• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
سه شنبه 22 مرداد 1398
کد مطلب : 72141
+
-

فرزندان جانبازان در انتظار تصمیم مجلس


هیأت وزیران در تاریخ 88/2/27 یین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر را ابلاغ کرد. برابر ماده9 این آیین‌نامه، مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان به فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر تعمیم داده شد و آنان همانند جانبازان از ماموریت آموزشی مذکور در ماده12 قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان برخوردار شدند. این مصوبه هیأت وزیران پس از مدتی با تلاش ایثارگران به سرانجام رسید و دستگاه‌های اجرایی به‌مرور نسبت به اجرای آن اقدام کردند. سرپرست معاونت حقوقی و نظارت همگانی و رئیس کمیسیون تطبیق مصوبات دستگاه‌های اداری با قانون در سازمان بازرسی کل کشور در شکایتی به تاریخ 96/5/17 درباره بند ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر، به استناد اصل138 قانون اساسی که مفاد مقررات، آیین‌نامه و بخشنامه‌ای که هیأت وزیران یا هر یک از وزرا تدوین می‌کنند، نباید با متن و روح قوانین مخالف باشد، خواهان ابطال آن شد. هیات عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ 97/5/2 حکم ماده9 آیین‌نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و جانبازان 25درصد و بالاتر را مخالف قانون دانست و آن ‌را ابطال کرد. از آن تاریخ، فرزندان جانبازان 25درصد شاغل در دستگاه‌ها که از ماموریت آموزشی استفاده می‌کردند با مشکل مواجه شده و تحصیل آنان در دانشگاه‌ها مختل شد.
با عنایت به اینکه با رأی هیأت عمومی دیوان، دستگاه‌ها موظف به اجرای رأی هستند، فقط مجلس شورای اسلامی با وضع قانون جدید می‌تواند نسبت به ابقای ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان اقدام کرده و آنان را از نگرانی نجات دهد. نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس درباره ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان، گفته است: متاسفانه برخی از دستگاه‌های دولتی با استناد به یک شکایت واهی، اقدام به صدور حکم می‌کنند و قوانین ایثارگری را زیر سؤال می‌برند که آخرین آن رأی دیوان عدالت اداری درخصوص لغو ماموریت آموزشی بیش از 50هزار نفر از فرزندان جانبازان است. استدلال آنان این است که به مُر قانون عمل می‌کنند؛ درحالی‌که این موضوع باعث ایجاد نارضایتی در جامعه هدف شده است. ایشان افزود: اگر این افراد حتی یک شب در سنگر بوده یا در سیاهچال‌های صدام فقط یک شلاق خورده بودند، مسلما چنین چیزی را به‌تصویب نمی‌رساندند. توقع ما از همه دستگاه‌ها و نهادهای دلسوز انقلابی این است که به قوانینی که برای ایثارگران تصویب می‌شود، احترام بگذارند و با نظر و رأی خود تفسیر و تصمیم‌گیری نکنند.
به‌جز مجلس شورای اسلامی هیچ‌کس حق قانونگذاری ندارد و درصورتی‌که ابهامی در قانون وجود دارد، دستگاه‌ها موظف به مراجعه به قوه مقننه هستند؛ نه اینکه رأسا خود به تفسیر قانون بپردازند. رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از آمادگی نمایندگان ملت برای تصویب طرح دوفوریتی لغو ابطال ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان بالای 25درصد خبر داد. قبل از آن، ایشان در تاریخ 22بهمن سال97 از رأی کمیسیون اجتماعی مجلس به این طرح و ارائه آن به صحن علنی مجلس خبر داده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید