• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70223
+
-

کشت گل‌ محمدی در 270 هکتار از اراضی سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان: میانگین برداشت گل محمدی در سمنان در هر هکتار 3 تا 4 تن است

کشاورزی
کشت گل‌ محمدی در 270 هکتار از اراضی سمنان

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: ۲۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان به کشت گل محمدی اختصاص یافت که ۱۳۰ هکتار آن بارور است. به گزارش ایرنا، «لطف‌الله رضایی» افزود: بالاترین وسعت زیر کشت مربوط به شهرستان دامغان است که بیش از ۵۰ درصد مساحت زیر کشت استان سمنان را تشکیل می‌دهد. وی با بیان این‌که میانگین برداشت گل محمدی در استان سمنان در هر هکتار 3 تا 4 تن است ادامه داد: استان سمنان به دلیل تنوع آب و هوایی، ظرفیت کشت و تولید بیشتر گیاهان دارویی از جمله گل محمدی و زیره سبز را دارد. رضایی با بیان این‌که کشت گل محمدی دارای ارزش‌ افزوده قابل‌ توجهی است بیان کرد: به دلیل مقاومت به سرما و کم‌آبی، این گیاه با استقبال خوبی در میان کشاورزان استان مواجه شده است.

 وی بیان کرد: کشت گل محمدی در 5 سال گذشته افزایش ۷۰ درصدی در استان سمنان داشته است. رضایی با بیان این‌که بیش از ۶۰ خانوار در استان سمنان به‌صورت مستقیم در زمینه پرورش گل محمدی فعالیت دارند افزود: در زمان برداشت گل محمدی از اواخر فروردین تا اواخر خرداد حدود ۳۰۰ نفر نیروی کار نیمه‌وقت در استان مشغول فعالیت هستند. 

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان اضافه کرد: این استان دارای 3 واحد فرآوری گل محمدی است. رضایی گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان با همکاری معاونت باغبانی تسهیلات دولتی از قبیل یارانه نهال و اجرای سامانه‌های آبیاری تحت‌ فشار و همچنین ارائه مشاوره‌های فنی از ابتدا تا انتهای طرح را به منظور حمایت در اختیار بهره‌برداران قرار داده است. معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اظهار کرد: در سال ۹۷ یک میلیارد و ۳۵ میلیون ریال یارانه برای خرید پایه‌های کشت بافتی گل محمدی در استان سمنان تخصیص یافت و جذب شد.

وی با بیان این‌که تاکنون در باغ‌های گل محمدی استان سمنان مشکلاتی از لحاظ بیماری و آفات مشاهده نشده است گفت: برداشت دستی و هزینه کارگری از مشکلات باغداران استان سمنان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان سمنان گفت: در طرح توسعه اراضی شیبدار استان، یکی از گونه‌های مهم در الگوی کشت گل محمدی است و برای بهره‌مندی از ظرفیت موجود ساخت، تکمیل و تجهیز صنایع وابسته به این محصول در استان باید به صورت ویژه‌ای پیگیری شود.

این خبر را به اشتراک بگذارید