• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69710
+
-

همشهری درباره جزئیات و حاشیه‌های جلسه کمیسیون زنان با وزیر ورزش گزارش می‌دهد

زیرساخت‌ها آماده حضور زنان در ورزشگاه‌ها

گزارش
زیرساخت‌ها آماده حضور زنان در ورزشگاه‌ها


مسئله پرحاشیه حضور زنان در ورزشگاه‌ها باعث شد وزیر ورزش و جوانان به دیدار اعضای فراکسیون زنان برود تا با آنها درباره یکی از مسائلی که در سال‌های اخیر حاشیه‌ساز بوده حرف بزند.
«آیا زنان می‌توانند مسابقات فوتبال را در ورزشگاه تماشا کنند؟» این سؤالی است که سال‌ها بر سر آن مناقشه است. البته زنان ایرانی در تماشای مسابقات ورزشی مردان به‌خصوص والیبال کم تجربه نیستند. تا همین چند سال پیش مسابقات والیبال در ورزشگاه سرپوشیده آزادی با حضور پرشور زنان ایرانی برگزار می‌شد و حتی امسال هم مسابقات لیگ ملت‌های والیبال در شهرهای ارومیه و اردبیل با حضور زنان برگزار شد اما آنها تا به امروز شانس بسیار کمی برای تماشای مسابقات فوتبال از نزدیک داشته‌اند. هر چند فیفا دیگر تعارف را کنار گذاشته و مستقیم به فدراسیون ایران دستور داده که شرایط را برای حضور زنان در ورزشگاه‌های فوتبال فراهم کند.

ماجرا از کجا آغاز شد؟
اولین جرقه حضور زنان درورزشگاه‌ها، از دیدار اینفانتینو رئیس فیفا با رئیس‌جمهور ایران زده شد؛ دیداری که 10 اسفند ماه انجام شد و در آن رئیس فیفا صراحتا از حسن روحانی خواست تا موانع حضور زنان در ورزشگاه‌ها برداشته شود. پس از آن تدابیر زیادی اندیشیده شد تا زنان ایران بتوانند مسابقات فوتبال را در ورزشگاه بزرگ آزادی تهران تماشا کنند؛ اتفاقی که 25مهرماه97 بالاخره افتاد و تعدادی از زنان توانستند بازی دوستانه ایران- بولیوی را از نزدیک تماشا کنند. هر چند این حضور بی‌حاشیه هم نبود و بلافاصله حجت‌الاسلام محمد جعفر منتظری دادستان کل، از حضور زنان در ورزشگاه آزادی تهران به‌عنوان یک آسیب نام برد و گفت حضور زنان در ورزشگاه هیچ توجیه شرعی ندارد. وی ادامه داد: «از حضور زنان در ورزشگاه گلایه داریم، نظام ما اسلامی است، ما مسلمان هستیم، وقتی خانمی به ورزشگاه می‌رود و با مردانی با لباس ورزشی و نیمه لخت مواجه می‌شود و آنها را می‌بیند، گناه می‌کند.»

دومین حضور، بازی پرسپولیس
هرچند نخستین حضور زنان در ورزشگاه آزادی حاشیه‌ها و مخالفت‌هایی را به همراه داشت اما چند روز بعد رئیس فیفا دوباره به ایران آمد تا هم بازی فینال لیگ قهرمانان آسیا بین پرسپولیس-کاشیما را از نزدیک تماشا کند و هم از حضور زنان در ورزشگاه آزادی اطمینان یابد. بازی مهمی که در آن این بار جایگاهی هم به زنان تماشاگر اختصاص یافته بود. اما فروش گزینشی بلیت و پشت در ماندن تعداد زیادی از زنان و دختران علاقه‌مند به فوتبال صدای اعتراض خیلی‌ها را در آورد. این آخرین حضور زنان در سال97 برای تماشای یک دیدار فوتبال بود. اما با آغاز سال جدید باز سر و صدای حضور زنان در ورزشگاه‌ها نخوابید. خردادماه سال‌جاری رئیس فدراسیون جهانی فوتبال بار دیگر از ایران خواست که امکان حضور زنان در ورزشگاه‌ها را فراهم کند. او در نامه‌ای به مهدی تاج، رئیس فدراسیون فوتبال نوشته است که سپاسگزار خواهد شد هرچه سریع‌تر فیفا در جریان اقدامات مشخص فدراسیون فوتبال و نهادهای دولتی ایران، که تهیه بلیت برای تماشای دیدارهای مقدماتی جام‌جهانی را برای تمام زنان ایرانی و غیرایرانی علاقه‌مند ممکن می‌کند، قرار بگیرد. حال همه دوستداران ورزش و طرفداران حضور زنان در ورزشگاه‌ها تلاش می‌کنند حداکثر تا 25مردادماه نگرانی‌های رئیس فیفا را در این خصوص از بین ببرند.
به همین علت هم وزیر ورزش و جوانان در جلسه با اعضای فراکسیون زنان مجلس از آماده بودن زیرساخت‌های ورزشگاه‌ها برای حضور زنان خبر داده و می‌گوید:‌ «زیرساخت ورود بانوان در تمام ورزشگاه‌های سراسر کشور فراهم است و هیچ مشکلی در این مورد وجود ندارد.» اما صرف گفته وزیر ورزش و جوانان مجوزی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیست. سیده فاطمه ذوالقدر، عضو فراکسیون زنان مجلس می‌گوید: آماده بودن زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌ها مجوزی برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها نیست و در نهایت شورای تامین استان و دستگاه‌‌های متولی در این حوزه تصمیم نهایی را برای ورود زنان به ورزشگاه‌ها اتخاذ می‌کنند. نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس به همشهری گفت:‌ بعد از تصمیم نهایی در این خصوص می‌توانیم اعلام کنیم که زنان می‌توانند در ورزشگاه‌ها حاضر شوند یا نه اما شاید نتوانیم شاهد حضور زنان در ورزشگاه‌ها در زمان شروع بازی‌های لیگ برتر باشیم و احتمالا این حضور را در بازی‌های ملی شاهد خواهیم بود.

مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد
رئیس فراکسیون خانواده مجلس نیز گفت: درخصوص حضور بانوان در ورزشگاه‌ها بنا بر این شده که به‌طور خاص ورودی‌هایی را برای بانوان درنظر بگیرند و قسمت‌هایی از ورزشگاه‌ها که قرار است به حضور بانوان اختصاص داده شود از نظر امکانات تجهیز شده و امنیت زنان در هنگام ورود و اتمام بازی‌ها - که سیل عظیمی از جمعیتی که تحت‌تأثیر هیجانات ناشی از برد و باخت تیم‌ها هستند می‌خواهند همزمان از ورزشگاه خارج شوند - تامین شود.
پروانه مافی در گفت‌وگو با همشهری ادامه داد: تخصیص محلی برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها و تامین امنیت آنها کار سخت و پیچیده‌ای نیست و همانطور که وزیر ورزش و جوانان در جلسه با اعضای فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد زیرساخت‌های این مسئله آماده شده و مشکلی برای حضور زنان در ورزشگاه‌ها وجود ندارد.







مکث
تهران وضع مطلوبی در ورزش زنان ندارد


فریده اولادقباد با بیان اینکه توسعه ورزش همگانی باید در اولویت برنامه‌های وزارت ورزش و جوانان باشد، گفت: در کنار توسعه ورزش همگانی باید توجه ویژه‌ای نیز به ورزش بانوان شود که متأسفانه هیچ ردیف اعتباری برای آن در برنامه توسعه دیده نشده است. رئیس فراکسیون زنان مجلس با بیان اینکه امیدواریم در بودجه سال آینده بتوانیم ردیف بودجه‌ای را برای ورزش حرفه‌ای بانوان درنظر بگیریم، گفت: برخلاف تصور عمومی در کلانشهر تهران از منظر بهره‌مندی از امکانات و سالن‌های ورزشی، شاهد وضعیت مطلوبی نیستیم و وزارت ورزش و جوانان باید برای این مسئله تدبیر جدی بیندیشد. رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، در پایان از وزیر ورزش و جوانان خواست تا در مورد تفاهمنامه‌ای که در سال93 بین وزارتخانه‌های ورزش و جوانان و آموزش و پرورش ایجاد شده بود، توضیحاتی را ارائه دهد.







به‌جای پول اسناد خزانه به ما می‌دهند


مسعود سلطانی‌فر/  وزیر ورزش و جوانان
درخصوص اماکن ورزشی سال گذشته تصمیم داشتیم تا 500پروژه را تکمیل کنیم که این تعداد به 700پروژه رسید. امسال نیز تکمیل 700پروژه را هدفگذاری کرده‌ایم و به‌دلیل محدودیت اعتباری به این صورت اولویت‌بندی کردیم که تکمیل پروژه‌هایی با بیش از 80درصد پیشرفت را در دستورکار قرار دهیم. اما یکی از مشکلاتی که در زمینه تخصیص اعتبارات با آن مواجه هستیم این بوده که به جای پول به این وزارتخانه اسناد خزانه‌ای داده می‌شود.
ما در 2استان سالن‌های 6هزار نفره را تکمیل می‌کنیم و این در حالی است که این سالن‌ها در 20سال گذشته تنها 28درصد رشد داشته‌اند. از سوی دیگر پروژه‌های عمرانی سنندج، شیراز و نیشابور را تکمیل خواهیم کرد، همچنین برای تکمیل استادیوم‌های 15هزار و 5هزار نفره برنامه‌ریزی کردیم تا با مدیریت منابع به‌گونه‌ای اقدام کنیم که با مشکل مواجه نشویم.
 توزیع اعتبارات از محل 0.27مالیات بر ارزش افزوده براساس جدول10 ضمیمه بودجه دو سوم آن توسط مجلس بین استان‌ها توزیع می‌شود و تنها یک سوم به این وزارتخانه می‌رسد، اوایل امسال قرار بود 407میلیارد تومان ردیف عمرانی به وزارت ورزش و جوانان تخصیص داده شود و این در حالی است که هفته گذشته به‌دلیل کاهش بودجه کل کشور از رقم 448هزار میلیارد تومان به 386هزار میلیارد تومان، این رقم به 160میلیارد تومان کاهش پیدا کرد بنابراین ناچاریم 60درصد پروژه‌ها را حذف کنیم.
درخصوص موضوع ازدواج جوانان نیز هم‌اکنون بیش از 400دفتر مشاوره ازدواج فعال شده و این تعداد تا پایان دولت دوازدهم به 800دفتر خواهد رسید، همچنین در حوزه گسترش فعالیت فرهنگی اجتماعی و اقتصادی جوانان با توسعه سازمان‌های مردم‌نهاد وارد عمل شدیم کمااینکه در سال93 تعداد کمتر از 100سازمان مردم‌نهاد در این حوزه فعال بودند که تعداد آنها در شرایط کنونی به 2600سازمان ارتقا یافته است و این تعداد تا پایان این دولت به 4هزار سازمان خواهد رسید.
فعال‌سازی‌ و راه‌اندازی خانه‌های جوان از دیگر اقدامات این وزارتخانه در حوزه جوانان است کمااینکه در شرایط کنونی 90خانه جوان داریم و حدود 70تا از آنها نیز در حال احداث است که در 2سال آینده راه‌اندازی خواهد شد. همچنین پیگیر حوزه اشتغال جوانان هستیم و بخشی از اعتبارات 0.27درصد را با مشارکت بانک‌های قرض‌الحسنه رسالت و ملی به آن اختصاص داده‌ایم به این معنا که 40میلیارد تومان توسط وزارت ورزش و جوانان و 90میلیارد تومان توسط این بانک‌ها برای تحقق این مهم اختصاص داده شده است. همچنین قرار بر این شده که اعضای رسمی سازمان‌های مردم نهاد 6‌ ماه آخر خدمت سربازی خود را در این سازمان‌ها فعالیت داشته باشند که روند آن توسط ستاد فرماندهی کل قوا و سازمان نظام وظیفه طی می‌شود.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید