• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 20 مرداد 1398
کد مطلب : 71743
+
-

احیای دوباره کارگاه‌های صابون‌سازی مراغه

در استان
احیای دوباره کارگاه‌های صابون‌سازی مراغه

فرماندار مراغه از تلاش برای حفظ و توسعه کارگاه‌های صابون سنتی مراغه با هدف احیای این صنعت بومی خبر داد. به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان «حمید شکری» گفت: هم‌اکنون 3 واحد تولیدکننده صابون مراغه در این شهرستان فعال هستند، در حالی که در سال‌های گذشته ۲۵ واحد تولید‌کننده صابون سنتی فعالیت می‌کردند. 

وی گفت: مشکلات زیست‌محیطی و برخی مشکلات موجود در تولید این صابون از اصلی‌ترین دغدغه‌های تولیدکنندگان است و تلاش می‌کنیم با تعامل و همکاری مطلوب بین دستگاه‌های اجرایی شهرستان رفع شود. 
شکری ادامه داد: سالانه بیش از 1200 تن صابون سنتی در این شهرستان تولید و بیش از ۴۰۰ تن به کشور‌های آسیای میانه، شرق آسیا و آذربایجان و افغانستان صادر می‌شود. صابون سنتی و طبیعی مراغه با بیش از ۲۰۰ سال قدمت معروف‌ترین صابون سنتی کشور است و سوغات اصلی و ارزشمند این شهرستان محسوب می‌شود. 

وی بیان کرد: صابون مراغه تا پیش از تولید صابون‌های صنعتی، مورد استفاده بیشتر مردم شهر‌های ایران بود و هم‌اکنون نیز در بازار‌های سنتی همه شهر‌های ایران به وفور یافت می‌شود و طرفداران زیادی دارد. به گفته شکری هم‌اکنون۵۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۰۰ نفر به صورت غیرمستقیم در واحد‌های تولیدی صابون مشغول فعالیت هستند که با احیا و توسعه کارگاه‌های تولیدی صابون سنتی در شهرستان ظرفیت خوبی برای اشتغال‌زایی ایجاد خواهد شد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید