• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 15 مرداد 1398
کد مطلب : 70808
+
-

60 درصد البرزی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند

امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارها، در حال افزایش نفوذ در سبک زندگی افراد هستند

رسانه
60 درصد البرزی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند

خدیجه ستارزاده | البرز- خبرنگار


امروزه اینترنت، رسانه و فضای مجازی بخش بزرگی از زندگی را اشغال کرده‌اند و روزانه با اخبار، مطالب و تصاویری در فضای مجازی مواجه می‌شویم که درستی یا نادرستی آنها را نمی‌دانیم و از واقعی یا غیرواقعی بودن آنها اطلاعی نداریم. آنچه مسلم است و اهمیت زیادی دارد تاثیراتی است که این فضا روی افکار و رفتار کاربران دارد و به طور ناخواسته آنها را به سمت و سویی می‌برد که تولیدکنندگان این اخبار و اطلاعات برنامه‌‌ریزی کرده‌اند. هر روز تغییرات زیادی در فرهنگ، اصول و عقاید جامعه و خانواده‌ها می‌بینیم که نتیجه تاثیر زیاد رسانه و فضای مجازی است و این تغییرات نگرانی‌هایی را برای بسیاری از مسئولان و خانواده‌ها ایجاد کرده که برای کم کردن آسیب‌های ناشی از آن نیاز به آگاهی بالا و همچنین مدیریت در استفاده از این فضاست.


60 درصد البرزی‌ها در شبکه‌های اجتماعی حضور دارند 

رئیس پلیس فتای البرز با تاکید بر ضرورت شناخت تهدیدها و فرصت‌ها برای استفاده از فضای مجازی می‌گوید: اکنون نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بین کاربران ایرانی بیشتر از سایر کشورهاست که این گرایش با توجه به آسیب‌هایی که دارد می‌تواند تهدید باشد. در البرز نیز بیش از 60 درصد از مردم از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند. به گزارش همشهری سرهنگ «محمد اقبالی» با بیان این‌که که نظارت و کنترل بر شبکه‌های اجتماعی توسط ادمین‌ها در فضای مجازی می‌تواند از بسیاری تخلفات جلوگیری کند می‌افزاید: کاربران باید در تولید محتوا دقت لازم را داشته باشند، چرا که پلیس فتا با هرگونه تخلف که منجر به بی‌اخلاقی و خارج از چارچوب قانونی باشد به‌شدت برخورد می‌کند. وی با اشاره به گستردگی فضای مجازی می‌گوید: شبکه‌های اجتماعی زیرمجموعه این فضاست که با نرم‌افزارهای مختلف در کمترین زمان مخاطبان را در دنیا با هم مرتبط می‌کند و کاربران استفاده‌کننده از فضای مجازی که از طریق تلفن‌های همراه هوشمند از این فضاها استفاده می‌کنند باید رمز امنیتی گوشی خود را فعال کرده تا از دسترسی دیگران به حریم شخصی تلفن همراه جلوگیری شود. سرهنگ اقبالی می‌افزاید: در غیر این صورت به‌راحتی می‌توان تمام اطلاعات و عکس‌های شخصی در داخل گوشی را برداشت که اگر این نکته رعایت شود، ورود هکرها غیرممکن خواهد بود.

رئیس پلیس فتای البرز اظهار می‌کند: عمده تخلفات شبکه‌های اجتماعی تهدید حد حیثیت اجتماعی، نشر اکاذیب و برداشت‌های غیرمجاز بوده که کاربران باید دقت لازم در این زمینه را داشته باشند تا زمینه بروز این سوءاستفاده‌ها را فراهم نکنند. سرهنگ اقبالی در ادامه به پرونده‌های ارجاعی به پلیس فتا اشاره کرده و می‌گوید: افزایش این پرونده‌ها نشان می‌دهد که خطر همواره در کمین ماست و تجربه نشان داده که فجایع بزرگ از همین غفلت‌های کوچک شروع شده است.
وی تاکید می‌کند: کاربران برای پیشگیری از سوءاستفاده‌ها در فضای مجازی حتی‌المقدور عکس شخصی خود را در پروفایل قرار ندهند، چون این عکس‌ها در گوشی‌های مخاطبان دیگر ذخیره می‌شود. مواردی وجود داشته که از طریق عکس پروفایل افراد، اقدام به اعمال مجرمانه شده که عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال دارد. سرهنگ اقبالی می‌گوید: کاربران در شبکه‌های مختلف اجتماعی از باز کردن لینک‌های مختلف اجتناب کرده و در شبکه‌هایی که افراد مورد تایید هستند عضو شوند تا از سوءاستفاده‌ها و تخلفات مجازی احتمالی جلوگیری شود. وی اظهار می‌کند: شهروندان می‌توانند از طریق راه ارتباطی پایگاه اینترنتی پلیس فتا از آخرین هشدارهای سایبری و روش‌های پیشگیری از جرایم سایبری مطلع شوند.


تاثیرگذارترین ابزار بر سبک زندگی افراد

یک کارشناس فضای مجازی می‌گوید: امروزه رسانه‌ها به عنوان یکی از تاثیرگذارترین ابزارها در زندگی افراد در حال افزایش نفوذ خود بر سبک زندگی افراد و شکل دادن به ارزش‌های شخصی هستند.
«محمد امینی» می‌افزاید: با توجه به تنوع رسانه‌ها، سواد رسانه‌ای نه‌تنها از نظر مصونیت‌بخشی و حمایتگری، بلکه به لحاظ مجهز و توانمند کردن مخاطبان در مواجهه با پیام‌های رسانه‌ای و دست یافتن به قدرت گزینشگری و انتخاب گزینه‌ها و پیشنهادهای سالم و ارتقای مهارت مخاطبان برای تحلیل پیام‌ها به کمک آنها می‌آید. وی اضافه می‌کند: هدف از سواد رسانه‌ای حمایتگری نیست، بلکه آماده‌سازی است. شخصی که دارای سواد رسانه‌ای است ماهیت نقش‌ها و عملکردهای رسانه‌ها و تامین‌کنندگان اطلاعات در جامعه را درک می‌کند. از سوی دیگر سواد رسانه‌ای باید از طریق فرهنگ‌سازی عمومی به یک مطالبه جدی برای شهروندان تبدیل و به عنوان یک حرکت مهم دنبال شود.


چارچوب اطلاعاتی 

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز اظهار می‌کند: با گسترش اینترنت و استفاده از فضای مجازی در کشور، لزوم امنیت برای فعالیت در فضای مجازی بیش از پیش احساس می‌شود. «ابراهیم نوروزی‌فر» می‌گوید: هر جامعه‌ای چارچوب اطلاعاتی خود را دارد و وقتی حد و مرزها برداشته ‌شود، می‌تواند سلامت و امنیت جامعه را به خطر بیندازد و امنیت روانی و فرهنگ کشور را تحت تاثیر هجمه‌های اطلاعاتی مخرب قرار دهد.
نوروزی‌فر می‌افزاید: همه مردم و به‌ویژه فعالان رسانه‌ای که وظیفه تولید و انتشار اخبار را بر عهده دارند، باید مهارت لازم برای برقراری ارتباط درست و تحلیل پیام‌های دریافتی را داشته باشند و برای این کار باید با توانمند کردن خود و درک واقعی کار رسانه، با نحوه معنی‌سازی، ماهیت و اهداف تولید پیام، تاثیرات، تکنیک‌ها و تبعات آن آشنا شوند و از مصرف‌کنندگی صرف خارج شده و در برابر اثراتی که رسانه‌ها دارند مقاوم شوند.


برگزاری کلاس‌های سواد رسانه‌ای 

رئیس سازمان بسیج رسانه البرز با بیان این‌که رقابت در جنگ رسانه‌ای از اولویت‌های کشور است، می‌افزاید: سازمان بسیج رسانه به عنوان یک وظیفه برای بالا بردن سواد رسانه‌ای مردم و به‌ویژه اصحاب رسانه اقدام به برگزاری کلاس‌های آموزشی سواد رسانه کرده است. این کلاس‌ها در 10 جلسه و هفته‌ای یک بار برگزار می‌شود که تاکنون 6 جلسه از این کلاس‌ها برگزار شده و پس از اتمام این دوره به افراد علاقه‌مند برای دوره‌های تخصصی‌تر نیز آموزش خواهیم داشت. نوروزی‌فر می‌گوید: برای برگزاری این کلاس‌ها یک ماه پیش از برگزاری فراخوان داده و با اطلاع‌رسانی به عموم مردم، رسانه‌ها، ادارات و دستگاه‌های دولتی و خصوصی از آنها برای شرکت در این دوره از کلاس‌های سواد رسانه‌ای که به صورت رایگان در سالن شهید سبحانی کرج برگزار می‌شود، دعوت کردیم.


محوریت کلاس‌های سواد رسانه‌ای

رئیس بسیج رسانه البرز اظهار می‌کند: این دوره کلاس‌ها با همکاری و مشارکت سازمان بسیج رسانه استان، فضای مجازی بسیج استان، مجموعه امر به معروف و نهی از منکر استان، سازمان فرهنگی اجتماعی و ورزشی شهرداری کرج و معاونت اجتماعی نیروی انتظامی البرز برگزار می‌شود که در مرحله اول 1143 نفر ثبت‌نام کردند و اکنون 750 هنرجو به طور ثابت از کلاس‌ها استفاده می‌کنند.
نوروزی‌فر می‌افزاید: در این کلاس‌ها مباحث هویت‌شناسی، مخاطب‌شناسی، مدیریت بحران و امنیت شبکه‌های مجازی، جنگ نرم، شناساندن انواع رسانه‌ها، فرصت‌ها و آسیب‌های ناشی از آنها و همچنین سرفصل‌های مختلفی با استفاده از اساتید و شخصیت‌های کشوری و همچنین رئیس پلیس فتای البرز با توجه به تخصص آنها تدریس می‌شود.
وی با بیان این‌که مهم‌ترین محوریت جلسات بحث بالا بردن سطح سواد رسانه‌ای است اضافه می‌کند: کم و کاستی‌هایی وجود دارد اما با توجه به ظرفیتی که در اختیار داشتیم باز هم استقبال و بازتاب خوبی از این کلاس‌ها بوده تا جایی که استان‌های دیگر از ما سرفصل‌ها و تجارب را خواستند که در اختیار آنها قرار دهیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید