• سه شنبه 18 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 28 شوال 1445
  • 2024 May 07
چهار شنبه 23 مرداد 1398
کد مطلب : 72402
+
-

شاهزاده رویاهای دختران هندی

شاهزاده رویاهای دختران هندی

محمدرضا نصیری

کولکاتا (Kolkata) دوباره به کلکته (Calcutta) تبدیل شد؛ این توصیفی است از حال‌وهوای پایتخت فرهنگی هندوستان و مرکز ایالت بنگال غربی بعد از ورود مجید بیشکار به این شهر. از سال2001به این‌سو دیکته کلکته عوض و تلفظ آن بنگالی‌تر شده، اما بازگشت فوتبالیست ایرانی که برخی از او به بهترین بازیکن تاریخ فوتبال هند تعبیر می‌کنند، قدیمی‌ها و نوستالژی‌بازها را یاد کلکته قدیم انداخته است. ایندین اکسپرس نوشته: «فوتبال بعد از ظهور سوراو گنگولی (ستاره و کاپیتان تیم ملی کریکت هند) به حاشیه رانده شده بود، اما با بازگشت مجید بیشکار دوباره جذابیت خود را بازپس‌گرفت.» حدود 200هوادار فوتبال در کنار جمشید نصیری، همبازی و همشهری قدیمی‌اش با استقبال عجیبی که از ستاره سابق شهرشان کردند، او را کاملا متعجب و گیج ساختند. بیشکار درباره این استقبال می‌گوید: «انتظار داشتم یکی دو مقام رسمی به استقبالم بیایند ولی از دیدن آن همه جمعیت خشکم زد. همیشه خاطراتم در این‌جا را در ذهنم مرور می‌کردم و هنوز گلی را که در فینال روورز کاپ به محمدان زدم به یاد دارم اما وقتی ایران بودم ارتباطی با این‌جا نداشتم.» 
یک هوادار مسن پلاکاردی با عکس بیشکار در دست داشت که روی آن نوشته شده بود: «تو احتمالا ما را یادت نمی‌آید، اما ما همیشه تو را در ذهن سپرده‌ایم.» 
بیشکار از فاجعه 16آگوست1980که دو روز دیگر سالگردش فرا می‌رسد هم به‌تلخی یاد کرد؛ فاجعه‌ای که در آن 16هوادار فوتبال در آشوبی کشته شدند. این روزنامه اتفاقات 32سال پیش را مرور کرد؛ زمانی که مجید بعد از شکست عشقی در رابطه با یک بسکتبالیست هندی به اعتیاد و الکل روی آورد و افسرده شد و به ورشکستگی رسید. او بین سال‌های 1980تا 1982اوضاع پر فراز و نشیبی داشت. پیش از ترک کردن تیم بنگال شرقی و پیوستن به تیم رقیب یعنی محمدان کلکته شاهزاده رویاهای دختران کلکته بود اما ستاره جذابیتش به‌مرور کم‌سو شد.
پس از او بازیکنانی خارجی نظیر چیما اوکوری نیجریایی و ژوزه رامیرز بارتو برزیلی توانستند محبوبیت زیادی بین هواداران فوتبال برای خود دست‌و پا کنند. جایدیپ موکرجی، بازیکن و مربی سابق دیویس‌کاپ هند در توصیف محبوبیت مجید می‌گوید: «به‌خاطر سبک بازی‌اش آن‌قدر محبوب بود. وقتی به این‌جا آمد، عضوی از تیم ملی ایران در جام جهانی1978بود و ورود او ورود فوتبال هند به هیجان فوتبال جهان محسوب می‌شد. بی‌تردید بهترین بازیکنی است که پایش را به هند گذاشته است، یک برگ برنده تمام‌عیار.» بیشتر روزنامه‌ها و کاربران توییتری از لقب «شاهزاده پارسی» برای بیشکار استفاده کرده‌اند. برخی کاربران توییتر جوری در توصیف او حس به خرج داده‌اند که قابل‌باور نیست. یک نفر با نام کاربری آبهرانیل روی نوشته: «یکی از بزرگ‌ترین حسرت‌های زندگی‌ام این است که هرگز بازی مجید بیشکار را (از نزدیک) ندیده‌ام. شاید دومین حسرت بزرگ زندگی‌ام این باشد که نتوانم او را در بازگشت بعد از 32سال ملاقات کنم.»

این خبر را به اشتراک بگذارید