• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72512
+
-

آشوب در خیابان با هک‌خودروها

با هوشمند‌شدن بسیاری از خودروهای جهان و اتصال آنها به اینترنت، ممکن است هکرها بتوانند وضع خیابان‌های شهر را به‌هم بریزند

فناوری
آشوب در خیابان با هک‌خودروها


تلاش برای توسعه فناوری ساخت اتومبیل‌های خودران در بسیاری از شرکت‌های بزرگ با جدیت ادامه دارد. فناوری وسایل‌نقلیه خودران رویایی دیرینه بوده که اکنون به‌ تدریج درحال تبدیل‌شدن به واقعیت است. با وجود این، چالش‌های پیش‌روی این صنعت همچنان نگرانی‌هایی را برای مدیران و متخصصان دربردارد. یکی از این معضلات، موضوع خرابکاری‌های رایانه‌ای یا هک‌کردن است.
به نقل از دیجیتال ترندز بسیاری از کارشناسان و متخصصان بر این باورند که حتی تعداد اندکی از خودران‌ها می‌توانند به حل معضل ترافیک در شهرهای بزرگ کمک شایانی داشته باشند. عدم توقف‌های بیجا و همچنین جلوگیری از خطاهای انسانی، خودران‌ها را وسایل نقلیه‌ای ارزشمند کرده است. با این حال همان‌طور که می‌دانید، هیچ وسیله‌ای بی‌عیب و نقص نیست و این عیوب می‌تواند دردسرهایی را برای کل جامعه و شهر به‌همراه داشته باشد. موسسه تکنولوژی جورجیا در تحقیقاتی به موضوع آسیب‌ها و مشکلاتی که پیش‌روی اتومبیل‌های خودران است، اشاره کرده‌ و نتیجه‌گیری‌هایی در این خصوص داشته‌ است.
متخصصان این موسسه می‌گویند که در آینده هکرها می‌توانند با دراختیارگرفتن کنترل تعداد اندکی از وسایل نقلیه خودران و خودروهایی که به اینترنت متصل هستند، در شهرها بی‌نظمی ایجاد کرده و آمد و شد را دچار اختلال کنند که این موضوع درنهایت به ایجاد ترافیک‌های سنگین منجر خواهد شد. شبیه‌سازی ترافیکی که به‌وسیله محققان موسسه تکنولوژی جورجیا صورت گرفته، نشان می‌دهد که توقف اتفاقی تنها 20درصد از خودروها در ساعت اوج ترافیک، می‌تواند به ایجاد گره‌های کور و همچنین قفل‌شدن کامل خیابان‌های منطقه‌ای مثل منهتن منجر شود. حتی هک‌کردن تنها 10درصد از خودروها در همان زمان و در آن منطقه، می‌تواند دست‌کم به‌صورت جدی مانع از حرکت خودروهای امدادی شود که خود این امر هم یک مشگل بزرگ تلقی می‌شود.
پیتر یانکر - یکی از محققان موسسه تکنولوژی جورجیا -  بر این باور است که هک‌شدن یک خودرو فقط خود آن وسیله نقلیه را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه کل خودروهای اطراف و حتی دورتر نیز به‌نوعی درگیر عملکرد آن وسیله نقلیه می‌شوند. در مقابل شما باید برای جلوگیری از این معضلات و برای پیش‌بینی خطرات احتمالی، کل زیرساخت‌ها را مورد بررسی قرار دهید.

شبیه‌سازی یک حمله
متخصصان موسسه در شبیه‌سازی خود از سناریوی استاندارد ترافیک استفاده کردند که به آن «روش راننده منحصربه‌فرد» می‌گویند. سپس آنها تعداد مشخصی از خودروهای هک‌شده را روانه ترافیک خیابان کردند و نحوه قفل‌شدن و سنگین‌شدن ترافیک را مورد بررسی قرار دادند.
یانکر در این باره می‌گوید: «ما متوجه شدیم در مجموعه‌ای که شبیه‌سازی کرده بودیم، خودروها کاملا متوقف شدند. در این مدل، وسایل نقلیه هک‌شده در طول خیابان به‌صف شده و به‌صورت کامل باعث توقف خودروهای پشت‌سرشان شدند. در شبیه‌سازی انجام‌شده و در بررسی کل شهر، دریافتیم که خیابان‌های قفل‌شده می‌توانند تاثیرهای مشابهی روی جابه‌جایی در سطح شهر داشته باشند. در بدترین سناریو ما شاهد شکستگی زیرساخت‌های حمل‌ونقل درون‌شهری شدیم».
حالا سوال اینجاست که آیا ما می‌توانیم از ایجاد چنین سناریوهای کابوس‌واری در شهرمان پیشگیری کنیم یا اینکه باید در مقابل این حقیقت که آرمان‌شهرهای آینده نیز همانند
وضعیت کنونی چالش‌برانگیز خواهند بود، تسلیم شویم؟
پرفسور یانکر در پاسخ به این پرسش مهم می‌گوید: «برای جلوگیری از ایجاد چنین اختلالی باید تعداد خودروهایی که به‌صورت همزمان به یک شبکه مرکزی متصل هستند، محدود باشد. به‌عنوان مثال اگر خودروهای خودران تویوتا هک شوند، تقریبا 10درصد از وسایل نقلیه داخل خیابان‌ها هک شده‌اند. حالا اگر شرکت تویوتا از 5مرکز کنترل متفاوت استفاده کند، آن موقع ‌هنگام هک‌شدن یکی، تنها 2درصد از خودروهای موجود در خیابان‌های شهر، ایجاد اختلال می‌کنند».


متخصصان می‌گویند که در آینده هکرها می‌توانند با دراختیارگرفتن کنترل تعداد اندکی از وسایل نقلیه خودران و خودروهایی که به اینترنت متصل هستند، در شهرها بی‌نظمی ایجاد کرده و آمد و شد را دچار اختلال کنند

 

این خبر را به اشتراک بگذارید