• چهار شنبه 19 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 29 شوال 1445
  • 2024 May 08
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7227
+
-

آیا مواد شیمیایی که در خانه استفاده می‌کنید باعث اضافه وزن شما می‌شود؟

مواد شیمیایی
آیا مواد شیمیایی که در خانه استفاده می‌کنید باعث اضافه وزن شما می‌شود؟

بسیاری از ما که رژیم سفت و سختی می‌گیریم پس از مدتی دوباره و بیش از پیش چاق می‌شویم. حالا محققان به این نتیجه رسیده‌اند که مواد شیمیایی که در آشپرخانه و مبلمان وجود دارد، در این چرخه تکرار‌شونده نقش دارند.

مطالعات جدید نشان می‌دهد که مواد شیمیایی به نام پرفرولوآلکول ‌(PFAS) که به‌طور گسترده در همه‌‌چیز استفاده می‌شود، تلاش افراد برای کاهش وزن را تضعیف می‌کند. این مطالعه اگرچه رابطه علت و معلولی را ثابت نکرد اما باعث شد که مشخص شود مقدار زیادی از این مواد در بدن کسانی وجود دارد که دائم در چرخه کاهش وزن و افزایش دوباره و زودهنگام آن هستند. پروفسور سان، استادیار تغذیه دانشکده بهداشت عمومی هاروارد در این‌باره گفت: مواد پرفرولوآلکول بیش از 60 سال در کشور‌های توسعه‌یافته مانند آمریکا استفاده شده است. این مواد شیمیایی ترکیب ضد‌آب و ضد‌روغن است که در بسیاری از محصولات مصرفی ازجمله وسایل آشپزخانه، لباس‌های ضد‌آب، موکت و مبلمان ضد‌لک و ضد‌آب و بسته‌بندی غذا یافت می‌شود. این مواد در خون اکثر آمریکایی‌‌ها یافت می‌شود و درواقع بخشی از زندگی مدرن و صنعتی به‌حساب می‌آید.

تحقیقات آزمایشگاهی ارتباط مستقیمی را بین این مواد با چاقی و اضافه وزن نشان داده است به‌طوری که محققان نام مستعار «ژن‌چاقی» به آن داده‌اند. محققان دیگر نیز به ارتباط این مواد با اختلالات هورمونی و اختلال در عملکرد ایمنی بدن و کلسترول بالا پی برده‌اند. در تحقیقی که درمورد 4نوع رژیم غذایی بر عملکرد قلب انجام شده نیز ردپایی از اثر پرفرولوآلکول دیده شده است.

در این تحقیق که روی 600زن و مرد چاق بین 30تا 70ساله به‌مدت 2سال انجام شده است، افراد به‌طور متوسط در نیمه اول رژیم غذایی خود 3/6کیلوگرم  و طی 18‌ماه پس از آن 7/2کیلوگرم وزن اضافه کرده‌اند. کسانی که میزان زیادی از ماده پرفرولوآلکول را در خونشان داشتند در مسیر کاهش وزن آسیب بیشتری دیده‌اند؛ به‌طوری که متابولیسم بدنشان پس از رژیم، بسیار کند می‌شود و میزان کالری کمتری در روز مصرف می‌کنند. همچنین زنان در یک‌سوم زمان رژیم گرفتنشان 8/1کیلوگرم تا 2/2کیلوگرم بیشتر از یک‌سوم پایانی زمان رژیم‌شان وزن کم می‌کنند.

پروفسور سان گفت: تیم تحقیق به این نتیجه رسیده‌اند که زنان بیشتر از مردان، درگیر اختلال ناشی از این ماده در کاهش وزن می‌شوند. احتمالا هورمون‌ها در این میان نقش دارند. در مطالعه آزمایشگاهی روی حیوانات مشخص شده است که این ماده در متابولیسم و عملکرد استروژن مداخله می‌کند. استروژن ارتباط مستقیمی در وزن بدن دارد. به گفته این استاد دانشگاه هاروارد، زندگی در دنیای امروز بدون مواد شیمیایی پرفرولوآلکول کار دشواری است و به‌نظر می‌رسد که برای کاهش آن باید از کارخانه‌های تولید اینگونه محصولات شروع کرد.

این خبر را به اشتراک بگذارید