• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70199
+
-

400 شیء تاریخی مرمت شد

400 شیء تاریخی مرمت شد

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ابتدای سال ۱۳۹۱ تاکنون ۴۰۰ قلم از اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد مرمت و ساماندهی شده که از این تعداد ۷۰ مورد در سال ۱۳۹۷ بوده است.

 به گزارش ایرنا، «مسعود شفیعی» با اشاره به اهمیت اشیای تاریخی در هویت ملی هر کشوری بیان کرد: اشیای تاریخی به مرور زمان بر اثر عوامل محیطی دچار فرسودگی می‌شوند و برای بقا به درجات مختلفی از مرمت نیاز دارند.وی اظهار کرد: 3۶۲۲ شیء تاریخی استان شامل بیش از ۹ هزار قلم در کهگیلویه و بویراحمد نگهداری می‌شود. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: سالیانه ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای مرمت ۵۰ شی تاریخی استان در نظر گرفته می‌شود.

شفیعی ابراز کرد: در صورتی که سالانه ۲ میلیارد ریال برای مرمت اشیای تاریخی تخصیص یابد، این کار با شتاب بهتری ادامه می‌یابد. وی گفت: قدیمی‌ترین شیء تاریخی ثبت‌شده در کهگیلویه و بویراحمد ابزارهایی مربوط به تپه روستای بی‌بی زلیخا در کهگیلویه و دوران نوسنگی است. 

شفیعی عنوان کرد: یکی از شاخص‌ترین آثار تاریخی این استان تابوت سفالی مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است که در کشور منحصر به فرد است. وی ابراز کرد: سکه‌ها و ظروف سفالی و مفرغی، سنگی و چوبی مربوط به دوره‌های ایلامی، هخامنشی، اشکانی و ساسانی از جمله اشیای تاریخی کهگیلویه و بویراحمد است. 
 

این خبر را به اشتراک بگذارید