• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
شنبه 19 مرداد 1398
کد مطلب : 71364
+
-

ایجاد 10هزار شغل جدید در کرمان

استاندار: سال گذشته با پرداخت 20۵۴ فقره تسهیلات اشتغال روستایی برای 5۶۶۳ نفر شغل ایجاد شده است

نمای نزدیک
ایجاد 10هزار شغل جدید در کرمان

استاندار کرمان در نشست خبری به مناسبت روز خبرنگار با تبریک این روز و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای خبرنگار و قدردانی از حضور خبرنگاران در جلسات، بازدیدها و سفرهای استان با اشاره به این‌که ۱۷ طرح بزرگ در استان کرمان آماده بهره‌برداری است، گفت: برای اجرای این پروژه‌ها ۱۴ هزار میلیارد تومان هزینه شده که با بهره‌برداری از آن ۱۰ هزار اشتغال مستقیم ایجاد می‌شود. 

 «محمدجواد فدائی» با بیان این‌که در هفته دولت سال گذشته جمعاً ۹۲۰ طرح با هزینه‌کرد 3۱۶۶ میلیارد تومان بهره‌برداری شد، ادامه داد: در دهه فجر نیز ۶۵۸ طرح با هزینه‌کرد ۱۴ هزار و ۷۰۷ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید. 

وی تصریح کرد: در دهه فجر سال گذشته ۹۱ طرح با پیش‌بینی اعتبار ۵۵۲ میلیارد تومان در استان کرمان کلنگ‌زنی شد. همچنین برای رفع فقر و محرومیت در این استان ایجاد ۱۰هزار واحد مسکونی برای محرومان در سفر رئیس سازمان برنامه و بودجه مصوب شد. 

فدائی تصریح کرد: ۷۰۰ نیروگاه خورشیدی 5 کیلووات در سال گذشته برای مددجویان کمیته امداد افتتاح شد و هزار واحد نیز در سال جاری به بهره‌برداری می‌رسد. 

رونق اشتغال‌زایی در استان
فدائی مهم‌ترین دغدغه استان را اشتغال بیان کرد و افزود: باید تلاش شود نرخ بیکاری در استان کرمان کاهش یابد. 

وی گفت: سال گذشته با تحقق ۱۲۴ درصد هدف‌گذاری ۴۱ هزار و ۷۰۹ شغل ایجاد و ۱۱ هزار و ۲۹۱ فقره تسهیلات با نرخ 4 درصد در اشتغال خرد و خانگی به میزان ۱۵۶ میلیارد تومان پرداخت شده است. 

استاندار با بیان این‌که اشتغال‌زایی در روستاها حاشیه‌نشینی در شهرها را کاهش می‌دهد، گفت: طی سال گذشته 20۵۴ فقره تسهیلات اشتغال روستایی پرداخت شده که در این قالب برای 5۶۶۳ نفر شغل ایجاد کرده است. 
فدائی بیان کرد: ۵۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۰ طرح نیمه‌فعال استان در سال گذشته پرداخت شده است و ۹۶۱ میلیارد تومان تسهیلات رونق تولید نیز پرداخت شده که رتبه پنجم کشور را به دست آورده‌ایم. 


تدوین طرح‌های تامین آب 

فدائی با اشاره به این‌که برای تامین آب شهر و استان کرمان نیز برنامه بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت تدوین شده است، تاکید کرد: طرح کوتاه‌مدت و اضطراری کرمان که سال‌ها معطل بوده، در سال جاری اجرایی شده و این طرح مراحل انتهایی را می‌گذراند و بر اساس این طرح، چاه‌های جدیدی برای تامین آب شهر کرمان وارد مدار شده است. 

وی با اشاره به اجرایی شدن طرح فاضلاب در زرند، کرمان و سیرجان با مشارکت بخش خصوصی، گفت: در مجموع 2۵۰۰ میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی در حوزه فاضلاب در استان کرمان سرمایه‌گذاری شده است. 
فدائی گفت: در این رابطه وزارت نیرو 3 طرح انتقال آب از سد خرسان، انتقال آب از سد شهیدان امیرتیموری و انتقال آب از خلیج فارس را مطرح کرده و به طور قطع در مطالعات این طرح‌ها به موضوعات زیست‌محیطی و سایر موارد مربوطه توجه شده است. 


دستور برای توقف پروژه پتروشیمی 

استاندار کرمان در بخش دیگری از نشست خبری با اصحاب رسانه در پاسخ به سؤالی مبنی بر صدور دستور توقف پروژه پتروشیمی در کرمان، گفت: دستور توقف یا لغو اجرای پروژه پتروشیمی را نداده‌ام و تاکنون ده‌ها جلسه در این زمینه برگزار کرده‌ام. 

وی با اشاره به این‌که پتروشیمی فجر کرمان و پتروشیمی بافت مصوب شده و پتروشیمی جازموریان در مرحله پیگیری است، گفت: تامین مالی پروژه پتروشیمی بافت در دست پیگیری است و باید با تشکیل یک کنسرسیوم در این زمینه اقدام شود که پیگیری‌ها در دست انجام است. 
فدائی تصریح کرد: روش تامین مالی پتروشیمی فجر کرمان نیز از قبل مشخص بوده و بانک پاسارگاد سرمایه‌گذار است و در این باره جلسات متعددی داشته‌ایم. 

استاندار سرمایه‌گذاری مورد نیاز برای هر یک از پروژه‌های پتروشیمی را 7/1 میلیارد دلار ذکر کرد و گفت: هیچ‌یک از پروژه‌های پتروشیمی در کرمان تعطیل نشده‌اند. 


ارتقای رتبه فضای کسب و کار در استان 

استاندار کرمان با اشاره به این‌که رتبه کسب و کار کشور در سطح دنیا ۱۲۴ است، افزود: این آمار به معنای آن است که سرمایه‌گذار ۱۲۳ انتخاب قبل از ما دارد. 
وی با بیان این مطلب که فضای کسب و کار پارامترهای مختلفی دارد، گفت: بخشی از فضای کسب و کار به حوزه‌های قضایی و اداری بستگی دارد. 

استاندار کرمان بر لزوم وجود پنجره واحد اقتصادی برای توسعه فضای کسب و کار در استان، گفت: با توجه به آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، در ابتدا پنجره واحد فیزیکی تشکیل شده و روند ایجاد پنجره واحد الکترونیکی نیز دنبا‌ل می‌شود. 

فدائی با اشاره به لزوم تغییر ساختاری در پنجره واحد اقتصادی به منظور تسهیل روند سرمایه‌گذاری گفت: در این رابطه تاکید شده جلسات پنجره واحد با حضور شخص استاندار و مدیران مربوطه برگزار شود تا قدم بزرگی در بهبود فضای کسب و کار برداشته شود. 


خبرنگاران، ناظران تیزبین جامعه 

فدائی با بیان این‌که خبرنگاران نقش موثری در توسعه و ارتقای فرهنگ جامعه دارند، گفت: خبرنگاران ناظران تیزبین جامعه هستند و اجازه نمی‌دهند در خفا تخلفاتی انجام شود و با اقدامات خود به شفاف‌سازی در جامعه کمک می‌کنند. 

استاندار با بیان این‌که سؤال‌های خبرنگاران از مسئولان باعث شفاف‌سازی فعالیت‌ها می‌شود بیان کرد: دسترسی آزاد به اطلاعات جزو حقوق شهروندی است و خبرنگاران شرایطی را فراهم می‌کنند که حق دسترسی به اطلاعات فراهم شود. 
وی با بیان این‌که کار خبرنگاران سبب ایجاد عدالت اجتماعی می‌شود، گفت: زمانی به اطلاع مردم برسد که حکومت چه کارهایی انجام می‌دهد و چه برنامه‌هایی برای همه دارد. این طور گستردگی و عدالت بهتر فراهم می‌شود و مردم به طور مساوی می‌توانند به خدمات دسترسی پیدا کنند. 

استاندار همچنین با بیان این‌که خبرنگاران امیدبخشی، همبستگی و انسجام را در جامعه ایجاد می‌کنند، گفت: خبرنگاران با تبیین و تشریح می‌توانند زمینه مشارکت مردم در حوزه‌های مختلف جامعه را ایجاد کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید