• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
یکشنبه 29 بهمن 1396
کد مطلب : 7192
+
-

گرگ وارد نکرده‌ایم

گرگ یکی از گونه‌‌هایی‌است که در اکثر مناطق کشور زندگی می‌کند. با ازبین‌رفتن رده‌های غذایی پایین هرم در زنجیره محیط‌زیست، حیوانات رده‌بالای هرم بیشترین آسیب را می‌بینند. گرگ‌ها نیز با ازبین‌رفتن غذای طبیعی خود، ممکن است به هر منطقه یا سکونتگاهی پناه ببرند و به‌دنبال تغذیه خود باشند. در برخی موارد رودررویی انسان و گرگ منجر به حوادث تلخی شده که سال‌هاست خبرهای آن منتشر می‌‌شود. ماجرا آنقدر ترسناک است که شکل افسانه به خود می‌گیرد و آدم‌ها را بیشتر از معمول می‌ترساند. برخی از روستاییان در گفت‌وگو با همشهری، از گرگ‌هایی سخن به میان آوردند که شماره‌ای به گوش‌شان منگنه شده است. آنها حتی شنیده بودند که سازمان حفاظت محیط‌‌زیست برای حفظ زنجیره غذایی، از کانادا، گرگ وارد کشور کرده و در منطقه رهاسازی کرده است. این شایعه در روستاهای اطراف شهر خدابنده و زنجان دهان‌به‌دهان می‌چرخد و روستاییان، مسئولان محیط‌زیست را مقصر حوادث حمله گرگ می‌دانند؛ با این حال علی قره‌جلو ـ رئیس اداره نظارت بر امور حیات‌وحش استان زنجان ـ در گفت‌وگو با همشهری این شایعه را از اساس تکذیب می‌کند و می‌گوید: «امکان ندارد که سازمان محیط‌زیست چنین کاری انجام دهد. هم‌‌اکنون گونه بومی گرگ در تازم و قیدار، بیشتر از ظرفیت زیستگاه است؛ چطور ممکن است در چنین شرایطی گرگ وارد کنیم؟».

او تعداد حملات گرگ به انسان در این استان را اصلا غیرعادی و زیاد نمی‌داند و می‌گوید: «حمله‌های یک سال اخیر که تعداد آنها به تعداد انگشتان دست بوده، نتیجه اهمال‌کاری و شکار بی‌‌رویه ما انسان‌هاست. علاوه بر تخریب زیستگاه و مراتع اطراف، هم‌‌اکنون یکی از مشکلات محیط‌زیست استان، وجود اسلحه غیرمجاز است. پیش از این در هر روستا یک الی ۲نفر اسلحه شکاری داشتند اما الان به‌جرأت می‌توانم بگویم که نصف اهالی روستا، اسلحه دارند. آنها در مزارع‌شان گونه‌هایی مانند خرگوش را که غذای حیوان‌‌های وحشی مانند گرگ است شکار می‌کنند؛ در نتیجه گرگ‌ها غذایی در زیستگاه‌شان نمی‌یابند. گرگ‌ها ناچارند برای سیرشدن به پسماند‌های روستایی و اطراف شهر‌ها روبیاورند و از لاشه مرغ و گوسفند تغذیه کنند».

او ادامه می‌دهد: «از سوی دیگر چندسالی‌است  که برخی از افراد  با هدف به‌دست‌آوردن سگ‌های نگهبان قوی، سگ‌ها را با گرگ آمیزش می‌دهند. این سگ‌ها که سگ‌های هیبریدی نامیده می‌شوند ناشی از نادانی انسان هستند و بسیار خطرناکند. این سگ‌ـ‌گرگ‌ها پس از رسیدن به بلوغ تبدیل به گرگی می‌شوند که دیگر از انسان نمی‌ترسد و به‌راحتی به جوامع انسانی نزدیک می‌شود. صاحبان سگ‌های هیبریدی وقتی نمی‌توانند آنها را مهار کنند، متأسفانه اقدام به رهاسازی‌شان در طبیعت می‌کنند. گوش‌های اغلب این سگ‌ـ‌گرگ‌ها بریده شده و قلاده دارند». به رهبر گله یا یک گروه از حیوانات، «آلفا» می‌گویند. آلفا، معمولا قوی‌ترین، باتجربه‌ترین و فعال‌ترین حیوان گروه است. گله‌های گرگ‌ها نیز با یک آلفا به شکار می‌روند. تحقیقات زیادی در مورد ساختار اجتماعی گرگ‌ها صورت گرفته است که نشان می‌دهد جذب گرگ غریبه به گله، به‌راحتی صورت نمی‌گیرد. علی قره‌جلو درباره گرگ‌های رهاشده در طبیعت می‌گوید: «سگ‌ـ گرگ‌ها در میان گله گرگ‌‌ها جایی ندارند. آنها از آنجا که در میان گله بزرگ نشده‌اند، از سوی گرگ آلفا که سردسته گرگ‌هاست مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و طرد می‌شوند؛ در نتیجه دوباره به جامعه انسانی نزدیک می‌شوند». او با اشاره به حمله چندوقت پیش یک گرگ هار به چند نفر در 3روستای حوالی ایجرود می‌گوید: «حدود ۱۰شبانه‌روز است که همکارانم در محیط‌زیست در منطقه پایش می‌کنند تا اگر گونه‌ای دیگر به هاری مبتلا باشد، آن را از بین ببرند. ما از مردم می‌خواهیم که به هیچ حیوانی ـ به‌خصوص گرگ‌ها ـ سنگ پرتاب نکنند؛ چراکه گونه هار حیوان، بسیار تهاجمی و خطرناک است».

این خبر را به اشتراک بگذارید