• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
پنج شنبه 26 بهمن 1396
کد مطلب : 7075
+
-

فوق العاده

جواد نصرتی |روزنامه‌نگار:

 

راوی علم و زندگی  

 

ریچارد فاینمن، ‌موردی استثنایی در تاریخ علم به شمار می‌رود. به‌عنوان یک فیزیکدان نظری، فاینمن چنان حاصل عمری داشته است که او را باید یکی از غول‌های این حوزه سخت و عملا نافهمیدنی برای توده‌های بشر دانست. فاینمن که دانش‌آموخته دانشگاه پرینستون و مؤسسه پرآوازه ماساچوست یا همان ام‌آی‌تی است، تلاش‌های زیادی در بسط نظریه الکترودینامیک کوانتومی کرد و همین پژوهش‌ها بعدا در سال 1965، برایش جایزه نوبل فیزیک را به ارمغان آورد. او به‌عنوان یکی از دانشمندان پیشروی فیزیک دنیا، نقشی پررنگ در پروژه منهتن (ساخت نخستین بمب اتمی دنیا) داشت. با این حال، چیزی که اینقدر فاینمن را در عرصه عمومی سرشناس و محبوب کرده است، نگاه بی‌نظیر او به دنیا از دریچه علم و نگاه ژرفش در بازتعریف بنیان‌های تثبیت شده جامعه بوده است.

فاینمن، آزاداندیش بود و ویژگی‌های خاص خودش را داشت. او در سنین بالا و وقتی که به برزیل به‌عنوان مقصدی رؤیایی برای وقت گذراندن و ترویج علم علاقه‌مند شد، به یک نوازنده حرفه‌ای بانگو (نوعی ساز کوبه‌ای) تبدیل شد. ممتازترین وجه زندگی او اما انتقال نگاه علمی‌اش به زندگی روزمره بود. فاینمن در دو کتاب بسیار پرفروش به نام‌های «حتماً شوخی می‌کنید آقای فاینمن؟» و «چه اهمیتی می‌دهید دیگران چه فکری می‌کنند؟» از زبان خودش نگاهش به دنیا را به تفصیل شرح داده است. فراموش‌نشدنی‌ترین کاری که فاینمن در زندگی پربارش انجام داد، کشف رمز مشهورترین فاجعه فضایی تاریخ، یعنی انفجار شاتل چلنجر است. او در یک برنامه تلویزیونی تاریخی، با زبانی ساده نشان داد که یک واشر معمولی، باعث بروز این فاجعه شده است. مهم‌تر از آن، با زبانی آسان و همه‌فهم، ثابت کرد که مدیران ارشد ناسا، نگاهی غیرواقع‌بینانه به‌دستاوردهای فضایی خود دارند و چنان در باد موفقیت‌های بزرگ فضایی غرق شده‌اند که از جزئیات تعیین‌کننده غافل مانده‌اند. بعد از صحبت‌های فاینمن بود که ناسا، ‌برای همیشه دستورالعمل‌های ایمنی‌اش را به روز کرد و نگاه مدیریتی‌اش را تغییر داد.

فاینمن، همچنین سخنرانی توانا بود که هزاران نفر را با کلام جذاب و بانفوذش به علم جلب کرد. او با نگاه ژرفش، در سخنرانی معروف «آن پایین فضای بسیاری هست»، سال‌ها پیش از دنیای فناوری نانو صحبت کرد.

 

50سانتی مترارتفاع بارش برف در سرعین  اردبیل

زمستان، در بخش‌هایی از کشور، همچنان با قدرت و به رنگ سپید ادامه دارد.  در اردبیل بارش سنگین برف، دیروز باعث تعطیلی مدارس در مرکز و چند شهر دیگر شد. دامنه‌های البرز و زاگرس هم در دو شب گذشته شاهد بارش برف و باران بوده‌اند. این سامانه بارشی، امروز فعالیت‌هایش را در شرق ادامه خواهد داد و از کشور خارج خواهد شد. با وجود ثبات نسبی در آسمان کشور در نیمه غربی، از فردا ورود یک سامانه بارشی جدید، دوباره هوا را برفی و بارانی خواهد کرد. به گفته احد وظیفه، مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع هواشناسی، فردا شدت بارش برای استان‌های کردستان، جنوب آذربایجان غربی‌ وشمال کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود. این سامانه بارشی تا روز سه‌شنبه هفته آینده روی کشور فعال خواهد بود.  

این خبر را به اشتراک بگذارید