• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71538
+
-

خانه بزرگ سبز و پرده‌‌های آبی

ویترین
خانه بزرگ سبز و پرده‌‌های آبی


اختر نراقی، نویسنده کتاب «خانه بزرگ سبز و پرده‌های آبی»، شاعر، نویسنده و پژوهشگر کانادایی ایرانی‌تبار است. او دارای دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه مک گیل و آثار او به زبان انگلیسی نوشته شده است. همه رمان‌های او به روایت اول شخص است و محور آنها تلاش راوی برای فراتر رفتن از محدودیت‌های فرهنگی و اجتماعی و سپس ساختن خانه‌ای در محیط جدید و در زمینه‌های فرهنگی بیگانه است.
کتاب حاضر 2 رمان است در یک کتاب. خانه بزرگ سبز سال 1994 منتشر شد و نامزد دریافت «کیو اسپل هیو مک لنان»‌ برای جایزه داستانی سال 1995 شد. دومین رمان او پرده‌های آبی در سال 1999 منتشر شد و تحسین منتقدان را برانگیخت. در بخشی از رمان پرده‌‌های آبی آمده است: «لب‌هایش را با دستمال سفره پرزرق و برقش پاک کرد و غرولند‌کنان گفت: شما می‌آیید اینجا، زمان ما را یاد می‌گیرید، ادبیات ما را یاد می‌گیرید، فرهنگ ما را یاد می‌گیرید، آن وقت چیزهایی را که از خودمان یاد گرفته‌اید به ما تدریس می‌کنید.
با غرور تمام گفتم: قشنگی موضوع در همین است.»  این کتاب 208 صفحه‌‌‌ای را نیره توکلی به فارسی برگردانده و انتشارات گل‌آذین با شمارگان هزار نسخه به بهای 25هزار تومان منتشرش کرده است.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید