• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
شنبه 26 مرداد 1398
کد مطلب : 72645
+
-

حمایت وزیر از طرح های کشاورزی فارس

وزیر کشاورزی: طرح کشت شیرین‌بیان که با همکاری مسئولان و مردم عشایر منطقه به سرانجام رسیده از نظر نوع کاشت، در سطح کشور بی‌نظیر است

وزیر جهاد کشاورزی در سفری به فارس از واحدهای صنعتی تولید دام و طیور، گلخانه و مزارع کشاورزی در شهرستان‌های مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد بازدید و در آیین کلنگ‌زنی مجتمع گلخانه‌سازان نگین صادرات ایساتیس در بوانات نیز شرکت کرد. 

به گزارش ایرنا «محمود حجتی» از گلخانه‌ای در پاسارگاد بازدید کرد. این گلخانه با مساحت کل ۲۸/۳ هکتار و سطح مفید ۱۳/۳ هکتار گلخانه سبزی و صیفی و با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان و اشتغال‌زایی ۱۳۰ نفر در روستای رحمت‌آباد کمین از توابع شهرستان پاسارگاد دایر شده است.

وی در ادامه این سفر از مزرعه‌ای در بوانات نیز بازدید کرد. این مزرعه در زمینه سبزی و صیفی با روش آبیاری نواری در روستای گودحسن بوانات فعالیت می‌کند. این مزرعه استخر ذخیره آب دارد که از محل اعتبارات سازمان جهاد کشاورزی فارس در اجرای آبیاری تحت فشار ساخته شده است.


طرح بی‌نظیر کشت شیرین‌بیان اقلید در کشور 

وزیر جهاد کشاورزی در ادامه سفر به فارس با کلنگ‌زنی، افتتاح و بازدید از طرح‌های کشاورزی، مزرعه شیرین‌بیان اقلید را از نظر نوع طرح بی‌نظیر توصیف و بیان کرد: مراتعی که قبلا استفاده چندانی از آن نمی‌شد در یک حرکت ابتکاری به مزرعه شیرین‌بیان که کاشتی بسیار کم‌آب‌بر است، تبدیل شده و این جای تقدیر دارد. 

حجتی در بازدید از بزرگ‌ترین مزرعه شیرین‌بیان کشور در شهرستان اقلید، این فعالیت را نو، ابتکاری و قابل تقدیر خواند و افزود: این طرح از نظر نوع کاشت و هم از نظر نظام کشت که با همکاری مسئولان و مردم عشایر منطقه به سرانجام رسیده است، در سطح کشور بی‌نظیر است.

وزیر جهاد کشاورزی افزود: این کشت برای اولین بار در کشور انجام شده و امروز نزدیک به ۱۰۰ هکتار از این مزرعه ۲۰۰ هکتاری زیر کشت شیرین‌بیان رفته است. 
وی به سازگاری و خاستگاه منطقه با این نوع کشت و همچنین ارزش فوق‌العاده زیادی که ریشه شیرین‌بیان دارد، اشاره کرد و گفت: تولید شیرین‌بیان در جهت تامین نیاز صنعت داخل نقش مهمی دارد. 

 حجتی توسعه این نوع کشت را در کشور خواستار شد و افزود: امید است در آینده بتوانیم مراحل تکمیل فراوری این محصول را که شامل شیره‌گیری و پودر گرفتن می‌شود، در داخل کشور انجام دهیم.   وی با بیان این‌که این محصول در صنعت داروسازی کشور کاربرد زیادی دارد، افزود: تولید انبوه شیرین‌بیان و صادرات آن به سبب ارزآوری در رونق اقتصاد کشور موثر است.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: با توجه به این‌که این گیاه بومی منطقه و بسیار کم‌آب‌بر است، توسعه این نوع کشت، فشار چرای بی‌رویه دام را از مراتع کشور کم می‌کند و در حفظ منابع طبیعی تاثیر مطلوب دارد. 
حجتی افزود: دولت نیز با پشتیبانی علمی، فنی و همچنین تامین برق و نشاء مورد نیاز و ارائه تسهیلات، از افرادی که قصد فعالیت در چنین کشتی را دارند حمایت خواهد کرد.

این طرح با مساحت ۲ هزار و ۳۳۱ هکتار برای کشت گیاه دارویی شیرین‌بیان در سطح ۱۸۵ هکتار با اعتباری ۵۶۰۰ میلیون ریال از اعتبارات اشتغال روستایی وعشایر و ۲۴۰ میلیون ریال از محل یارانه کشت ایجاد شده است.

در ادامه این سفر، طرح احداث کارخانه کشت و صنعت صبح امید زاگرس در زمینه تولید خوراک دام، طیور و آبزیان با ظرفیت ۴۵ هزار تن در زمینی به مساحت ۱۵ هزار متر‌مربع در بخش مرکزی اقلید آغاز شد. میزان سرمایه‌گذاری این کارخانه ۱۲ میلیارد تومان با اشتغال‌زایی مستقیم ۲۰ نفر عنوان شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید