• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7266
+
-

یک موزه، چند دایه

شایعه انتقال موزه هنرهای معاصر از وزارت ارشاد به سازمان میراث فرهنگی تکذیب شد

تجسمی
یک موزه، چند دایه

موزه هنرهای معاصر حتی در روزهایی که به‌خاطر جابه‌جایی آثارش یا امانت دادن گنجینه‌اش هم در صدر خبرها قرار نمی‌گیرد باز هم با یک شایعه در کانون توجه و البته نگرانی جاخوش می‌کند. نمونه آخر این اتفاق را باید روز گذشته در انتشار خبر عجیب احتمال واگذاری موزه هنرهای معاصر به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری جست‌وجو کرد؛ خبری که پیرو انتشار نامه شورای هماهنگی انجمن‌های تجسمی کشور رسانه‌ای شد و با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بحث انتقال «موزه هنرهای معاصر تهران» از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» واکنش نشان دادند.

به گزارش همشهری، شورای هماهنگی انجمن‌های تجسمی کشور که در برگیرنده 7 انجمن (هنرمندان نقاش، هنرمندان مجسمه‌ساز، عکاسان، تصویرگران، طراحان گرافیک، خوشنویسان، سفال و سرامیک) است، با انتشار بیانیه‌ای نسبت به بحث انتقال موزه هنرهای معاصر تهران از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری اعتراض کرد و خواهان روشن شدن اهداف و ابعاد این ماجرا شد. در بیانیه‌ای که این شورا منتشر کرده، آمده است: «براساس خبرهای

شنیده شده در برخی محافل رسمی، باز هم خبری جدی مبنی بر انتقال بی‌سروصدای موزه هنرهای معاصر تهران به گوش می‌رسد. هنوز زمانی طولانی از خبر انتقال موزه هنرهای معاصر تهران به بنیاد رودکی در اسفند۱۳۹۴ نگذشته که این بار خبر انتقال این موزه به «سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری» منتشر می‌شود. همچنین زمزمه‌هایی مبنی بر انتقال مدیریت و نظارت بر گالری‌های هنری، حراج‌ها و دیگر موزه‌های هنری به سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری شنیده شده که باعث ایجاد نگرانی‌های عمیقی در میان هنرمندان شده است.»

در این بیانیه همچنین تصریح شده: «موزه هنرهای معاصر تهران به‌عنوان یکی از مراکز مهم هنری و فرهنگی کشور با پیشینه‌ای بیش از 40سال و دربرگیرنده گنجینه‌ای بی‌نظیر از هنر مدرن ایران و جهان است. این موزه از قدیمی‌ترین مکان‌های گردهمایی اهالی هنرهای تجسمی به‌شمار می‌رود و با کوشش، دلسوزی، علاقه و حمایت هنرمندان تجسمی کشور، این موزه دارای جایگاهی شایسته، مهم، جدی و تأثیرگذار برای رشد و ارائه هنرهای تجسمی کشور در عرصه ملی و بین‌المللی است. از این رو، تصمیم‌گیری‌های غیرکارشناسانه و بدون اطلاع هنرمندان تجسمی کشور و انجمن‌های تخصصی و هنری درباره آینده این موزه مهم بین‌المللی، خارج از ضوابط و قواعد مدیریت فرهنگی است.»

همزمان با مطرح شدن این بحث، محمدرضا کارگر، مدیر اداره کل موزه‌ها و اموال منقول تاریخی سازمان میراث فرهنگی در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن ردِ بحث‌های مطرح شده، گفت: «صحبتی که مطرح شده هیچ ربطی به سازمان میراث فرهنگی ندارد، این سازمان اصلا چنین قصدی ندارد؛ ما حتی موزه‌های خودمان را هم واگذار می‌کنیم.» او با اشاره به ارسال یک نامه به میراث فرهنگی، مبنی بر اینکه اداره اموال میراث فرهنگی نسبت به اموال تاریخی رسیدگی کند، ادامه داد: «از نظر قانونی اداره کل اموال تاریخی و فرهنگی در کشور وجود دارد و آن«اداره کل موزه‌ها و اموال فرهنگی و تاریخی کشور» زیرنظر سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. بنابراین وزارت اقتصاد و دارایی از ما می‌خواهد که نسبت به اموال مکان‌های دیگر مانند موزه‌ هنرهای معاصر هم دغدغه داشته باشیم و مانند دیگر موزه‌ها، وضعیت اموال آن موزه را نیز بررسی کنیم، اما بحث واگذاری یک موزه به نهادی مانند میراث‌فرهنگی اصلا وجود ندارد.»

همچنین علی محمد زارع، مدیر موزه هنرهای معاصر در پاسخ به پیگیری‌های همشهری درباره این موضوع گفت: «اصلا چنین موضوعی مطرح نیست و نمی‌دانم این شایعه از کجا مطرح شده است. احتمالا کسانی که می‌خواستند 2سال قبل موزه را به بنیاد رودکی واگذار کنند دوباره دست به‌کار شده و این شایعات را مطرح کرده‌اند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید