• چهار شنبه 27 تیر 1403
  • الأرْبِعَاء 10 محرم 1446
  • 2024 Jul 17
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7098
+
-

اخطار کم‌آبی به کشاورزان و شالیکاران

کاهش بارندگی و کم شدن ذخایر آبی پشت سدها و تالاب‌ها موجب اخطار مسئولان وزارتخانه‌های جهادکشاورزی و نیرو به شالیکاران کشور برای خودداری از کشت ارقام پر محصول برنج و کشاورزان برای محدودیت‌های کم‌آبی در کشت بهاره شده است.

در آستانه آماده‌شدن شالیکاران استان مازندران برای کشت برنج، جهادکشاورزی این استان به آنها اخطار کرده است که با توجه به کاهش بارندگی و کم شدن ذخایر آبی پشت سدها و تالاب‌ها از کشت ارقام پرمحصول برنج خودداری کنند. رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران دیروز به ایرنا گفت: با توجه به کاهش بارندگی و در نتیجه کم شدن ذخیره آب پشت سدها و آب‌بندان‌ها، نگرانی ما برای کشت شالی در مناطق مختلف استان جدی است.

دلاور حیدرپور افزود: جهادکشاورزی در شهرستان‌های استان به‌صورت میدانی و با همکاری کارشناسان آب منطقه‌ای، منابع آبی سطحی، زیر زمینی، رودخانه‌ها و چشمه‌ها را بررسی کرده‌اند و مشخص شده است که خشکسالی و کم آبی در شرق مازندران جدی است. وی افزود: توصیه جدی ما به شالیکاران در شهرستان‌های ساری، میاندرود، بهشهر، گلوگاه و بخشی از شهرستان‌های جویبار و سیمرغ این است که از کشت ارقام پرمحصول شالی پرهیز کنند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی مازندران با بیان اینکه سازمان مذکور علاوه بر توصیه به عدم‌کشت ارقام پرمحصول در مناطق شرقی استان، تأکید دارد تا در بعضی مناطق اصلا برنج کشت نشود، افزود: توصیه ما به شالیکاران برخی از مناطق شرق مازندران این است که از کاشت برنج دست برداشته و به کشت دانه‌های روغنی کلزا و کنجد و یا کشت علوفه‌ای روی آورند. از سوی دیگر وزیر نیرو در حاشیه نشست دیروز هیأت وزیران با بیان اینکه شرایط نزولات آسمانی به‌گونه‌ای است که حتی کشت بهاره کشاورزان نیز تحت‌تأثیر قرار گرفته اعلام کرد، در حال رایزنی با وزارت جهادکشاورزی برای آگاهی دادن به کشاورزان هستیم تا متضرر نشوند.

رضا اردکانیان در مورد اینکه با توجه به بارش‌های اخیر آیا حقابه تالاب‌های استان خوزستان در سال آینده داده خواهد شد، گفت: شرایط به‌گونه‌ای است که حتی کشت بهاره نیز تحت‌تأثیر این محدودیت‌ها قرار گرفته وجلساتی در حال برگزاری با وزارت جهادکشاورزی است و خواهان ارائه پیش آگاهی‌های لازم به کشاورزان هستیم تا از ناحیه کمبود آب، متحمل هزینه‌های قابل ملاحظه‌ای نشوند و امیدواریم با نزولات بیشتر بتوانیم در حد مقدور این حقابه‌ها را تأمین کنیم.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید