• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70148
+
-

گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک‌تر می‌شود

طرح ساخت جاده الموت - رحیم آباد - کلاچای مسیر اتصال دو استان اقتصادی را به هم نزدیک‌تر و ایمن‌تر می‌کند / رونق اشتغال و اقتصاد گیلان در گرو تکمیل جاده‌های مواصلاتی است

راه‌سازی
گیلان به قزوین 90 دقیقه نزدیک‌تر می‌شود

فرشته رضایی | رشت-خبرنگار 


6 سال از کلنگ‌زنی جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای می‌گذرد؛ پروژه‌ای به طول 250 کیلومتر که سال ۱۳۹۲ به عنوان نخستین راه ارتباطی به شرق گیلان در منطقه الموت قزوین با ۱۷ هزار میلیارد ریال اعتبار آغاز شد، اما هنوز به سرعت لازم در اجرا نرسیده تا بخشی از ترافیک جاده‌های شمال غربی کشور به سمت مرکز را کم کند. در حال حاضر فقط یک مسیر ارتباطی بین قزوین و گیلان وجود دارد که در زمان تعطیلات، تردد خودروها در آن بسیار زیاد می‌شود.

سال گذشته 100 کیلومتر از این جاده کم شد و طول آن به 145 کیلومتر رسید. طبق آمار ۷۵ کیلومتر از این مسیر که از قزوین آغاز می‌شود در این استان و بقیه در حوزه گیلان قرار دارد. پروژه بعد از منطقه الموت با ساخت چندین تونل بزرگ و پل‌های متعدد وارد گیلان می‌شود و با عبور از کنارگذر به کلاچای می‌رسد.یکی از مهم‌ترین دلایل کندی روند اجرای این پروژه، مشکلات زیست‌محیطی بود.

 مدتی پیش «اسدالله عباسی» نماینده رودسر در مجلس شورای اسلامی اعلام کرده بود که نحوه اجرای پروژه قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای به هیچ عنوان مطلوب نیست و از مسئولان گیلان به‌ویژه اداره کل راه و شهرسازی خواست تا برای تسریع در روند اجرای آن، تصمیمی عاجل اتخاذ کنند.


مهلت 2 ماهه دولت 

اکنون با توجه به نیاز کشور و به‌ویژه گیلان که از فقر راه‌های ارتباطی رنج می‌برد، این بار از سوی دولت تصمیم گرفته شد تا ساخت این جاده با سرعت بیشتری دنبال و معضلات زیست‌محیطی آن هم حل شود. در همین رابطه هفته گذشته معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور 2 ماه فرصت داد تا اصلاحات جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای را انجام داده و طرح را با پیوست زیست‌محیطی به سازمان حفاظت محیط‌زیست ارائه کند.

«محمدباقر نوبخت» در نشست هفته گذشته خود با مسئولان استان قزوین برای بررسی مشکلات جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای گفت: در حال حاضر احداث این جاده مانعی ندارد، ولی برای تکمیل آن نیازمند ارائه پیوست زیست‌محیطی و اعطای مجوز یکپارچه هستیم.
وی با بیان این‌که موافقت اصولی با این طرح از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست صادر شده است، اظهار کرد: سازمان حفاظت محیط‌زیست با کلیات طرح این جاده موافق بوده و معتقد است اصلاحات محیط زیستی باید یکپارچه باشد. 

ضمانت اجرایی این اقدامات نیز سابقه فعالیت شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور است. به اعتقاد ما تکمیل کیلومتر 5 تا ۹ این جاده با مشکلی مواجه نخواهد شد.به گفته نوبخت، قطعاتی از این مسیر در دست ساخت، هم در محدوده قزوین و هم گیلان با مشکلات زیست‌محیطی مواجه شده است. از آنجا که برای دولت، حفظ محیط‌زیست به موازات توسعه زیرساخت‌ها اهمیت دارد، این موضوع مورد بررسی قرار می‌گیرد تا ضمن رفع این موارد به اجرای این پروژه سرعت داده شود. نشست بعدی بررسی وضعیت احداث این جاده قرار است 3 مهر برگزار شود تا روند پیشرفت پروژه مورد بررسی قرار بگیرد.

 
رونق اشتغال با ساخت جاده قزوین-رحیم‌آباد

رودسر، کلاچای، اشکورات و منطقه شرق گیلان به طور کلی از مناطق پررونق در زمینه تولید محصولات کشاورزی هستند. از محصولات باغی و زراعی گرفته تا گیاهان دارویی و محصولی مانند چای و فندق در این منطقه تولید می‌شوند. همه این محصولات بازار همیشگی و مشتریان ثابتی دارند که وجود برخی امکانات زیرساختی همچون جاده که مهم‌ترین زیرساخت است، موجب رونق اشتغال و اقتصاد منطقه و گیلان خواهد شد. معاون عمرانی فرماندار رودسر در گفت‌وگو با همشهری درباره آخرین وضعیت بازسازی این جاده در محدوده گیلان و پیامدهای مثبت و منفی اجرای آن گفت: 6 کیلومتر از این جاده از رحیم‌آباد تا طول‌ لات تعریض و اجرا شده است. 

همچنین بعد از طول لات تا اشکور، جاده جایگزین پلرود به طول 7 کیلومتر باید ایجاد شود که ساخت آن از تعهدات آب منطقه‌ای است. تاکنون 2 کیلومتر از این
 7 کیلومتر از سوی آب منطقه‌ای اجرا شده است.
«رحمان کاظمی» افزود: این جاده در گذشته 250 کیلومتر طول داشت که بعد از حل مسائل زیست‌محیطی طول آن به 145 کیلومتر کاهش یافت. اکنون در مجموع با تعریض جاده‌های قبلی که وجود داشت و نیز بخشی از جاده‌هایی که ایجاد شد، مجموعا 30 کیلومتر از این مسیر در گیلان ساخته شده است. 

وی ادامه داد: زمان اتمام آن مشخص نیست و به برنامه دولت و تخصیص اعتبار و حل مسائل زیست‌محیطی بستگی دارد. البته همه جوانب محیط زیستی آن بررسی شده و اکنون مشکل دیگری وجود ندارد.کاظمی در خصوص تاثیر ایجاد این جاده در رونق اشتغال منطقه گفت: با توجه به تولید محصولات کشاورزی در منطقه رودسر و اشکورات می‌توانیم بهتر از قبل به مرکز کشور و بازار بزرگ قزوین دسترسی پیدا کنیم و اجناس تولیدی منطقه را در اختیار مصرف‌کنندگان استان‌های همسایه قرار دهیم.

همین موضوع موجب رونق اشتغال بخش کشاورزی می‌شود.این مسئول با بیان این‌که این جاده، شرق گیلان را به مرکز و حتی غرب مازندران و محور چالوس متصل می‌کند اظهار کرد: در منطقه رودسر 12 هزار هکتار باغ فندق داریم. همچنین 10 هزار و 700 هکتار مزارع برنج و 12 هزار هکتار باغ گیاهان دارویی وجود دارد. قطعا با ایجاد این جاده، بازار این تولیدات رونق بیشتری خواهد گرفت.

جلوگیری از مهاجرت‌ها

کاظمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر احتمال تشدید مهاجرت از مرکز به مناطقی از شرق گیلان به دلیل ایجاد جاده گفت: چنین موضوعی درست نیست، زیرا اکنون قوانینی در خصوص تغییر کاربری وجود دارد و اینطور نیست که جمعیت زیاد بتوانند به این منطقه هجوم بیاورند. معاون عمرانی فرماندار رودسر درباره راهکارهای جلوگیری از تشدید ترافیک در این منطقه هم بیان کرد: جاده‌ها اساسا برای کاهش بار ترافیکی و دسترسی بهتر ساخته می‌شوند.
 این جاده هم مدت سفر به قزوین را حدود 90 دقیقه کاهش می‌دهد، اما پیش‌بینی ما این است که 40 درصد از بار ترافیکی جاده رشت به قزوین را هم کم کند.
 این مسئول ادامه داد: نمی‌توان به مردم گفت از چه راهی عبور کنند. ممکن است این جاده به دلیل زیبایی‌هایی که دارد و ارتفاع بیش از 1500 متری آن در برخی نقاط مورد توجه گردشگران قرار بگیرد. البته تردد در این جاده در زمستان کمی سخت خواهد بود و اینگونه نیست که همیشه پرترافیک باشد. 


مشخصات جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای

جاده قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای با مشخصات راه اصلی و با عرض ۲۰/۱۱ متر، نخستین راه ارتباطی کشور به شرق گیلان است. طول مسیر این پروژه حدود ۱۴۵ کیلومتر است که ۷۰ کیلومتر آن در قزوین قرار دارد. مسیر اصلی از مقابل دانشگاه آزاد قزوین آغاز می‌شود و با عبور از روستاهای باراجین، میزوج، ورتوان و موشقین به سمت رودخانه شاهرود رفته و پس از عبور از روی آن وارد دره هیر و ویار می‌شود.

این پروژه در مرز گیلان پس از عبور از تونل 2 کیلومتری وارد دره منتهی به سه‌راهی گرماب‌دشت شده و به موازات رودخانه پل‌رود پس از روستای لات به صورت کنارگذر از غرب رحیم‌آباد می‌گذرد و به ورودی کلاچای از سمت غرب می‌رسد.ساخت قطعه دوم از مسیر قزوین-کلاچای به طول ۲۶ کیلومتر انجام شده و ۹ کیلومتر مسیر از قزوین به روستای میزوج در مراحل پایانی است. در طول مسیر پروژه قزوین-رحیم‌آباد-کلاچای در استان قزوین یک تونل بزرگ، 2 تونل کوچک، ۳ پل بزرگ و چندین پل کوچک وجود دارد. این پروژه دارای ۲ پل با شرایط خاص، ۵۶ پل آب‌رو و بیش از ۶ هزار متر دیوار حائل است.‌

این خبر را به اشتراک بگذارید