• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69649
+
-

ساخت کانال انتقال آب در استان

12 روستای گرمسار، آرادان و سرخه از اجرای طرح انتقال آب بهره‌مند می‌شوند

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان از ساخت ۱۲ هزار و ۵۵۰ متر کانال انتقال آب با مشارکت بهره‌برداران خبر داد و گفت: ۱۲ روستای گرمسار، آرادان و سرخه از این طرح بهره‌مند شدند. «علینقی حیدریان» در گفت‌وگو با مهر افزود: این پروژه با انعقاد تفاهم‌نامه با بهره‌برداران در شهرستان‌های گرمسار، آرادان و سرخه از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی در سال ۹۷ در غالب طرح پایدار منابع آب‌وخاک(حبله رود) اجراشده است که با اجرای این پروژه وضعیت مدیریت منابع آب‌وخاک و کنترل تخریب اراضی از طریق فرآیندهای مشارکت‌مدارانه در سطح حوزه آبخیز ارتقا پیدا می‌کند.


واسپاری فعالیت‌های منابع طبیعی به بخش مردمی

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان این‌که ۴۰ درصد اعتبار لازم برای اجرای این پروژه توسط بهره‌برداران انجام‌ شده است گفت: ۶۰ درصد اعتبارات لازم برای این طرح توسط اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان تأمین شده است. حیدریان با بیان این‌که امسال بسیاری از فعالیت‌های مرتبط با بخش منابع طبیعی واسپاری می‌شود اضافه کرد: هدف از آیین‌نامه این است که سازوکارهایی ایجادکنیم تا فعالیت‌های اجرایی مرتبط با بخش منابع طبیعی به‌نوعی توسط خود جوامع محلی، تشکل‌ها و تعاونی‌ها اجرا شود. 

وی با اشاره به این‌که چنین فرایندی در آینده می‌تواند کمک کند تا مردم محلی از منافع اجرای طرح‌ها برخوردار شوند، احساس تعلق بیشتری کنند و در نهایت مشارکت واقعی شکل گیرد افزود: با تأکیدی که رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بر عملیاتی شدن این ماده قانونی دارند، فعالیت‌های گسترده‌ای با همکاری بخش‌های مختلف سازمان جنگل‌ها انجام‌ شده است.


واگذاری ۲۰ درصد فعالیت‌ها در گرمسار

مدیر کل منابع طبیعی استان سمنان با بیان این‌که عملیاتی کردن آیین‌نامه اجرایی بند ب ماده ۲۹ قانون احکام دائم نیازمند تبیین ساختارها، ظرفیت‌ها، شیوه‌نامه‌ها و هماهنگی‌های لازم در بخش‌های مختلف است افزود: به همین منظور در گام نخست، بسیاری از فعالیت‌ها طی سال جاری از جمله فعالیت‌های احیایی و مراتع نظیر بذرپاشی، نهال‌کاری و فعالیت‌های بیولوژیک به تعاونی و تشکل‌هایی که دارای مجوز هستند در گرمسار واگذار می‌شود. حیدریان با اشاره به این‌که عرصه‌های وسیعی از کشور در اختیار مرتع‌داران است اضافه کرد: کسانی که صاحب قرق در طرح‌های مرتع‌داری و دارای پروانه چرا هستند می‌توانند در قالب تشکل‌ها فعالیت‌های اجرایی مراتع خود را به دست خودشان انجام دهند و در حفاظت و احیای این عرصه‌ها سهیم باشند.

این خبر را به اشتراک بگذارید