• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7220
+
-

دفاع از برجام در اجلاس مونیخ

ظریف از دهلی به مونیخ رفت

هتل تاریخی بایریشه هوف شهر مونیخ از جمعه میزبان مقامات امنیتی و دیپلماتیک کشورهای مختلف جهان است. محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران هم دیشب از هیأت رئیس‌جمهور در دهلی جدا شد تا برای شرکت در این اجلاس مهم خود را به مونیخ برساند. براساس گزارش وزارت خارجه و به گفته بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، ظریف قرار است امروز یکشنبه در اجلاس مونیخ سخنرانی کند و در حاشیه این اجلاس هم با برخی مقامات ارشد رایزنی داشته باشد.

ظریف سال گذشته هم در اجلاس امنیتی مونیخ شرکت کرده بود. اجلاسی که براساس سنتی قدیمی از مقامات سیاسی و شخصیت‌های کشورهای مختلف درباره بحران‌های سیاسی و امنیتی دعوت  به عمل می‌آورد.  در سال‌های گذشته وزیران خارجه ایران و در یک دوره نیز علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران به مونیخ دعوت شده بودند. تهران اما در سال94 میزبان نشست مقدماتی اجلاس امنیتی مونیخ بود که در آن فرانک اشتاین مایر، وزیر خارجه وقت آلمان و محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران به همراه برخی مقامات خارجی ازجمله وزیر خارجه عمان شرکت داشتند.

در مونیخ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل 2مقام بین‌المللی هستند که ظریف ممکن است با آنها دیدار کند؛ هرچند ظریف 3روز قبل هم در کویت با موگرینی دیدار کرده بود. اسرائیلی‌ها برای جوسازی علیه ایران در اجلاس مونیخ برنامه از قبل طراحی شده دارند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این رژیم گفته بود که قصد دارد اسنادی از دخالت ایران در سرنگونی جنگنده اسرائیلی در سوریه ارائه دهد؛ ادعایی که بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران آن را مضحک خوانده است. هربرت مک مستر، مشاور امنیت ملی آمریکا هم با ناقص خواندن توافق هسته‌ای ایران گفت: اکنون زمان رسیدگی به نقایص جدی در توافق هسته‌ای و مقابله با فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران است.

وی در ادامه ادعاهای خود درباره ایران گفت: ایران با حمایت از نهادهای تجاری مرتبط با سپاه این خشونت‌ها را تحریک می‌کند. ما باید کار تجاری با شرکت‌های سپاه پاسداران را متوقف کنیم.

علاوه بر سوریه، موضوع توافق هسته‌ای هم ازجمله محورهای اصلی نشست مونیخ به شمار می‌رود، دیروز وزیر خارجه آلمان در حاشیه این اجلاس به آمریکایی‌ها توصیه کرد توافق ایران را لغو نکنند تا راهبرد جدیدی برای مقابله با آنچه سیاست‌های بی‌ثبات‌کننده ایران در منطقه خواند تدوین شود.

از سوی دیگر ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو هم در نشستی در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ بر لزوم اجرای کامل توافق هسته‌ای ایران و گروه1+5 که در ژوئیه2015 حاصل شد، تأکید کرد.وی با ادعای اینکه ایران نگرانی‌هایی در زمینه اشاعه ایجاد می‌کند، گفت: به همین دلیل است که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اهمیت زیادی برای توافق هسته‌ای با ایران قائلند اما این توافق برای مؤثر بودن باید به درستی و کامل اجرا شود.ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس هم که در آلمان به سر می‌برد، ‌پس از دیدار با آنگلا مرکل، صدر اعظم این کشور در جمع خبرنگاران گفت که در دیدارش با مرکل بر لزوم اجرای کامل توافق هسته‌ای با ایران و تعهد آلمان و انگلیس به اجرای این توافق تأکید کرده‌اند

این خبر را به اشتراک بگذارید