• یکشنبه 16 اردیبهشت 1403
  • الأحَد 26 شوال 1445
  • 2024 May 05
شنبه 28 بهمن 1396
کد مطلب : 7173
+
-

روزهای اول ترک سیگار را چگونه طی کنیم

ترک کردن سیگار کار ساده‌ای نیست؛ عده‌ای یک‌بار و برای همیشه آن‌را ترک می‌کنند و عده‌ای بارها و بارها در مسیر شکست می‌خورند. در ادامه این مطلب چند توصیه به تازه کارها و شکست خورده‌ها ارائه می‌شود.

سبک زندگی
روزهای اول ترک سیگار را چگونه طی کنیم

بخورید و بیاشامید

 

مکیدن آب سرد از میان «نی» می‌تواند جایگزین عادت پوک زدن به سیگار باشد. این حرکت باعث ترشح دُپامین می‌شود و به مغز کمک می‌کند که از حس و حال بد بیرون بیاید. همچنین خوردن وعده‌های کوچک نیز از تمایل به سیگار کشیدن می‌کاهد؛ بنابراین غذاهایی را انتخاب کنید که اضافه وزن نگیرید.

 

 

به‌خود توجه کنید

 

به‌زودی شما از مزایای زندگی بدون سیگار بهره‌مند خواهید شد؛ بنابراین فهرستی از تغییراتی را که کم‌کم پس از سیگار در شما ایجاد می‌شود، بنویسید. این فهرست می‌تواند شامل احساس کنترل، پس‌انداز پول، حس بویایی و چشایی بهتر و انرژی بیشتر در روز باشد.

 

 

منطقه سیگارممنوع

 

وقتی سیگار را ترک می‌کنید بیشتر در مکان‌هایی تردد کنید که محدوده سیگار ممنوع است؛ مثل کتابخانه، سینما و فروشگاه. این یکی از راحت‌ترین راه‌ها برای ندیدن آدم‌های سیگار به‌دست است. از آدم‌هایی که به شما می‌گویند «بی‌خیال، این چه کاری است» هم دوری کنید. محفل سیگار وسوسه برانگیز است.

 

 

انگیزه‌ها را به یاد آورید

 

فهرستی از دلایل ترک سیگارتان را بنویسید و در مکان‌هایی که بیشتر تردد می‌کنید، بچسبانید؛ مانند آشپزخانه، میز کار و کنار آینه دستشویی. فهرست را درست جاهایی که جلوی چشمتان است بگذارید. بعضی از کسانی که سیگار را ترک کرده‌اند می‌گویند که علاوه بر فهرست، می‌توانید عکس اعضای خانواده‌تان را هم که عاشقشان هستید، کنار آن بچسبانید.

 

 

فعالیت را بیشتر کنید

 

ورزش، در فرایند تمایل به سیگار اختلال اساسی  ایجاد می‌کند. در واقع ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند بدن شما را سرشار از موادی کند که استرس را از شما می‌گیرد. پیاده‌روی یکی از ساده‌ترین گزینه‌هاست ولی می‌توانید از چند ورزش به‌عنوان فعالیت بدنی استفاده کنید. برای ورزش وقت خود را خالی کنید.

 

 

دهانتان را پر نگه دارید

 

عادت به سیگار کشیدن بیشتر عادت دهانی است؛ بنابراین می‌توانید به جای سیگار، چیز دیگری مانند آدامس بدون شکــر، آبنــــبات و یا میان‌وعده‌های سالم مثل میوه بخورید؛ پس در روزهای اول ترک سیگار همیشه چیزی برای خوردن همراه خود داشته باشید. اگر هم نگران اضافه‌وزن هستید، خوراکی‌های کم کالری مثل هویج و سیب داشته باشید.

 

 

کمک بگیرید

 

وقتی فکر روشن کردن سیگار سراغتان می‌آید، از یکی از دوستانتان بخواهید کنارتان باشد؛ بهترین گزینه هم معمولا کسی است که خودش سیگار را ترک کرده است، اما هر کسی که شما برایش اهمیت دارید، می‌تواند به شما در ترک سیگار و سپری کردن وسوسه سیگار کشیدن کمک کند.

 

 

کافئین محدود

 

کافئین در بیدار ماندن تا دیروقت و رفع خستگی در برخی از افراد می‌تواند مؤثر باشد، اما بسیاری از افراد با مصرف بیش از اندازه کافئین ترس و اضطراب می‌گیرند. در کسانی که در حال ترک سیگار هستند، مصرف کافئین این احساس را بیشتر می‌کند. دیده شده است که برخی افراد با جایگزین کردن کافئین دوباره به سیگار روی آورده‌اند.

 

 

به احساسات آگاه باشید

 

احساسات منفی، استرس، خشم و سرخوردگی حالاتی است که در روزهای اول ترک سیگار سراغتان می‌آید و شاید شما را مجبور کند که دوباره به سیگار روی بیاورید. رودربایستی را کنار بگذارید و بدانید اینها علائم ترک سیگار است. قلق هرکسی دست خودش است؛ پس راهی بیابید که شما را از این احساسات دور کند؛ مثلا با دوستان خود برنامه مشترک تعریف کنید.

 

 

راه دشوار است

 

ترک اعتیاد به سیگار کار ساده‌ای نیست و اگر در مسیر لغزش داشتید خود را سرزنش نکنید و دوباره از نو شروع کنید. فقط به یاد داشته باشید که یک‌بار لغزش به معنای شکست نیست، بنابراین به موقعیت‌هایی فکر کنید که ممکن است شما را در دام سیگار بیندازد و از آنها دوری کنید.

این خبر را به اشتراک بگذارید