• چهار شنبه 12 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 22 شوال 1445
  • 2024 May 01
چهار شنبه 16 مرداد 1398
کد مطلب : 70944
+
-

زنگ خطر حیوان‌گزیدگی در چابهار

سلامت
زنگ خطر حیوان‌گزیدگی در چابهار

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: ۱۱۰ مورد حیوان‌گزیدگی از ابتدای امسال تاکنون در این شهرستان ثبت شده که نسبت به مدت مشابه پارسال رشد ۶۹ درصدی دارد. 

به گزارش ایرنا «محمود حسین‌بر» در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی چابهار گفت: پارسال حدود ۳۰۰ مورد حیوان‌گزیدگی مشاهده شده و آمار امسال زنگ خطری برای مسئولان برای اقدامات جدی‌تر است. 

وی افزود: این نشست به منظور بررسی آخرین آمار در خصوص حیوان‌گزیدگی، تب کریمه گنگو (cchf) و ساماندهی شناگاه‌های غیررسمی تشکیل شده است. 

سرپرست شبکه بهداشت و درمان چابهار گفت: 4 واحد پیشگیری و درمان در حوزه این شهرستان از مهر پارسال تعیین شده است و این مراکز به صورت شبانه‌روزی آماده ارائه خدمات به شهروندان هستند. 

وی بیان کرد: در خصوص تب کریمه کنگو نیز از سال ۱۳۹۳ تاکنون هیچ مورد فوتی در شهرستان چابهار گزارش نشده است. 
رئیس مرکز بهداشت چابهار نیز با اشاره به افزایش حیوان‌گزیدگی از ابتدای سال تاکنون در این شهرستان گفت: باید به دنبال تغییر رفتاری از طریق اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی در این موارد باشیم. 

 «بهروز دهقان» افزود: بر اساس گزارش‌ها حیوان‌گزیدگی در میان بانوان خانه‌دار افزایش یافته و در این خصوص باید سیکل ورود، توزیع تا کشتار یک دام تا زمانی که به منازل مردم می‌رسد مورد بازبینی جدی قرار گیرد. 

وی گفت: با توجه به راه‌اندازی 4 مرکز پیشگیری و درمان سالک و هاری در عورکی، درگس، نوبندیان و بیمارستان امام علی(ع) چابهار، میزان شناسایی و مراقبت درمان بیماران حیوان‌گزیده نسبت به پارسال افزایش یافته است. 

رئیس مرکز بهداشت چابهار در خصوص اهمیت تب خونریزی‌دهنده کریمه کنگو گفت: ضمن نظارت و بازدید مستقیم مرکز بهداشت، شهرداری، محیط ‌زیست و دام‌پزشکی از مکان‌های عرضه دام با توجه به نزدیک شدن به عید قربان باید به صورت موقت کشتارگاهی معین شود تا مردم به صورت بهداشتی و با نظارت تیم‌هایی از دام‌پزشکی، بهداشت به ذبح بهداشتی دام بپردازند. 

وی با اشاره به افزایش ۴۹ درصدی ورود اتباع خارجی از مرزهای رسمی چابهار از سال ۱۳۹۶ تاکنون افزود: در 5 ماهه نخست امسال بیش از 2۵۰۰ نفر ورودی مرز ریمدان بوده که با تلاش‌های شبانه‌روزی تیم‌های بهداشتی و مراکز فعال در آن مناطق هیچ مشکلی گزارش نشده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید