تعریض جاده یزد - ندوشن در دستور کار
بهرهبرداری از جاده فرعی یزد- ندوشن در حد یک راه اصلی است اما ایمنی آن حتی از یک جاده روستایی نیز کمتر است
سارا گلابگیریان|یزد- خبرنگار:
سایه سیاه مرگ در جاده یزد به ندوشن که با ترافیک خودروهای سبک و سنگین برای جابهجایی بارهای معدنی روبهرو است، سالهاست که بالای سر شهروندان این شهر تاریخی است، چراکه ناامن بودن جاده و عرض کم آن، همواره باعث تصادفات منجر به فوت میشود.
این راه نهتنها ایمن نیست، بلکه تردد بالغ بر 1500 دستگاه خودرو سبک و سنگین در این جاده هر روز کیفیت آن را کاهش میدهد و زمینه برای بروز تصادفات بیشتر فراهم میشود. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی و تردد آنها در راه ارتباطی ندوشن- میبد و ندوشن- یزد مشکلات عدیدهای برای مردم و رانندگان خودروهای سواری ایجاد کرده است. علاوه بر حوادث و تصادفات رانندگی که در کمین رانندگان این مسیر است جادهها نیز به دلیل عبور تریلرها در معرض تخریب و نابودی قرار گرفتهاند. رفت و آمد تریلرهای حامل مواد معدنی در جادههای منتهی به ندوشن به حدی است که این جادهها را به جادههای مرگ ملقب کرده است.
از سوی دیگر جاده دسترسی به بخش ندوشن به مسیر خطرناکی برای اهالی تبدیل شده است و مردم بیش از 15 سال است که منتظرند دسترسی ایمن به شهر و دیارشان پیدا کنند، اما سرانجامی نداشته است.
بخش اعظمی از مسیر دسترسی این بخش از محل کارخانه فولاد آلیاژی تا نیوک، جاده باریک روستایی با عرض تقریبی 5 متر است که در آن حتی 2 خودرو به دشواری از کنار هم عبور میکنند؛ جادهای با آسفالت بیکیفیت، بدون خطکشی و علائم ترافیکی که کامیونهای حامل بارهای معدنی به آن هجوم آورده و طاقتش را طاق کردهاند.
بهسازی جاده یزد – ندوشن با همکاری معدنکاران
یکی از شهروندان ندوشن میگوید: وضعیت جاده دسترسی به بخش ندوشن در شرایطی نامناسب است. «محمد جعفری» ادامه میدهد: این بخش، زرخیز است و بیش از 30 معدن فعال و نیمهفعال در آن وجود دارد که اگر اندکی برای توسعه بخش همت کنند، بسیاری از کاستیها از جمله جاده که اصلیترین زیرساخت مورد نیاز بهرهبرداران معادن است، اصلاح خواهد شد.
وی میافزاید: مردم بخش از اینکه ذرهذره از منابع ندوشن برداشت میشود بدون اینکه هیچ بهرهای برای آنها به دنبال داشته باشد و حتی برای اشتغال جوانان نیز موثر نبوده است، به تنگ آمدهاند و یکی از خواستههایشان از این محل، احیای جاده یزد به ندوشن است تا عزیزانشان را در این جاده از دست ندهند.
وی میگوید: بسیاری از اهالی ندوشن یا در یزد کار میکنند و رفت و آمد روزانه دارند یا هفتگی به ندوشن مراجعه میکنند. کامیونهای معدنی نیز هر روز در جاده تردد دارند، جادهای که ایمنی آن حتی از یک جاده روستایی نیز کمتر است.
این شهروند اضافه میکند: مسئولان باید راهی برای ساماندهی این جاده پیدا کنند و در این مسیر از معدنکاران کمک بگیرند چراکه اهالی ندوشن طاقت بیش از این قربانی دادن را ندارند.
تعدد تصادفات منجر به فوت
یکی دیگر از اهالی ندوشن با اشاره به اینکه مردم ندوشن 15 سال است که در انتظار تعریض جاده و اصلاح آسفالت آن به سر میبرند، میافزاید: این جاده نه ایمن است و نه علائم و تجهیزات ایمنی راه را دارد، از این رو تصادفات بسیاری در این جاده رخ میدهد که بسیاری از آنها منجر به مرگ میشود. «حمید جعفری» میافزاید: مسئولان باید در این جاده تردد کنند تا مشکلات آن را درک کنند چراکه اهالی ندوشن هر روز در این مسیر رفت و آمد دارند و هر بار از اینکه جان سالم به در بردهاند خدا را شکر میکنند. وی میگوید: انتظار زیادی نیست که مسئولان ساماندهی جاده یزد – ندوشن را در اولویت کاری قرار دهند چراکه اگر در طول این 15 ساله هر سال چند کیلومتر از جاده تعریض میشد الان پروژه کامل شده بود.
رایزنی برای ساماندهی جاده
بخشدار ندوشن با پذیرش همه انتقادات اهالی این شهر نسبت به وضعیت جاده میگوید: این موضوع یکی از دغدغههای مسئولان از جمله فرماندار میبد نیز هست و در این زمینه جلسات مختلف و بازدیدهای میدانی بسیاری با حضور مسئولان استان انجام شده و قول پیگیریهایی داده شده که امیدواریم محقق شود.
«سید بهروز موسوی» میافزاید: این جاده 35 کیلومتر طول دارد و تردد روزانه 1500 خودرو سبک و سنگین ترافیک آن را بالا برده است، در حالی که کیفیت جاده بسیار پایین است و باید بهسازی و تعریض شود.
وی ادامه میدهد: جاده یزد – ندوشن همواره بستر تصادفات و حوادث ترافیکی است که عمده آنها تلفات جانی دارد و باید برای ارتقای ایمنی جاده تصمیماتی از جمله تعریض جاده را در دستور کار قرار داد.
بخشدار ندوشن با اشاره به اینکه این جاده به جاده مرگ ملقب شده است، اظهار میکند: بیشترین مشکل این راه حد فاصل کارخانه فولاد آلیاژی و روستای نیوک است.
وی با بیان اینکه مشکلات جاده شامل عرض کم و غیراستاندارد بودن است، میگوید: تاکنون حوادث ناگوار و منجر به فوت در این جاده زیاد اتفاق افتاده و ساماندهی آن به یکی از مطالبات مهم و بحق مردم از مسئولان ارشد استان تبدیل شده است که امیدواریم هرچه زودتر مورد توجه قرار گیرد.
موسوی همچنین به نبودن روشنایی، تابلو علائم و خطکشی در این جاده اشاره میکند و میافزاید: همه این موارد از نقایصی است که از ایمنی جاده کاسته و باید مورد توجه مسئولان و متولیان راههای استان قرار گیرد.
جذب اعتبار ملی در صورت تخصیص اعتبار استانی
احتمال اختصاص بودجه ملی
مدیرکل راهداری و حمل ونقل جادهای استان یزد با اشاره به برگزاری نشستی با فرماندار و بخشدار ندوشن برای ساماندهی این جاده، اعلام میکند: در صورتی که اعتبار استانی برای شروع پروژه تعریض جاده اختصاص یابد، نسبت به جذب اعتبار ملی اقدام خواهیم کرد.
«علی علیخانی» میافزاید: تعریض و ساماندهی این جاده اعتبار بسیار بالایی نیاز دارد اما اگر فرمانداری بتواند در اعتبارات سال 98، بودجهای را پیشبینی کند و پروژه در اولویت کار شهرستان قرار بگیرد، امکان تخصیص بودجه ملی وجود دارد. وی درباره کیفیت جاده یزد– ندوشن اظهار میکند: کیفیت این جاده در حد یک جاده فرعی مناسب است اما بهرهبرداری که از آن صورت میگیرد به اندازه یک جاده فرعی نیست.
مدیرکل راهداری و حملونقل جاده استان یزد درباره ضرورت ساماندهی جاده یزد – ندوشن برای بهرهبرداری یزدیها از جاده ندوشن- ورزنه میگوید: اگر این پروژه به قطعیت برسد، کلیات جاده یزد – ندوشن هم باید تغییر کند و بهسازی انجام شود.
بررسی مشکلات جاده یزد – ندوشن
یاسین دهقان|یزد- خبرنگار:
سالیانه حوادث ترافیکی بسیاری در محورهای مواصلاتی استان بهویژه محور شمال به جنوب اتفاق میافتد که بخش عمدهای از آن واژگونی ناشی از خواب آلودگی است. اما وضعیت جاده یزد – ندوشن متفاوت است چراکه تصادفاتی که در این جاده اتفاق میافتد به دلیل عرضه کم جاده و نبود علائم ترافیکی رخ میدهد. اهالی عقیده دارند در این جاده در شرایط عادی هم دو خودرو به صورت همزمان قادر به عبور از کنار هم نیستند و در این شرایط خودروهای معدنی جاده را تصاحب میکنند و خودروهای سواری را به حاشیه جاده میرانند.
درست است که این جاده فرعی است اما بهرهبرداری از آن هیچگاه در حد یک جاده فرعی نیست و باید برای کاهش تصادفات راهکاری اندیشیده شود؛ مطالبهای که اهالی ندوشن بارها به آن تاکید کردهاند. رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به ارزیابی نواقص این جاده در بازدید میدانی اعلام میکند: نقصها به اداره کل راهداری و حملونقل جادهای اعلام شده است اما هنوز منتظر نظر کارشناسی آنها هستیم. «مسعود قانعی» ادامه میدهد: قطعا نواقص گزارش شده به اداره کل راهداری بررسی میشود و در انتها نظرات کارشناسی مطرح میشود که ممکن است برخی از موارد مطرح شده را نقص ندانند. وی میافزاید: اداره کل راهداری و حملونقل جادهای به عنوان مسئول بهرهبرداری از راههای استان مسئولیت رفع نواقص برای کاهش حوادث و تصادفات را بر عهده دارد و قطعا بعد از اظهار نظر نسبت به اصلاح نقاط حادثهخیز و مشکلات جاده اقدام خواهد شد. قانعی تاکید میکند: همکاری لازم بین دستگاههای مختلف استان برای ایمنسازی راه و تجهیز راههای استان به استانداردهای لازم وجود دارد و درباره جاده یزد- ندوشن هم این همکاری شروع شده و امیدواریم به نتایج رضایتبخشی منجر شود. رئیس پلیس راه استان یزد با اشاره به اینکه تعریض جادههای کمعرض با ترافیک بالا و نصب علائم ترافیکی یکی از الزامات راههای فرعی استان است، میگوید: این موارد هم به اداره کل راهداری وحملونقل جادهای استان اعلام شده تا پس از بررسی اقدام شود. وی اضافه میکند: خستگی، خواب آلودگی، توجه نکردن به جلو، صحبت با تلفن همراه و یا مشغول شدن به مسائلی چون روشن کردن رادیو یا خوردن و آشامیدن یکی از عوامل بروز تصادفات در جادههای استان بهویژه واژگونی خودروها است. قانعی با اشاره به نقش عامل انسانی در جلوگیری از بروز تصادفات میگوید: مهارتهای رانندگی در جادههای مختلف متفاوت است برای مثال در برخی از جادههای فرعی با ترافیک بالا بهویژه خودروهای معدنی، به مهارت و دقت بیشتری نیاز است و باید مورد توجه رانندگان قرار گیرد.
الزامات تکمیل جاده ندوشن- ورزنه
بخشدار ندوشن میگوید: با تلاش مسئولان برای اجرای جاده ندوشن – ورزنه قطعا باید به ساماندهی جاده یزد – ندوشن هم توجه شود چراکه یزدیها برای رسیدن به جاده ندوشن- ورزنه باید از این جاده عبور کنند که فاقد استانداردهای لازم است.
«سیدبهروز موسوی» ادامه میدهد: جاده ندوشن- ورزنه 80 کیلومتر مسیر یزد به اصفهان را کوتاه میکند و قطعا مورد استقبال قرار خواهد گرفت، از این رو اگر جاده یزد به ندوشن، اصلاح نشود حوادث جادهای به مراتب افزایش خواهد یافت.