کمفروشی خودروسازان وطنی
حذف آپشنهای معمول برخی خودروهای داخلی، به بهانه تغییر کلاس بازار خودرو را با چالش تعیین قیمت فول یا ساده مواجه کرده است
خودرو این روزها گرچه بازار خودرو کساد شده و نوسان قیمتها محدودتر است اما ابتکار خودروسازان وطنی در حذف برخی امکانات خودرو برای بهصرفهتر کردن قیمت فروش، خریداران مصرفی را با سؤال تازهای مواجه کرده است. به گزارش همشهری، در این شرایط اگر کسی برای خرید یک خودروی صفر وارد نمایندگی خودروساز یا نمایشگاه اتومبیل شود، اولین سؤالی که باید پاسخ بدهد این است که خودروی ساده میخواهد یا فول؟ حتی اگر فروشنده این سؤال را نپرسید، قطعا خریدار باید بپرسد این خودرو ساده است یا فول؛ زیرا این روزها خودروسازان برای بهصرفهترکردن قیمت فروش محصولات خود از شگردحذف امکانات معمول خودروها استفاده میکنند تا بدون بالا بردن دوباره قیمتها، چند میلیون تومان بیشتر سود کنند. حالا با این کار، خودروهای صفر در داشتن اقلامی مانند ضبط، باند، سنسور، نمد کاپوت و... با یکدیگر فرق دارند. بازار، اسم آنهایی که همه این امکانات را داشته باشد فول گذاشته و خودروهای فاقد این امکانات را ساده صدا میزند.
تثبیت قیمت خودرو از جیب مشتری
از یکسال پیش یکی از خودروسازان، زهِ بغل محصول پرفروش خود را حذف کرد و در اطلاعیهای اعلام کرد از نظر شرکت این زه پلاستیکی جزو آپشنهای خودرو بوده و اگر مشتری طالب نصب آن است باید پولش را بپردازد. حالا اما یکی دیگر از خودروسازان وطنی حرکت خارقالعادهای انجام داده و برخی امکانات معمول محصولات پرفروش خود، از ضبط و باند گرفته تا پشتی صندلیهای عقب را کلاً حذف کرده و خودروهایش را به همان قیمت سابق میفروشد. البته این خودروسازی در ازای حذف ضبط از محصولات خود، مبلغ 700هزار تومان از قیمت کم میکند تا مشتری با پرداخت یکمیلیون و 800هزار تومانهمان ضبط را از کف بازار تهیه کند.
پشتسری صندلی هم آپشن شد
بررسیها نشان میدهد حذف امکانات از برخی خودروهای داخلی کاری است که برای افزایش ندادن قیمت فروش این خودروها انجام شده و دامنه آن تا حذف باند عقب، سنسور دندهعقب و نمد کاپوت از برخی محصولات یکی از خودروسازان بزرگ هم پیش رفته است. با این کار، قیمت کارخانه این محصولات تقریبا ثابت مانده اما مشتری جمعاً برای تهیه این اقلام باید بیش از یکمیلیون تومان هزینه کند. ماجرا وقتی بغرنجتر میشود که این خودروساز پشتسری صندلیهای ردیف عقب را نیز از برخی محصولات حذف کرده و 1/1میلیون تومان خرج برای مشتری تراشیده است، آنهم در وضعیتی که این کالا بهسختی در بازار پیدا میشود و حتی در نمایندگیهای این خودروساز نیز موجود نیست.
حذف امکانات به چرخ عقب رسید
بعد از اینکه بازار خودرو در سایه جهش نرخ ارز متلاطم شد و خودروسازان در گذران امور عادی هم درماندند، اداره استاندارد سختگیریهای مربوط به الزام رعایت استانداردهای 85گانه در خودروهای ساخت داخل را کاهش داد اما به نظر میرسد خودروسازان داخلی این سکوت را چراغ سبزی برای دور زدن امنیت محصولات خود تلقی کرده و حذف استانداردهای قبلی از محصولات را در دستور کار گذاشتند؛ مثلاً ترمز دیسکی در چرخ عقب برخی محصولات یکی از خودروسازان از مواردی است که امنیت ترمز این محصولات را افزایش داده و حالا این ترمزها در سکوت خبری جای خود را به ترمزهای کاسهای داده است. بازار هم سیگنال خودروسازان را گرفته و محصولات دارای ترمز عقب دیسکی را 3میلیون تومان بالاتر قیمتگذاری میکند و گواهی میدهد تغییر این ترمز چقدر برای خودروسازان سود داشته است.
نبض بازار
حذف امکانات از برخی خودروهای داخلی کاری است که برای افزایش ندادن قیمت فروش این خودروها انجام شده و دامنه آن تا حذف باند عقب، سنسور دندهعقب و نمد کاپوت از برخی محصولات یکی از خودروسازان بزرگ هم پیش رفته است
قیمت آپشنال
یکی از خودروسازان وطنی حرکت خارقالعادهای انجام داده و برخی امکانات معمولی محصولات پرفروش خود، از ضبط و باند گرفته تا پشتی صندلیهای عقب را کلاً حذف کرده ولی این خودروها را به همان قیمت سابق میفروشد
تاوان نابرابر
یکی از شرکتهای خودروسازی بزرگ در ازای حذف ضبط از محصولات خود، مبلغ 700هزار تومان از قیمت کم میکند تا مشتری با پرداخت یکمیلیون و 800هزار تومانهمان ضبط را ازکف بازار تهیه کند. نرخ سهعدد پشتسری صندلی عقب در بازار
یک میلیون صدهزار تومان است