• پنج شنبه 13 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 23 شوال 1445
  • 2024 May 02
شنبه 21 خرداد 1401
کد مطلب : 162904
+
-

گزارش ناعادلانه آژانس، پاسخ قاطعانه ایران

کارشناسان معتقدند تنها نتیجه تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام، تجدیدنظر ایران در رویکرد تعاملی خود است

هسته‌ای
گزارش ناعادلانه آژانس، پاسخ قاطعانه ایران

قطعنامه آمریکا و 3 ‎کشور اروپایی علیه فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران پس‌‎ از حدود یک هفته فضاسازی و تبلیغات سیاسی – رسانه‎ای در نشست شورای‎ حکام به تصویب رسید؛ قطعنامه‎ای که کارشناسان معتقدند تنها نتیجه آن بی‎اعتمادی هرچه بیشتر ایران به سازمان‎ها و رژیم‎های بین‎المللی و تجدیدنظر کشورمان در رویکرد تعاملی همراه با حسن‎نیت خود با آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی خواهد بود.
به‎گزارش همشهری، ‌ قطعنامه‎ای که چهارشنبه شب در شورای ‎حکام آژانس با ۳۰رأی موافق، ۲رأی مخالف روسیه و چین و ۳رأی ممتنع هند، پاکستان و لیبی به تصویب رسید، بر پایه اطلاعات جعلی رژیم صهیونیستی از فعالیت‌های صلح‎آمیز هسته‎ای ایران تنظیم شده‎ و ادعاهایی ساختگی پیرامون «پیدا شدن مواد هسته‌ای در 3مکان اعلام نشده در ایران» مطرح می‌کند که پیش ‎از این، مقام‎های ایران پاسخ‎های دقیقی به آنها داده بودند.

رئیسی: عقب‌نشینی نخواهیم کرد
با وجود اینکه در متن قطعنامه اشاره‌ای به‌احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت نشده و درباره عدم‌همکاری ایران با آژانس نیز زبان تهدید به ‌کار برده نشده ‎است، اما رویکرد جهت‎دار و ناعادلانه آژانس با واکنش قاطع مقام‎های ارشد ایران مواجه شد و جمهوری ‎اسلامی به‎ صراحت اعلام کرد چنین اقدام‎هایی به‎جز بی‎اعتبار کردن سازمان‎های بین‎المللی، دستاورد دیگری برای بانیان این قطعنامه به ‎همراه نخواهد داشت.
رئیس‌جمهور در جریان سفر استانی به چهارمحال ‎و بختیاری به تصویب قطعنامه علیه ایران در شورای‎حکام آژانس واکنش نشان داد و تأکید کرد که چنین قطعنامه‌هایی، ایران را در مسیر حق‎طلبانه خود متوقف نخواهد کرد.
سیدابراهیم رئیسی درجمع قشرهای مختلف مردم استان چهارمحال‎ و بختیاری در این باره گفت: در شورای‎ حکام علیه ایران قطعنامه وضع می‌کنند، این درحالی‎است که به نام خدا و به نام مردم، ما یک قدم از مواضع خود عقب‌نشینی نخواهیم کرد، چرا که تاکنون هرچند تعداد قطعنامه که صادر شده‎، مؤثر واقع نشده و راه به‎جایی نبرده‎ است.
وی خطاب به بانیان این قطعنامه افزود: شما تاکنون با نفود سیاسی خود ‌چند قطعنامه در مجامع بین‎المللی وضع کرده‎اید، اما مگر مؤثر واقع شده است؟ مگر در مسئله فلسطین قرارداد «کمپ‌دیوید»، «شرم‌الشیخ» و «اسلو» را با تطمیع برخی عرب‌های خودباخته منعقد نکردید، اما مگر توانستید کاری از پیش ببرید؛ این درحالی‎است که اکنون ابتکار عمل در دست مجاهدان فلسطینی در میدان است.

پاسخ «قاطع» و «متناسب» ایران
از سوی دیگر وزارت امورخارجه نیز با صدور بیانیه‎ای، تصویب قطعنامه ضدایرانی در شورای‎حکام آژانس را براساس «گزارش شتاب‎زده و غیرمتوازن مدیرکل آژانس و مبتنی بر اطلاعات دروغین و ساختگی رژیم صهیونیستی» دانست و تأکید کرد که این قطعنامه نتیجه‎ای به‎جز تضعیف روند همکاری و تعامل‎های جمهوری اسلامی ایران با آژانس دربر نخواهد داشت. در این بیانیه، تصویب قطعنامه ضدایرانی آمریکا و تروئیکای اروپایی در آژانس، به‎ عنوان اقدامی «سیاسی»، «نادرست» و «غیرسازنده»، تقبیح و تأکید شده‎است:«جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه مشترک ۵مارس۲۰۲۲، حسن‎نیت خود را در تعامل با آژانس با ارائه اطلاعات فنی دقیق نشان داد و انتظار این بود آژانس نیز با رویکردی مستقل، بی‌طرفانه و حرفه‌ای، اقدامی سازنده و واقع‎بینانه در جهت عادی‎سازی موضوع‎های پادمانی، که به اذعان خود آژانس به هیچ‌وجه نگرانی عدم‌اشاعه‎ای نداشته، صورت دهد. ظاهرا برخی یادشان رفته که تمام موضوعات گذشته یک‌بار و برای همیشه در ۱۵دسامبر۲۰۱۵ توسط شورای حکام بسته شد.» در بیانیه وزارت امورخارجه ایران به گام‎های متقابل ایران نیز اشاره و تأکید شده‎‎ است: «همان‎گونه که قبلا نیز اعلام شده، جمهوری‎اسلامی ایران به‎دلیل رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب قطعنامه یادشده، گام‌های عملی متقابلی را اتخاذ کرده که نصب سانتریفیوژهای پیشرفته و غیرفعال‎سازی دوربین‌های فراپادمانی ازجمله آنهاست.» اینها درحالی‎است که در روزهای اخیر پاسخ «قاطع» و «متناسب» کشورمان به تحرکات ضدایرانی آژانس شکل اجرایی به‌ خود گرفت و براساس اعلام مسئولان مربوط، تعداد قابل‎توجهی از دوربین‎های نظارتی آژانس خاموش شد؛ موضوعی که با واکنش مدیرکل آژانس هم همراه شد و گروسی در اظهاراتی، قصد ایران مبنی بر قطع ۲۷دوربین نظارتی این نهاد در سایت‌های هسته‌ای‌اش را «چالشی جدی» برای کار دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل در این کشور ارزیابی کرد. این درحالی‎است که از قول منابع مطلع خبر می‎رسد که با توجه به تحرکات آژانس علیه کشورمان، ایران کار تولید و نصب نسل‎های جدید سانتریفیوژ ازجمله IR-6 و IR-4 و IR-2m را سرعت خواهد داد. از سوی دیگر رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان با اشاره به آغاز نصب ماشین‌های جدید، از اینکه یک نهاد بین‌المللی از سوی یک رژیم نامشروع مورد بهره‌برداری قرار گرفته و حیثیت آن زیرسؤال رفته ‎است، ابزار تأسف کرد. محمد اسلامی با بیان اینکه نصب ماشین‌های جدید را آغاز کرده‌ایم و عملیات ماجراجویانه خاصی نداریم، افزود: فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ما در محیطی فنی، فوق‌العاده و متأثر از ضوابط آژانس ادامه دارد.

مکث
توهمات ضد‌ایرانی؛ از صهیونیست‎ها تا عربستان ‎سعودی

تصویب قطعنامه علیه فعالیت‌های صلح‎آمیز ایران در شورای‎حکام آژانس بین‎المللی انرژی ‎اتمی با واکنش تروئیکای اروپایی و آمریکا نیز مواجه شد. بر این اساس 3کشور اروپایی فرانسه، آلمان و انگلیس در بیانیه‌ای مشترک از ایران خواستند تا از فرصت باقیمانده برای به نتیجه رساندن توافق هسته‌ای استفاده کند. در ادعاهای تروئیکای اروپا در این بیانیه آمده است: «ما دولت‌های فرانسه، آلمان و انگلیس به‎همراه دیگر مشارکت‌کنندگان در برجام و ایالات‎متحده از آوریل ۲۰۲۱ با حسن‎نیت و به‎طور گسترده به مذاکره با ایران پرداختیم تا برجام را احیا کنیم! از مارس ۲۰۲۲ توافق قابل دوامی روی میز است که ایران را به تعهدات برجامی و آمریکا را به توافق بازمی‌گرداند. ما متأسفیم که ایران از این فرصت دیپلماتیک برای نهایی کردن توافق استفاده نکرده ‎است. ما از ایران می‌خواهیم تا حال این کار را انجام دهد. ما آماده به نتیجه رساندن توافق هستیم.» در ادامه این بیانیه نوشته شده است: «با وجود این مسئله، ایران درحال نصب سانتریفیوژهای پیشرفته بیشتر است و تصمیم خود مبنی بر پایان دادن به همه تدابیر شفافیت مرتبط با برجام را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسانده ‎است. ما این گام‌ها را محکوم می‌کنیم.» از سوی دیگر آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا نیز در توییتی نوشت: «اکثریت نمایندگان شورای‎ حکام شفاف کردند که ایران باید همکاری معتبری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد و نگرانی‌ها را حل‌وفصل کند. درعین حال ایران باید از این فرصت برای بازگشت به پایبندی کامل به برجام استفاده کند.» رویکرد ضد‌ایرانی آژانس با استقبال مقام‎های رژیم صهیونیستی و عربستان ‎سعودی نیز مواجه شد و نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در توییتی از تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد. نفتالی بنت در این باره نوشت: «اسرائیل از قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال می‌کند. این قطعنامه ثابت می‌کند برنامه هسته‌ای ایران به‎طور سیستماتیک تعهدات بین‌المللی این کشور را نقض می‌کند.» عربستان سعودی نیز همنوا با رژیم صهیونیستی، از تصویب قطعنامه ضدایرانی در جلسه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال کرد. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‎ای‌ نوشت: «وزارت خارجه عربستان سعودی از تصمیم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که بر لزوم پایبندی ایران به تعهداتش ذیل توافق پادمانی و همکاری با آژانس اتمی، جهت حل ‌و فصل مشکلات هسته‌ای برجسته تأکید دارد، استقبال می‌کند.»

این خبر را به اشتراک بگذارید