• جمعه 14 اردیبهشت 1403
  • الْجُمْعَة 24 شوال 1445
  • 2024 May 03
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71366
+
-

سیستان و بلوچستان در محاصره گرد و غبار

طوفان گرد و خاک و افزایش ذرات معلق در برخی شهرها در 5 شهرستان زابل، زهک، هامون، هیرمند و نیمروز در شمال سیستان و بلوچستان طی چند روز گذشته، برخی شهروندان را به دلیل بروز مشکلات تنفسی راهی بیمارستان کرد. 

مدیر کل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: با افزایش سرعت طوفان گرد و خاک به ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت در زابل میزان غلظت ذرات معلق در هوای این شهر طی روزهای گذشته به ۲۶ برابر حد مجاز رسید. 

 «محسن حیدری» در گفت‌و‌گو با ایرنا اظهار کرد: بیشینه سرعت طوفان گرد و خاک امروز در زابل به ۳۱ متر بر ثانیه معادل ۱۱۲ کیلومتر بر ساعت رسید که گرد و غبار حاصل شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه این شهر را به ۶۰۰ متر کاهش داد. 

وی افزود: وزش این طوفان شدید موجب افزایش غلظت ذرات معلق در هوای زابل به 3۹۵۷ میکروگرم بر متر مکعب شد که ۲۶ برابر حد مجاز است و چندین برابر شرایط بحرانی محسوب می‌شود. 
مدیر کل هواشناسی استان ادامه داد: این شرایط تا امروز، شنبه، در شمال استان ادامه می‌یابد. 

حیدری تصریح کرد: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده روزهای یکشنبه و دوشنبه اندکی از سرعت وزش باد در شمال استان کاسته می‌شود اما مجدد تا اواخر هفته وزش بادهای شدید در این منطقه ادامه می‌یابد. 
وی از تشکیل توده عظیم گرد و غباری و نفوذ آن به سایر مناطق شرقی و مرکزی سیستان و بلوچستان خبر داد و افزود: طی 2 روز گذشته از شهرهای زاهدان، نصرت‌آباد، میرجاوه، خاش، سراوان، مهرستان، ایرانشهر، سرباز، نیکشهر و چابهار پدیده گرد و غبار گزارش شده است. 


طوفان ۷۵ نفر را روانه بیمارستان کرد

مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گفت: ۷۵ نفر از مردم منطقه سیستان در شمال این استان به دلیل مشکلات تنفسی ناشی از طوفان گرد و خاک طی 2 روز گذشته روانه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شدند. 

 «عبدالرحمن شهنوازی» اظهار کرد: این افراد به دلیل عوارض تنفسی، چشمی و قلبی ناشی از طوفان به بیمارستان‌ها، مراکز درمانی و پایگاه‌های اورژانس مراجعه کردند. 
وی ادامه داد: ۲۹ نفر از این افراد بستری و بقیه به صورت سرپایی درمان شدند. 
مدیر کل دفتر مدیریت بحران استانداری گفت: طوفان روز پنجشنبه علاوه بر ایجاد مشکلات تنفسی برای مردم سبب مسدود شدن مسیر زاهدان - زابل به مدت حدود 5 ساعت و لغو ۲ پرواز در فرودگاه زابل شد. 

به گفته رئیس شبکه پایش هواشناسی سیستان و بلوچستان وزش بادهای ۱۲۰ روزه سرعت وزش باد در زابل را به ۱۰۱ کیلومتر بر ساعت رساند. 

 «محمود دیانتی» گفت: در این مدت وزش باد شدید شعاع دید افقی در محدوده فرودگاه زابل را به ۲۵۰۰ متر کاهش داد و غلظت ذرات معلق در هوای این شهر را به ۱۰۵۰ میکروگرم بر متر مکعب معادل 7 برابر حد مجاز رساند.

این خبر را به اشتراک بگذارید