• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70357
+
-

خیز فیسبوک برای مونوپول با 2/6 میلیارد کاربر

زاکربرگ در قدم جدید برای ادغام جنجالی پلتفرم‌های تحت مالکیت فیسبوک قصد دارد نام واتس‌اپ و اینستاگرام را تغییر دهد

خیز فیسبوک برای مونوپول با 2/6 میلیارد کاربر

مارک زاکربرگ دارد خیلی آرام‌آرام سیاست خود را با وجود همه اعتراض‌های صورت گرفته برای یکپارچه کردن فیسبوک با پیام‌رسان واتس‌اپ و شبکه اجتماعی اینستاگرام پیش می‌برد. در آخرین اقدام قرار است براساس گزارش‌های منتشر شده فیسبوک در نام 2 اپلیکیشن تحت مالکیت خود یعنی اینستاگرام و واتس‌اپ تغییراتی ایجاد کند و زاکر برگ به قول معروف می‌خواهد مهر خود را روی نام این دو اپلیکیشن مشهور و محبوب در جهان بزند. براساس گزارش گیزمودو، آن طور که منابع داخل فیسبوک افشا کرده‌اند قرار است اینستاگرام به Instagram Facebook و واتس‌اپ به 
WhatsApp Facebook تغییر نام دهند. گروهی هم گفته‌اند به جای یا نام مثلا واتس‌اپ از فیسبوک، ‌By قرار خواهد گرفت که بیشتر مالکیت را نشان دهد. سخنگوی فیسبوک با تأیید این ماجرا روز گذشته اعلام کرده که این شرکت به‌دنبال شفافیت بیشتر است و با این کار می‌خواهد نشان داد که این پلتفرم‌ها تحت مالکیت فیسبوک هستند. اما همه می‌دانند که این تغییر نام به‌نظر ساده بخشی دیگر از قدم‌های زاکر برگ برای یک ادغام جنجالی است!

تلاش برای انحصارگرایی
از چندی پیش افشا شد که فیسبوک قصد داد پیام‌رسان‌های مسنجر فیسبوک، واتس‌اپ و اینستاگرام را ادغام یا به‌صورت دقیق‌تر مرتبط کند. این 3 پیام‌رسان در مجموع ماهانه ۲.۶ میلیارد کاربر دارند که رقم قابل‌توجهی در جهان به‌حساب می‌آید. این ادغام و یکپارچه‌سازی در واقع می‌تواند فیسبوک را صاحب مهم‌ترین پیام‌رسان جهان یا یک مونوپولی بکند.براساس این طرح، بخش‌های پیام‌رسان‌های این 3پیام‌رسان همچنان باقی می‌مانند اما شرایطی فراهم می‌شود که با مرتبط و یکپارچه‌شدن آنها کاربران بتوانند از هر کدام به دیگری پیام ارسال کنند. مثلا از بخش ارسال پیام اینستاگرام می‌توان به کاربران واتس‌اپ یا فیسبوک حتی اگر اینستاگرام نداشته باشند پیام فرستاد. فیسبوک مالک هر 3 پلتفرم است، اما هم‌اکنون واتس‌اپ و بخش‌های پیام‌رسان فیسبوک و اینستاگرام هر کدام مستقل هستند و هسته اصلی آنها ارتباطی با یکدیگر ندارد.  منابع آگاه، گزارش داده‌اند که این طرح که احتمالا تا پایان سال ۲۰۱۹ عملی می‌شود یکی از مواردی است که مارک زاکر برگ، مدیرعامل مشهور فیسبوک شخصا این پروژه را پیگیری می‌کند و در تلاش برای به نتیجه رساندن آن است. این احتمال داده می‌شود که در نهایت کاربران این 3 پیام‌رسان همگی دارای یک پروفایل واحد زیر پرچم فیسبوک باشند.   فیسبوک به هیچ عنوان پرونده خوبی در حفظ حریم خصوصی کاربران خود ندارد. شاید در نگاه اول برای بسیاری از کاربران این ماجرا خیلی خوب و حتی جالب به‌نظر برسد، اما کارشناسان امنیتی در این رابطه خیلی خوش‌بین نیستند. 
براساس گزارش سی‌ان‌ان، یکی شدن زیرساخت‌های این پیام‌رسان‌ها و یکپارچه شدن ۲.۶ میلیارد کاربر به فیسبوک اجازه می‌دهد تا هدف‌های تبلیغاتی را بهتر شناسایی کند. دبرا ویلیامسون، تحلیلگر بازارهای دیجیتال در این رابطه می‌گوید: اطلاعات پراکنده کاربران در این 3پیام‌رسان با طرح زاکر برگ می‌توانند به اشتراک گذاشته شوند. 
به گفته او، با این اشتراک اطلاعات فیسبوک می‌تواند خیلی راحت‌تر فعالیت‌های کاربران را رهگیری کند و آنها را به‌صورت دقیق‌تر برای تبلیغات هدف قرار دهد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :