• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70851
+
-

قوه قضاییه با احتکارکنندگان کاغذ قاطعانه برخورد کند

مطبوعات
قوه قضاییه با احتکارکنندگان کاغذ قاطعانه برخورد کند


گرداب و بحران کاغذ چندی پیش مطبوعات را به مسلخ کشاند. نسخه موقتی دولت در اختصاص ارز دولتی برای تهیه کاغذ موقتا آنها را نجات داده، اما این طوفان سهمگین همچنان در کمین بسته‌های فرهنگی مانند روزنامه و کتاب است. این روز‌ها بازار نشر کتاب نیز اصلا حال و روز خوبی ندارد. تیراژ در این عرصه به‌شدت کاهش یافته تا آنجا که حتی کتب دانشگاهی در سال با تیراژ بسیار پایینی منتشر شد و برخی به کلی چاپ جدید نداشتند.
شواهد حاکی از آن است که در این بحران بزرگ کاغذ، دلالان بسیاری در حال فعالیت هستند و انبارهایی مملو از کاغذ است. بی‌تردید دست‌های پنهان و فشارهای دلالان کاغذ در دامن زدن به بحران کاغذ بی‌تأثیر نبوده و نتیجه این بی‌تدبیری باتلاقی است که مطبوعات و نشر را امروز یا فردا خواهد بلعید. حالا برای ساماندهی وضعیت کاغذ، حتی مجلس نیز وارد میدان شده و خواستار برخورد قاطعانه و جدی قوه قضاییه با احتکارکنندگان کاغذ است.
در اردیبهشت‌ماه گذشته نیز مقام معظم رهبری با حضور در مصلای امام خمینی(ره) از نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بازدید کردند و با بیان اینکه باید مسئله کاغذ را حل کرد، فرمودند: وزیر فرهنگ و وزیر صنعت بنشینند و این مسئله را حل کنند.
 در این خصوص دیروز یکی از نمایندگان مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه با احتکارکنندگان کاغذ قاطعانه برخورد کند، گفت: برخی افراد به تناسب ارز دریافتی، کاغذ وارد کشور نکرده‌اند و این مسئله محرز شده است. اصغر مسعودی در گفت‌وگو با خانه ملت درباره وضعیت گرانی کاغذ در کشور، گفت: ارز اختصاص یافته برای واردات کاغذ نیازمند شفاف‌سازی‌ است؛ زیرا باید بررسی شود که میزان کاغذ وارد شده به کشور با میزان ارز تخصیص داده شده، همخوانی دارد یا خیر. نماینده مردم نی‌ریز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسان قیمت و عدم‌همخوانی ارز وارداتی با میزان ورود کالا علت اصلی گرانی کاغذ است، تصریح کرد: افزایش قیمت تصاعدی کاغذ، اهالی نشر و مطبوعات را  وارد چالش‌های اساسی کرده است.
وی ادامه داد: حال و روز کنونی بازار کاغذ نشانه عدم‌نظارت جامع بر بازار اقتصادی کاغذ است؛ بنابراین تمام کسانی که ارز وارداتی کاغذ را دریافت کرده‌اند باید پاسخگو باشند که کاغذ وارداتی را در اختیار چه کسانی قرار داده‌اند. نماینده مردم نی‌ریز در مجلس افزود: احتکار کاغذ به هیچ‌وجه پذیرفته شده نیست زیرا با احتکار کاغذ به‌طور مستقیم، وضعیت تولید در اهالی نشر و مطبوعات با معضلات اساسی روبه‌رو می‌شود. نماینده مردم نی‌ریز، استهبان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگر در تولید کاغذ به‌درستی برنامه‌ریزی کنیم، به‌طور حتم می‌توان در هزینه تولید کاغذ به نحو کارشناسانه‌ای صرفه‌جویی کرد تا بتوان در این راستا نرخ کاغذ را که تأثیر شگرفی در تولید آثار هنری دارد، منصفانه تعیین کرد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه قوه قضاییه با احتکارکنندگان کاغذ برخورد قاطعانه قضایی کند، یادآور شد: برخی افراد به تناسب ارز دریافتی، کاغذ وارد کشور نکرده‌اند و این مسئله محرز شده است.
بحران کاغذ از سال گذشته نفس روزنامه‌ها را به شماره انداخته است. برخی روزنامه‌ها توان مقابله با این بحران را نداشتند و موقتا منتشر نشدند و روزنامه‌های بزرگ نیز با کم کردن صفحات خود سعی کردند در مقابل این بحران ایستادگی کنند. روزنامه همشهری در ماه‌های اخیر با انعکاس اخبار و اطلاع‌رسانی در مورد آخرین وضعیت کاغذ و حیات روزنامه‌ها بارها مشکلات موجود را بررسی و مطرح کرده است. مدیر مسئولان روزنامه‌هایی که در این شرایط دشوار کاغذ، چاپ روزنامه را متوقف نکرده‌اند به‌مراتب در گزارش‌ها و گفت‌وگو‌های مختلف با روزنامه همشهری از ضرورت کوتاه کردن دست دلالان از بازار کاغذ سخن گفته‌اند و این موضوع را برای حیات بسته‌های فرهنگی کشور که به کاغذ وابسته‌اند جدی قلمداد می‌کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید