• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72768
+
-

تولید 60درصد صنایع دستی کشور در اصفهان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اصفهان گفت: گردشگری به عنوان یکی از حوزه‌های مهم در دهه اخیر رشد قابل توجهی داشته و به عنوان یک فرصت فرهنگی باید از آن بیش از پیش برای توسعه این استان و کشور بهره برد.
«فریدون الهیاری» در گفت‌وگو با ایرنا افزود: یکی از حوزه‌های خیلی مهم در دنیای امروز، گردشگری است که در ایران و استان رشد قابل ملاحظه‌ای داشته است، چراکه ارتباط مستقیمی با رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال پایدار دارد.

براساس آمار موجود، ایران دهمین کشور برتر دنیا از نظر بهره‌مندی از آثار تاریخی، طبیعی و فرهنگی است، بیش از 10 درصد تولید ناخالص داخلی دنیا از محل درآمدهای صنعت گردشگری تامین می‌شود که سهم ایران از این گردش مالی بزرگ ناچیز است.

وی تاکید کرد: در این بخش باید سرمایه‌گذاری بیشتری کرد چون می‌تواند تقویت‌کننده و تثبیت‌کننده فرهنگ و هویت جامعه باشد، به طور مثال وقتی یک جوان از شهرستان خود برای امرار معاش به تهران می‌رود، وقتی بر می‌گردد می‌تواند فرهنگ، آداب و رسوم آن منطقه را احیا و برای خود شغل ایجاد کند.

وی نقش رسانه‌ها را در اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی برای تحقق این مهم بسیار قابل توجه دانست و ادامه داد: تبلیغ و معرفی جاذبه‌ها، مزیت‌ها، فرهنگ‌سازی و اعتماد‌سازی از جمله کارهایی است که در این بخش باید انجام داد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان اضافه کرد: اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی جامعه امروز اهمیت ویژه‌ای دارد، به‌ویژه در زمینه ارتباط دستگاه‌های دولتی با جامعه، اعتمادسازی، همدلی، رضایت‌مندی‌های عمومی و پیشبرد برنامه‌ها، رسانه‌ها می‌توانند کمک ویژه‌ای داشته باشند.

وی اضافه کرد: یکی از چالش‌های گردشگری تبلیغات گسترده و منفی رسانه‌های وابسته به استکبار است. کشورهایی هستند که با نظام ما مشکل دارند و این تبلیغات منفی را انجام می‌دهند که اگر کسی خواست به کشورمان سفر کند، دارای دغدغه و نگرانی باشد در حالی که وقتی با گردشگران صحبت می‌کنیم در ابتدا فکر می‌کنند که یک عمل اشتباهی را مرتکب شدند ولی وقتی ایران را می‌بینند نظرشان عوض می‌شود.

الهیاری یادآور شد: میراث فرهنگی از اهمیت والا و ویژه‌ای برخردار است از این لحاظ ‌که بزرگ‌ترین پشتوانه هویتی جامعه و سرمایه عظیم ملی است و امروز ما به عنوان ایرانی اگر حرفی برای گفتن داریم و نقشی را می‌توانیم ایفا کنیم مبتنی بر این سرمایه عظیم تاریخی است.
وی تصریح کرد: افزایش حساسیت‌های مردمی نسبت به میراث فرهنگی از منظری یک پشتوانه است و از سوی دیگر در اخبار و رسانه‌های مجازی گاه اخباری انتشار می‌یابد که صحیح و دقیق نیست، به همین جهت باید تلاش کنیم این سرمایه بزرگ را خوب به جامعه نشان دهیم و از آن در راهبردهای فرهنگی و اجتماعی بهره بگیریم.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان اضافه کرد: موضوع میراث فرهنگی یک موضوع ملی است و این طور نیست که به یک سازمان خلاصه شود. اگر با آسیب‌ها و تهدیدها در جایی برخورد می‌کنیم باید در نظر داشته باشیم که همه در این نهاد باید سهم داشته باشند و باید همه را آگاه کنیم که چگونه نقش خودشان را ایفا بکنند.

وی صنایع‌ دستی را بخش مهم دیگری از زیرمجموعه این نهاد معرفی و اضافه کرد: این حوزه از دو منظر برای ما دارای اهمیت است؛ یکی از نظر فرهنگی، تاریخی، هنری و اجتماعی و دیگری از نظر اقتصادی، معیشتی، اشتغال‌زایی و نقش آن در افزایش صادرات و رونق تولید در کشورمان.
به گفته این مسئول استان اصفهان یکی از قطب‌های مهم صنایع‌دستی است که حدود 50 هزار نفر شاغل در رشته‌های مختلف آن در استان فعالیت دارند. از این تعداد، نام 40 هزار نفر به صورت رسمی ثبت شده است.

او ادامه داد: از 602 رشته صنایع‌دستی شناسایی شده در دنیا 299 مورد مربوط به ایران و از این تعداد 196 رشته مربوط به استان تاریخی و هنرپرور اصفهان است و در مجموع معیشت حدود 4 میلیون نفر به صنایع‌دستی گره خورده است.

به گفته الهیاری استان اصفهان به لحاظ حجم، 60 درصد تولید صنایع‌دستی کشور را به خود اختصاص داده که از جمله این رشته‌ها زری‌دوزی و قلم‌کاری، ترمه و نقره‌کاری، تذهیب و تحریر انواع کتاب، قرآن، قطعات نگارگری و نقاشی است و در خاتم کاری، میناکاری، منبت، قلم‌زنی روی انواع فلزات شهرت جهانی دارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان اضافه کرد: استان دارای تنوع صنایع‌دستی و جایگاه ویژه‌ای از لحاظ بین‌المللی است، در این سال‌ها تلاش زیادی شد که ما بتوانیم صنایع‌دستی‌مان را در بخش بین‌المللی معرفی کنیم و ثبت اصفهان به عنوان شهر صنایع‌دستی و پیوستن به شبکه خلاق یونسکو از جمله این مزیت هاست.

الهیاری بیان کرد: در صادرات محصولات صنایع‌دستی سعی کردیم بنگاه‌هایی را ایجاد کنیم و فعالیت‌هایی را انجام دهیم که سبب رونق صادرات شده است؛ به طور مثال در این استان بنگاه‌هایی وجود دارد که دارای نمایندگی‌هایی در سراسر دنیا هستند و به خوبی در این بخش فعالیت دارند و از حال روز خوبی برخوردار هستند.

استان اصفهان به عنوان قطب گردشگری کشور دارای 107 شهر و یک‌هزار و 934 روستاست؛ بیش از 22 هزار بنا و اثر تاریخی در این استان شناسایی شده و یک‌هزار و 850 مورد آن به ثبت ملی و 4 اثر آن به نام‌های نقش جهان (میدان امام)، کاخ چهلستون، باغ فین کاشان و مسجد جامع به ثبت جهانی رسیده است.
استان اصفهان همچنین دارای 90 موزه تاریخی، مردم شناسی، فرهنگی و طبیعت است که در اختیار بخش دولتی و خصوصی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید