
افتتاح ایستگاه ورزشگاه تختی در آبان

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، در حاشیه آیین تست گرم بخش پایانی خط ۷ مترو و بهرهبرداری از ورودی دوم ایستگاه آهنگ، خبرهای خوشی برای شهروندان داشت و از افتتاح بخش پایانی خط ۷ متروی تهران در پاییز خبر داد.
پروژهای به ارزش ۱۲۱۰میلیارد تومان
تست گرم خط۷ مترو به طول 2/5کیلومتر مسیر ریلی انجام شد. این بخش، مسیر ایستگاه آهنگ تا ایستگاه بسیج را شامل میشود که از حالت تکخط به 2خط (رفتوبرگشت) تبدیل و همچنین مسیر 2خط ایستگاه بسیج تا ایستگاه تختی نیز تست گرم شد. ایستگاه ورزشگاه تختی هم درحال آمادهسازی است و امیدواریم در یکماهونیم آینده افتتاح شود. هزینه این پروژه ۱۲۱۰میلیارد تومان بوده که گامی مهم در راستای تکمیل و توسعه خط۷ مترو است. با این اتفاق، فاصله حرکت قطارها در خط۷ از ۱۵دقیقه فعلی به زیر ۸دقیقه خواهد رسید که بسیار حائز اهمیت است.
بهرهبرداری از فاز نخست پایانه انتهایی خط۷ تا پایان سال
خط7یک پایانه بزرگ هم دارد. بخش اول پایانه انتهایی این خط که 3برابر ایستگاههای معمولی است نیز امسال و قسمت بعدی سال آینده افتتاح خواهد شد. این پایانه امکان توقف، تعمیر، بازبینی و همچنین استفاده بهعنوان پارکینگ را برای ۵۸رام قطار فراهم میکند. از قرارگاه خاتمالانبیا بهعنوان مجری و همچنین از همت شبانهروزی همه دستاندرکاران خط۷ قدردانی میکنم.
تمرکز بر خطوط توسعهای و خطوط جدید
از امسال روی توسعه خطوط جدید متمرکز خواهیم شد و ادامه خط۶ و همچنین خطوط جدید ۸، ۹ و ۱۰ که بخشهایی از آنها آغاز شده، در دستورکار قرار دارد. امسال کار روی این 4خط با همکاری بخش خصوصی و دولتی با قوت آغاز خواهد شد.
۱۱۸4 واگن جدید در راه متروی تهران
مشکل مالی ۱۵درصدی مربوط به قرارداد واردات واگن حل شد. این مشکل در دولت شهید رئیسی تا 9.37درصد حل و با همراهی دولت پزشکیان، مبلغ کامل ۱۵درصد پرداخت شد و قرارداد پایدار شده است. واگنهای جدید مترو از بهمنماه وارد میشود. سهم تهران ۷۹۱واگن از یکبسته ۲۰۰۰واگنی برای ۹کلانشهر کشور است. ۲۸۰واگن دیگر نیز در مرحله بعدی وارد میشود و ۱۱۳واگن داخلی هم خریداری شده که درمجموع عدد قرارداد به ۱۱۸4واگن میرسد. این واگنها بهتدریج جذب خواهند شد و تا آن زمان مشکل مالی نداریم.
2 خط قطار سبک شهری برای پایتخت
احداث 2خط قطار سبک شهری در شورایعالی ترافیک به تصویب رسیده است. خط اول از پایانه شرق تا میدان آزادی و خط دوم از جنتآباد تا لویزان است. دلیل این تصمیم بار مسافر بالا (بیش از ۶۰۰۰مسافر در ساعت) است. پیشبینی میشود این 2خط بیش از ۸۰۰۰مسافر در ساعت جابهجا کنند، بنابراین مجبور به استفاده از الگوی حملونقل عمومی جدیدی هستیم. الگوی قطار سبک شهری برای مسیر شرق تا آزادی تست شده و امیدواریم موضوع قرارداد و واردات آن امسال انجام شود. اگر الگوی بهتری نیز وجود داشته باشد، از آن استفاده
خواهیم کرد.