• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70811
+
-

حال نزار آبخوان‌های البرز

خبر
حال نزار آبخوان‌های البرز

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری البرز با تاکید بر این‌که قیمت تمام‌شده آب در هر هزار لیتر حدود 1200 تومان است گفت: شرکت آبفا برای این میزان آب که به شهروندان می‌دهد، فقط 450 تومان دریافت می‌کند.
به گزارش ایسنا «غلامرضا رضایی‌فر» با ارائه گزارشی از وضعیت تولید و مصرف آب در استان البرز و مقایسه آن با کشور و سایر جوامع بشری در جهان بیان کرد: موضوع محدودیت در منابع آب از آنچه فکر می‌کنید به ما نزدیک‌تر است و نباید این تصویر پیش‌ ‌آید که با یک سال بارندگی خوب، اوضاع منابع آبی البرز هم خوب شود. وی افزود: درحالی که طی 6 سال گذشته 100 حلقه چاه آب شرب جدید در استان البرز حفر و تجهیز کردیم، به همین میزان هم چاه‌های خشک‌شده داشته‌ایم و این یعنی زنگ خطر آبخوان‌ها به صدا درآمده است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری البرز ادامه داد: قیمت یک بطری آب معدنی 300 سی‌سی 1200 تومان است، در حالی که آبفا معادل 3 هزار بطری را با قیمت 450 تومان در اختیار شهروندان قرار می‌دهد.

وی به اقدام جهادی سال 93 اشاره کرد و گفت: در این سال که یکی از پرمشکل‌ترین نقاط کشور در تامین آب بودیم، با اجرای 47روزه سامانه پمپاژ اضطراری خط انتقال سد طالقان، وضعیت آب‌رسانی به کرج را پایدار کردیم و این در حالی بود که برای اجرای این طرح در حالت عادی بیش از یک سال زمان لازم بود. رضایی‌فر سپس به پروژه آب‌شیرین‌کن اشتهارد اشاره کرد و گفت: شوری آب در اشتهارد موجب شد تا در این شهر، مجموعه آب‌شیرین‌کن را احداث کنیم.
وی افزود: هم‌اکنون از تمام ظرفیت آبی تخصیصی استان استفاده می‌کنیم، اما با رشد جمعیت این استان تا پایان برنامه ششم توسعه، به 100 میلیون متر مکعب آب جدید نیاز داریم و تا سال 1420 به 300 میلیون متر مکعب در سال یعنی 350 میلیون متر مکعب بیشتر از تولید امروزمان، بنابراین چاره‌ای نیست جز صرفه‌جویی و بهینه مصرف کردن.
اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز  

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی البرز از اجرای طرح مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز در استان خبر داد.
«اصغر بیات» در گفت‌و‌گو با مهر میزان اعتبار منابع طبیعی البرز از محل صندوق توسعه ملی را ۳۶ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: از این میزان اعتبار تاکنون 6/12 میلیارد تومان تخصیص داده شده است.
وی با اشاره به اجرای پروژه‌های مکانیکی و یا بیولوژیکی توسط منابع طبیعی استان، گفت: برای ۲۲ حوضه آبخیزداری در شهرستان‌های طالقان، ساوجبلاغ، اشتهارد و کرج‌ برنامه‌هایی در دست اجراست.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با بیان این‌که عمده پروژه‌های اجرایی از نوع عملیات مکانیکی است، گفت: عمده این عملیات‌ نیز سنگ و ملات، گابیون و خشکه‌چین است.
بیات در بخش دیگری به پروژه‌های بیولوژیکی اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز بیشتر عملیاتی از قبیل کپه‌کاری، بذرپاشی، بذرکاری و نهال‌کاری اجرا می‌شود.
وی به اهمیت اجرای پروژه‌هایی از جمله حفاظت قرق و مدیریت چرا اشاره کرد و افزود: در حوزه حفاظت از منابع طبیعی موضوع کاداستر از اهمیت بالایی برخوردار است که به‌جد پیگیری می‌شود.

معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی البرز در بخش دیگری به اهمیت آموزش به جوامع روستایی اشاره کرد و گفت: برنامه‌های ترویجی - آموزشی در راستای حفاظت از منابع طبیعی برای روستاییان اجرا می‌شود.
بیات با اشاره به بحث مدیریت جامع حوضه‌های آبخیز، گفت: این برنامه از سال قبل دنبال شده و برای اجرای هرچه بهتر برنامه‌‌ریزی نیز صورت گرفته است تا اقدامات و پروژه‌های عمرانی استان از جمله پروژه‌های راه‌سازی‌ها با کمترین آسیب‌ها به منابع طبیعی پیش رود.
وی با تاکید بر این‌که در گذشته سازه آبخیزداری در روستای «سیجان» احداث شده بود، گفت: پروژه جدید آبخیزداری در بالادست سیجان در روستای «ارنگه» آغاز شده که ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی استان البرز با تاکید بر این‌که به اندازه‌ای که از محل صندوق توسعه ملی به منابع طبیعی البرز اعتبار اختصاص یافته، از سوی استانداری نیز اعتبار اختصاص خواهد یافت، گفت: نیازمند جذب اعتبار از سوی استانداری البرز هستیم، زیرا حجم پروژه‌های حوزه منابع طبیعی استان بالاست.
بیات با بیان این‌که پروژه‌های آبخیزداری از اهمیت بالایی برخوردار است، گفت: در این حوزه وضعیت مناسبی داریم. اگر بسیاری از اقدامات انجام نمی‌شد، پس از بارندگی‌های اخیر باید شاهد اتفاقات ناگواری در روستاهای کندر، سیجان، آزادبر و تکیه سپهسالار می‌بودیم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید