• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 71207
+
-

نبض تند قیمت‌ها در بازار مرغ و گوشت

مشاهدات میدانی نشان می‌دهد روند افزایش قیمت گوشت و مرغ در میانه تابستان شتاب بیشتری گرفته است

بازار
نبض تند قیمت‌ها در بازار مرغ و گوشت


علی ابراهیمی ـ روزنامه‌نگار

 مشکلات تأمین و عرضه موجب تداوم سیر صعودی قیمت مرغ و گوشت قرمز در بازار خرده‌فروشی و مغازه‌های سطح شهر شده است، اما آنچه وضعیت بازار را بغرنج‌تر از قبل می‌کند، همزمانی رشد قیمت مرغ و گوشت است. روند کاهش قیمت گوشت از 2هفته قبل متوقف شده و روزهای اخیر افزایش سریع قیمت‌ها در این بازار را شاهد هستیم.
به‌گزارش همشهری، تشدید گرمای هوا، تلف شدن جمعیت مرغ گوشتی در بسیاری از مرغداری‌ها و اصرار ستاد تنظیم بازار به تعیین قیمت مرغ در محدوده 12هزار و 900تومان، زمینه تداوم سیر صعودی قیمت‌ها را در بازار مرغ فراهم آورده است. مشاهدات میدانی خبرنگاران همشهری نشان می‌دهد، مغازه‌های سطح شهر هر کیلوگرم مرغ را  در محدوده 14 تا 16هزار و 500تومان به مشتریان عرضه می‌کنند و اقدام‌های تعزیراتی متولیان تنظیم بازار نیز تأثیر مثبتی بر تثبیت یا کاهش قیمت خرده‌فروشی مرغ نداشته است.
در بازار گوشت گوسفندی نیز به‌دلیل نزدیکی به عید قربان و افزایش دوباره حجم قاچاق دام زنده نه‌تنها سیر نزولی 2‌ماه گذشته قیمت‌ها متوقف شده بلکه 2هفته اخیر نرخ هر کیلوگرم گوشت شقه گوسفندی بدون دنبه به 105 تا 106هزار تومان و قیمت گوشت گاو و گوساله بدون استخوان به مرز 100هزار تومان رسیده است. قیمت گوشت گوسفند و گوساله در یک‌سال اخیر به‌ترتیب ۱۰۴ و ۱۱۹درصد رشد داشته است اما آخرین گزارش بانک مرکزی از تغییرات قیمتی کالاهای خوراکی در تیرماه امسال نسبت به خرداد‌ماه از کاهش 0.3درصدی متوسط قیمت گوشت گوسفندی و کاهش ۲.۲درصدی متوسط قیمت گوشت گوساله حکایت داشت که با این روند در 2هفته نخست مرداد کاهش قیمت گوشت نه‌تنها متوقف بلکه حتی معکوس شده است.


از تشدید نظارت تا تهدید به واردات مرغ
افزایش قیمت گوشت مرغ در شرایطی است که تاکنون سازوکارهای متولیان بازار بیشتر تعزیراتی بوده است. به‌طوری‌که رئیس سازمان حمایت در واکنش به گرانی گوشت و مرغ تأکید کرد: تمام کشتارگاه‌ها باید روی بسته‌های مرغ، قیمت مصوب را درج کنند؛ در غیر این صورت با افراد خاطی برخورد می‌شود. عباس تابش مدعی شده با وضع عوارض، صادرات مرغ محدود شده و شرکت پشتیبانی امور دام از تمام ذخایر برای تأمین کسری بازار مرغ استفاده کرده است. او در عین حال مرغداران را تهدید کرد: اگر عرضه را افزایش ندهند، ممکن است واردات مرغ در دستور کار قرار گیرد. تهدیدی که با واکنش محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی مواجه شد. حجتی دیروز به صراحت از کسانی که می‌گویند باید به‌جای تولید داخل، کالا را ارزان‌تر از کشورهای دیگر وارد کنیم، به‌شدت انتقاد کرد. اینگونه برخوردها در نهادهای متولی بازار مرغ و گوشت نشان می‌دهد آنها بدون توجه به اثر خطاهای سیاستگذاری خود بر روند فعلی بازار،  فکر می‌کنند با بگیر و ببند می‌توان بر مسائل فائق آمد. پیش‌تر اصرار ستاد تنظیم بازار بر تعیین نرخ غیرمنصفانه برای مرغ در بهار امسال موجبات کاهش جوجه‌ریزی و در نتیجه کمبود فعلی در بازار مرغ را فراهم کرد.
حباب است!
در بازار گوشت هم متولیان بازار بار دیگر از همانجایی که پارسال ضربه خورده بودند، لطمه دیدند. پارسال در آستانه عید قربان قیمت گوشت روند رو به افزایش خود را آغاز کرد و در ادامه چسبندگی قیمت‌ها به نرخ‌های بالا موجب شد قیمت هرکیلوگرم گوشت تا مرز بی‌سابقه 150هزار تومان هم افزایش یابد. ظاهرا این‌بار هم سیاستگذاری برای تامین دام مورد نیاز عید قربان به دقیقه90 موکول شده و مانند پارسال به روند رو به رشد قیمت گوشت دامن زده ‌است. چنانکه مرتضی رضایی، معاون امور دام وزارت جهاد کشاورزی بدون توجه به این واقعیت‌ها، در قالب بازی با اعداد گفته است: قیمت کنونی هر کیلوگرم دام سنگین زنده 27 تا 30هزار تومان و حداکثر قیمت گوشت گوساله 75هزار تومان است. رضایی طبق رسم 2سال اخیر عرضه گوشت گوساله در بازار با نرخ بیش از 75هزار تومان را نشان‌دهنده تشکیل حباب قیمتی در بازار این محصول دانست. اما سعید سلطانی، مدیرعامل اتحادیه دامداران با انتقاد از فاصله چشمگیر قیمت گوشت از تولید تا مصرف، گفت: افزایش قیمت گوشت در بازار ارتباطی به دامدار ندارد. متوسط قیمت هر کیلو دام زنده در دامداری تا ۳۷هزار و لاشه تا ۷۵هزار تومان است. به گفته او قاچاق دام زنده در آستانه عید قربان اختلاف قیمت تمام‌شده تولید تا بازار خرده‌فروشی گوشت گوسفندی را به ۳۰درصد رسانده است.


تأیید رشد قیمت گوشت و دلایل آن

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی با تأیید رشد قیمت هر کیلو‌گرم دام زنده سبک به ۴۶هزار تومان و قیمت شقه گوسفندی بدون دنبه تا ۱۰۶هزار تومان توضیح داد: در هفته‌های اخیر افزایش قیمت دام زنده به تغییر قیمت‌ها در بازار گوشت منجر شده و بسیاری از دامداران به‌دلیل نزدیکی به عید قربان یا امید به صادرات از عرضه دام زنده امتناع می‌کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید