• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
یکشنبه 13 مرداد 1398
کد مطلب : 70133
+
-

نظام پرستاری‌ اردبیل بدون مشارکت بالا

یادداشت
نظام پرستاری‌ اردبیل بدون مشارکت بالا

جواد بدلی | اردبیل - کارشناس پرستاری:


سازمان نظام پرستاری تنها سازمان مردم‌نهاد حامی حق و حقوق پرستاران در ایران است که اعضای هیات مدیره آن هر 4 سال یک‌بار بر اساس رأی پرستاران عضو انتخاب می‌شوند. 4 دوره از عمر این سازمان نوپا گذشته و با برگزاری انتخابات در ۲۱ تیرماه ۹۸ وارد پنجمین دوره فعالیت خود شده است. این سازمان مردم‌نهاد بسان نهالی جوان در حال شکوفایی است. با این‌که تا رسیدن به نقطه آرمانی و اهداف متعالی خود راهی سخت و پرپیچ و خم در پیش دارد‌، باید همیشه در مسیر اعتلا و سرافرازی آن قدم برداشت و سختی‌ها و مشکلات را به جان خرید. 

انتخابات سازمان نظام پرستاری اردبیل امسال با مشارکت ۳۵ درصدی برگزار شد که همین مشارکت کم و عدم حضور پرستاران در پای صندوق‌های رأی‌، پیام‌های مهمی داشت و نشان دهنده مشارکت کم این قشر از زحمتکشان بخش درمانی استان بود؛ البته در برگزاری سالم انتخابات هیچ شک و شبهه‌ای نیست اما نوپا بودن این سازمان زمینه‌ساز آزمون و خطاست و شکست‌ها و پیروزی‌هایی به دنبال دارد.

اعتلای این سازمان باید سرلوحه کار تک‌تک اعضای هیأت‌مدیره‌های جدید باشد تا به ارتباطی دوسویه و مؤثر با مجموعه پرستاری استان منجر شود. مهم‌ترین عامل در اعتلا و بهبود وضعیت این سازمان و خروج از حالت انفعال و انزوای کنونی‌، داشتن ارتباط و تعامل مؤثر با سازمان‌ها‌، نهادها و افراد تاثیرگذار و صاحب فکر و اندیشه است. نداشتن این تعامل و ارتباط به انزوا و سرشکستگی کنونی دامن خواهد زد آن هم در حالی که یکی از علل مشکلات شغل پرستاری چه در سطح خرد و چه در سطح کلان‌، نداشتن ارتباط موثر و کارآمد با عوامل سازمانی درون صنفی و برون صنفی است. 

تعامل و ارتباط سازنده و مؤثر در جامعه کنونی هدفی برای ارتقای یک سازمان است و سازمان نظام پرستاری نیز از این قاعده مستثنا نیست. زمانی می‌توان به موفقیت یک نهاد صنفی پی برد که بتوان میزان ارتباط درون و برون‌سازمانی آن را سنجید. مخالفان این تفکر‌، سیاست اعتراض ناکارآمد و بدون هدف را در پیش گرفته‌اند و معتقدند ارتباط مؤثر و کارآمد مترادف سیاست‌پیشگی و دست‌نشاندگی است و به هر طریق ممکن سعی در تخریب افراد مخالف با تفکر خود دارند و حد و مرزی در تخریب برای خود قائل نیستند؛ البته ارتباط و تعاملی که از آن صحبت می‌شود باید تاثیرگذار و تعیین‌کننده باشد و احقاق حق و حقوق آن صنف به صورت مداوم و مستمر صورت گیرد و محدود به یک زمان خاص و مشخص نباشد. 

هیات مدیره جدید نظام پرستاری اردبیل باید بر این فکر باشد که چگونه ارتباط خود با بدنه پرستاری را بهبود بخشد؟ حضور مداوم و مستمر در کنار پرستاران در بخش‌های بالینی بیمارستان‌های استان باید یکی از اهداف دوره جدید باشد. تا زمانی که نتوانیم اعتماد را به جامعه پرستاری برگردانیم، نمی‌توانیم در پیشبرد اهداف سازمان خود موفق باشیم. محدود کردن خود به برگزاری جلسات و دچار روزمرگی شدن یکی از آفت‌های مهم این سازمان است.

حضور در جمع پرستاران و گوش کردن به صحبت‌ها و درد‌دل‌های آنان‌، ساده‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه ارتباطی با این قشر زحمتکش است که بی‌شک یکی از وظایف مهم هیات مدیره جدید به شمار می‌رود. امید است هیات مدیره جدید سازمان نظام پرستاری در این مسیر موفق باشند؛ هرگونه فکر محدود و انحصارطلبانه را از خود دور کنند، اهل تعامل و ارتباط موثر و کارآمد باشند و بهره کافی را از اصحاب فکر و اندیشه و صاحب نظر ببرند؛ همچنین خود را در خدمت جامعه پرستاری بدانند نه جامعه پرستاری را در خدمت و رسیدن به هدف خود.

این خبر را به اشتراک بگذارید