخی افراد به صورت قاچاق نسبت به واردات اقدام کنند اما قاچاق پوشاک نیز به دلیل گرانی نرخ ارز، نبود امکان نقل‌و‌انتقال پول و کاهش قدرت خرید مردم کمتر شده و حتی قاچاقچیان نیز فعلا مایل به وارد‌کردن پوشاک نیستند.

پوشاک خارجی در بازار چگونه تامین می‌شود؟
اغلب پوشاک خارجی موجود در بازار مربوط به کالاهای وارداتی گذشته یا پوشاکی است که توسط برخی برندهای خارجی فعال در ایران مانند برندهای ترکیه‌ای تامین می‌شود. تعداد این برندها زیاد و فعالیت آنها در چارچوب مجوز وزارت صنعت و قانونی است. گرچه قرار بوده تا این برندها نسبت به انتقال ماشین‌آلات و تولید داخل پوشاک با کارگران ایرانی اقدام کنند اما اکنون با تقبل هزینه حمل‌و‌نقل‌ و اجاره مغازه توسط دولت ترکیه، فقط آنها کالای خود را در بازار ایران می‌فروشند. با این شرایط اکنون تولیدات سری‌دوزی پوشاک فقط توسط تولید‌کنندگانی که تمکن مالی دارند صورت می‌گیرد و سفارشی‌دوزی پوشاک نیز بسیار کم شده است. حتی برخی کارگران ایرانی به دلیل حقوق‌ بالاتر وکار بیشتر به ترکیه مهاجرت می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید