• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70300
+
-

ایران همچنان نفت می‌فروشد

ایران همچنان نفت می‌فروشد


بررسی اطلاعات تردد نفتکش‌های حامل نفت ایران طی 3‌ماه گذشته نشان می‌دهد، ایران با وجود تحریم‌های شدید نفتی آمریکا همچنان به صادرات نفت خود ادامه می‌دهد.
روزنامه نیویورک‌تایمز دیروز در گزارشی اعلام کرد با بررسی اطلاعات تردد بیش از 70نفتکش متعلق به ایران پس از اعمال تحریم‌های کامل نفتی آمریکا به این نتیجه رسیده که نفت ایران همچنان در جهان مشتری دارد و برخی کشورها با عدم‌پیروی از تحریم‌های یکجانبه آمریکا به خرید نفت ایران ادامه می‌دهند. به نوشته این روزنامه، دست‌کم 12نفتکش، محموله‌های نفتی ایران را طی 3‌ماه گذشته به مقصد شرق آسیا و برخی کشورهای دیگر در دریای مدیترانه بارگیری کرده و محموله‌های خود را تحویل داده‌ا‌ند. به نوشته نیویورک‌تایمز، مقصد نفت ایران در مدیترانه احتمالا ترکیه و سوریه بوده است. این روزنامه در گزارش خود نوشته که ادامه صادرات نفت ایران نشان می‌دهد سیاست فشار حداکثری آمریکا و تلاش دولت ترامپ برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران چقدر با واقعیت فاصله دارد. برجام، تحریم‌های ایران زیر فصل هفتم منشور ملل متحد را به‌طور کامل لغو کرده است؛ بنابراین خرید نفت ایران از سوی کشورهای جهان غیرقانونی نیست، اما خریداران نفتی ایران شامل تحریم‌های ثانویه آمریکا خواهند شد که صنعت نفت ایران را هدف قرار داده است.
ایران پیش از خروج آمریکا از برجام روزانه حدود 2میلیون و 500هزار بشکه نفت صادر می‌کرده است. گزارش نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد حجم صادرات نفت ایران اکنون تحت شرایط سخت تحریمی‌ آمریکا به حدود 500هزار بشکه رسیده است. بر این اساس، بررسی اطلاعات تردد نفتکش‌ها و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد چین حدود 360هزار بشکه از 500هزار بشکه نفت صادراتی ایران را وارد کرده است. به نوشته نیویورک‌تایمز 11تانکر از 12تانکری که طی ماه‌های اخیر نفت ایران را جابه‌جا کرده‌اند متعلق به شرکت ملی نفتکش ایران هستند که این شرکت نیز تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفته است.
 ریچارد نفیو که از او به‌عنوان معمار تحریم‌های ایران در دوره اوباما یاد می‌شود در گفت‌‌وگو با نیویورک‌تایمز تأکید کرده که ادامه روند کنونی ممکن است باعث شود تا دیگر مشتریان قدیمی نفت ایران نیز برای خرید مخفیانه وارد میدان شوند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید