• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7262
+
-

با طرح مجلس برای تسهیل تجمعات؛

اعتراض آسان می‌شود

گزارش
اعتراض آسان می‌شود

فرزانه آیینی| خبر‌نگار:

نمایندگان مجلس با استقبال از ایده برگزاری تجمعات اعتراضی مردم، نهادها و صنف‌ها در فضای مقابل مجلس، ساماندهی و قانونمند کردن تجمعات را گامی مثبت در جهت توجه به نیازها و خواسته‌های مردم دانستند.

«ضرورت شنیدن صدای مردم‌»، «ایمن شدن تجمعات‌» و«‌افزایش سعه‌صدر مسئولان در قبال اعتراضات‌» ازجمله مواردی است که نمایندگان بهارستان ورای خاستگاه سیاسی‌شان با اشاره به آنها بر ضرورت قانونمند و منضبط کردن تجمعات مردمی تأکید می‌کنند و معتقدند که انتقادهای مدنی در همه گوشه و کنار دنیا روی می‌دهد و پذیرش و چاره‌جویی مناسب برای انتقادات مردمی یکی از اصول اولیه دمکراسی محسوب می‌شود.

 ایده اختصاص فضای مقابل مجلس برای گردهمایی‌های اعتراضی مردم اخیرا در قالب طرحی در جهت تدوین چگونگی اجرایی شدن اصل 27قانون اساسی در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مطرح شده بود.

 براساس اصل بیست و هفتم قانون اساسی تشکیل اجتماعات و راهپیمایی‌ها، بدون حمل سلاح، به شرط آنکه مخل مبانی اسلام نباشد، آزاد است. ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها می‌گوید که در این طرح ترتیبات برگزاری، تأمین امنیت و پاسخگویی مسئولان به تجمع‌کننده‌ها لحاظ شده است.

ابوترابی می‌افزاید: در طرح مذکور برای تأمین امنیت اعتراضات و پاسخگویی هم مواردی لحاظ شده؛ به نوعی که درصورت تجمع 100، 300، 700، هزار و 2هزار نفر و بیشتر که بدون مجوز مقابل مجلس حاضر شوند به‌ترتیب نماینده مجلس، رئیس کمیسیون تخصصی، اعضای هیأت رئیسه مجلس، نایب‌رئیس و رئیس مجلس برای پاسخگویی باید حاضر شوند. البته درصورتی‌که تجمع‌کننده‌ها خلاف قانون اقدامی را مرتکب شوند براساس قوانین موجود با آنها برخورد خواهد شد. پیش‌تر نیز شهیندخت مولاوردی، دستیار رئیس‌جمهور در امور حقوق شهروندی از بوستان گفتگو و پارک لاله به‌عنوان 2مکان مناسب برای برگزاری تجمعات اعتراضی نام‌ برده و خبر داده بود که دولت به‌دنبال بستر‌سازی‌ برای اجرای اصل 27قانون اساسی است؛   اصلی که به گفته پروانه مافی، ‌نایب‌رئیس کمیسیون شورا‌ها نیز هر اقدام و روندی که در راستای اجرای آن برداشته شود، منجر به شفافیت امور می‌شود و گامی رو به پیش است و بی‌وقفه باید به استقبال آن رفت.

مافی در همین راستا با اشاره به طرح اعتراضات مردمی در شبکه‌های اجتماعی و طرح آن بر روند تصمیم‌گیری و انتخاب مقامات و مسئولان کشور به همشهری می‌گوید: وقتی که اعتراضات مستدل و قانونی مردم از طریق شبکه‌های اجتماعی تأثیر‌گذار است و مسئولان به آنها توجه می‌کنند، پس قطعا این پتانسیل در جامعه وجود دارد که تجمعات اعتراضی و مدنی در مکانی مناسب و ایمن برگزار شود و مردم فرصت طرح گلایه‌ها و اعتراضاتشان را داشته باشند. نماینده تهران با بیان اینکه فضای مقابل مجلس به لحاظ اینکه در ادوار متوالی مجلس به‌صورت غیررسمی به مکانی برای ابراز اعتراضات مردم بدل شده می‌تواند انتخاب خوبی برای برگزاری تجمعات اعتراضی باشد، می‌افزاید: علت دیگر در مناسب بودن فضای مقابل مجلس برای اعتراضات مردمی هم این است که نمایندگان و هیأت رئیسه مجلس نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌توانند در جمع آنها حاضر شوند و به اعتراضاتشان رسیدگی کنند.

 مسئولان اعتراض‌ها را بشنوند

شنیدن صدای اعتراضات و نقدهای مردم توسط مسئولان نکته دیگری است در بحث اجرایی شدن اصل 27قانون اساسی که علیرضا محجوب، نماینده تهران بر آن تأکید می‌کند. او با استقبال از اختصاص مکانی مشخص به تجمعات اعتراضی مردم می‌گوید: من از دوره پنجم مجلس شورای اسلامی تا‌کنون همواره به‌دنبال تحقق این امر بوده‌ام که مکانی رسما و قانونا در اختیار مردم قرار داده شود که با تجمع یا راهپیمایی در آن بتوانند اعتراضاتشان را به مسئولان منتقل کنند.  دبیرکل خانه کارگر با تأکید بر اینکه انتخاب فضای مقابل مجلس، بوستان گفتگو یا پارک لاله به‌عنوان محل رسمی تجمعات اعتراضی تفاوت چندانی با هم ندارد، می‌افزاید: نکته مهم در برگزاری این تجمعات این است که مسئولان اعتراض را حق قانونی مردم بدانند و صدای آنها را بشنوند و برای اقناع آنها در محل حاضر شوند.

سعه صدر مسئولان

نکته دیگر در بحث قانونمند‌شدن اعتراضات مردمی اما سعه‌صدر مسئولان در قبال اعتراضات مدنی است که قاسم میرزایی‌نکو، ‌عضو فراکسیون امید به آن اشاره می‌کند. او تأکید می‌کند: وقتی ما در راستای اصل 27قانون اساسی گام بر‌می‌داریم و فضایی را برای برگزاری تجمعات در اختیار مردم قرار می‌دهیم باید این سعه‌صدر را داشته باشیم که از شنیدن نقدهای آنها از کوره در‌نرویم و با حوصله و ادله مستند به اعتراضات آنها که شاید یک ساعت تا یک‌ماه مستمر طول بکشد، پاسخ دهیم.

او می‌افزاید: در تجمعات اعتراضی اینکه فرصت به طرح نقد‌ها و اعتراضات مردمی داده شود، اتفاق خوبی است که البته کافی نیست. وقتی تجمعی برگزار می‌شود و اعتراضی صورت می‌گیرد مردم منتظر شنیدن پاسخ اعتراضاتشان از سوی مسئولان مرتبط هستند.

نماینده تهران با بیان اینکه در همه جای دنیا مکانی برای راهپیمایی‌ها‌ی اعتراضی و تجمعات اعتراضی درنظر گرفته شده است، می‌گوید: این حق مردم است که به فضا و مکانی برای طرح دیدگاه‌هایشان به مسئولان دسترسی داشته باشند و مسئولان موظفند محلی امن و شایسته را برای شنیدن سخنان آنها درنظر بگیرند. گذشته از ورود مجلس به بحث اجرای اصل 27قانون اساسی دولت نیز طی 50روزی که از تجمعات اعتراضی نه به گرانی می‌گذرد به‌شدت در تکاپوست تا شرایط را برای قانونمند کردن اعتراضات مردمی مهیا کنند؛ ازجمله اقدامات دولت می‌توان به بررسی راهکارهای قانونی برای تجمعات و راهپیمایی‌ها در وزارت کشور اشاره کرد.

کاهش شکاف میان مردم و مسئولان

عبدالرضا عزیزی، رئیس کمیسیون اجتماعی نیز با تأکید بر ضرورت قانونمند شدن تجمعات مردم به همشهری، می‌گوید: در همه جای دنیا سازوکارهایی برای شنیدن صدای مردم و برگزاری تجمعات اعتراضی آنها درنظر گرفته شده است و سبب می‌شود شکاف بین مردم و مسئولان در برخی امور کمتر و کوتاه‌تر شود. او می‌افزاید: اعتراض مدنی و مسالمت‌آمیز حق مردم است و مردم باید در مواردی که اعتراض دارند یا حقشان نادیده گرفته شده است؛ فرصت انتقاد و اعتراض را در چارچوب قانون داشته باشند بنابر‌این وقتی معترضان فرصت اعتراض داشته باشند و مسئولان بدون واسطه با آنها وارد گفت‌وگو شوند در این صورت آنها یا با توضیحاتشان مردم را قانع می‌کنند یا اینکه مردم با ادله‌شان مسئولان را قانع به تجدید‌نظر می‌کنند. عزیزی معتقد است: با منضبط شدن تجمعات اعتراضی فرصت سو‌ءاستفاده برخی سودجویان گرفته می‌شود و مردم و مسئولان در روندی مردم‌سالارانه در مورد مباحث مورد مناقشه با هم وارد گفت‌وگو می‌شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید