• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70169
+
-

تاخیر در آزادسازی کاخ صفی‌آباد بهشهر

میراث
تاخیر در آزادسازی کاخ صفی‌آباد بهشهر

 استاندار مازندران از آغاز عملیات اجرایی دسترسی به کاخ صفی‌آباد بهشهر در هفته دولت خبر داد و گفت: امیدواریم با اجرای این عملیات به زودی شاهد حضور مردم در این منطقه گردشگری باشیم.به گزارش ایرنا «احمد حسین‌زادگان» در حاشیه جلسه بررسی راه دسترسی به صفی‌آباد افزود: پیرو پیگیری‌های متعدد از سال‌های گذشته تاکنون نظر مساعد وزیر اطلاعات جلب شد و برای برآورده شدن آرزوی چندین ساله مردم شرق مازندران و این‌که بتوانند از مجموعه آثار میراثی صفی‌آباد بهشهر به عنوان بخشی از هویت منطقه بهره ببرند، اقدامات مختلف پیگیری شده است.

وی اظهار کرد: با پیگیری‌ها اصل قضیه مورد موافقت وزارت اطلاعات قرار گرفت و نقشه دسترسی به منطقه از قبل آماده شد ولی اختلاف نظری در نحوه اجرا به دلیل ملاحظات امنیتی وجود دارد که مقرر شد شهرداری بهشهر طی مدت یک هفته نسبت به رفع آن اقدام کند.استاندار گفت: با حضور نمایندگانی از وزارت اطلاعات موضوع دسترسی مردم به کاخ صفی‌آباد با رویکرد مثبت مورد ارزیابی قرار گرفت و جدول زمان‌بندی تدوین شد تا نقشه اجرایی تهیه شود. مهلت یک هفته‌ای به شهردار بهشهر هم بر این اساس بود تا نقشه‌ای کاملا اجرایی تدوین کند.

کاخ صفی‌آباد از بناهای متعلق به دوران صفویه است که پس از پیروزی انقلاب اسلامی بازدید از آن برای مردم امکان‌پذیر شد، اما به دلیل مجاورت با یک منطقه نظامی پس از مدتی کوتاه از حضور مردم ممانعت شد.این کاخ که یادگار شاه‌عباس صفوی است، سال ۱۰۱۰ هجری قمری بنا شده و چشم‌انداز زیبایی دارد. دلیل نام‌گذاری به صفی‌آباد، علاقه شاه‌عباس به فرزندش بود. کاخ صفی‌آباد در زمان شاه‌صفی نوه شاه‌عباس توسعه پیدا کرد و یکی از بناهای مورد علاقه وی بود.کاخ در میان باغی به همین نام واقع است و دو طبقه دارد.

 ورودی کاخ در جبهه شمالی قرار دارد و برای ورود باید از ۵ پله بالا رفت. طبقه اول اتاق‌های متعددی دارد که دسترسی به آنها از طریق راهرو و هشتی امکان‌پذیر است. طبقه دوم هم شبیه به طبقه اول اتاق‌های زیادی دارد و بر اساس برخی روایات نقاشی‌های دیواری زیبایی در این کاخ وجود داشته است که به مرور زمان از بین رفته‌اند. این بنا سال ۱۳۱۰ هجری شمسی به عنوان نخستین اثر تاریخی، ثبت ملی شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید