• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69703
+
-

ایران و امارات؛ بازگشت به مدار همسایگی


با انتشار رسمی خبر نشست مشترک گارد ساحلی جمهوری اسلامی ایران و امارات متحده عربی، نشانه‌ها درباره ترمیم روابط 2 کشور عیان‌تر شده است. اگرچه ادعاهای امارات متحده عربی درباره مالکیت جزایر سه‌گانه (تنب بزرگ، کوچک و ابوموسی) به‌عنوان یک اختلاف سنتی بین 2 کشور حاکم بوده است، اما مسئله یمن و سوریه در منطقه از یک‌سو و پیوستن امارات به ائتلاف ضدایرانی پس از برجام از سوی دیگر دست‌به‌دست هم داد تا روابط 2 کشور در 4 سال گذشته در بدترین روزهای خود سپری شود؛ چنان‌که دی‌ماه سال 94 امارات متحده عربی، حمله جمعی از خودسرها را به کنسولگری و سفارت عربستان سعودی در داخل ایران بهانه قرار داده و اعلام کرد روابط خود را با تهران به سطح کاردار کاهش می‌دهد.

بعد از آن تندترین اظهارنظرها از سوی مقامات دستگاه دیپلماسی امارات متحده‌عربی در محافل بین‌الملل علیه ایران شنیده می‌شد و اماراتی‌ها ایران را مسئول درگیری‌های منطقه می‌دانستند.

با این حال، در یک ‌ماه گذشته اخباری از تردد مقامات امنیتی و دیپلماتیک این کشور به تهران شنیده می‌شود؛ اگرچه این اخبار به‌صورت رسمی از سوی هیچ‌یک از مقامات 2 کشور تأیید نشده است اما تکذیبیه‌ای هم در کار نبوده ضمن آنکه پایین‌آمدن فتیله اظهارات غیرمعمول مقامات امارات علیه ایران، نشانه دیگری از تغییر سیاست در روابط 2 کشور است.

20روز پیش پس از آنکه حملات پهپادی به مواضع عربستان سعودی از سوی یمن صورت گرفت و انفجارهایی مشکوک در بندر فجیره امارات رخ داد، روزنامه «الاخبار» چاپ لبنان در تحلیلی نوشت: به‌نظر می‌رسد حاکمان ابوظبی پس از آنکه «آتش به داخل خانه‌هایشان رسیده» تصمیمی راهبردی گرفته‌اند و برای دور‌کردن این آتش، دست به دامن تهران و مسکو شده‌اند. در ادامه این گزارش ادعا شده بود: پس از انفجارهایی که کشتی‌های تجاری و نفتکش‌ها در بندر فجیره امارات را در تاریخ 12‌ماه می ‌هدف قرار داد، هیأتی امنیتی از امارات به ایران سفر کرد.
 به‌گزارش خبرآنلاین، الاخبار مدعی شده بود اماراتی‌ها با 3 پیشنهاد مشخص به ایران رفته بودند که این پیشنهاد شامل 3 بند بود: بازگرداندن روابط میان 2 کشور براساس روال قبلی، تأمین حمایت مشترک دوطرفه از گذرگاه‌های دریایی تا [امنیت]جریان [انتقال] نفت از تمام کشورهای [حاشیه] خلیج فارس تأمین شود و سوم که مهم‌ترین بند است، آمادگی امارات برای ترک یمن بود. الاخبار نوشت: تصمیم ابوظبی برای خروج از یمن چندین دلیل دارد که مهم‌ترین آن، سر آمدن قدرت تحمل امارات از تبعات ورود به جنگ یمن است. این اتفاق به‌معنای فاصله‌گرفتن امارات متحده عربی از عربستان سعودی و بحرین است. دیروز خبرگزاری ایرنا نوشت پس از سال 92 که آخرین نشست مشترک گارد ساحلی ایران و امارات برگزار شده بود، حالا هیأتی 7 نفره از مقامات ارشد گارد ساحلی دولت امارات متحده عربی به تهران می‌آیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید