• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69636
+
-

طرح جامع اراک تصویب و ابلاغ شد

دبیر شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار مرکزی و رئیس شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان، اجرای طرح جامع شهر اراک را که چندی پیش به تصویب رسیده بود ابلاغ کرد.

به گزارش مهر، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در این نامه آورده است: طرح توسعه و عمران(جامع) شهر اراک با لحاظ این اصلاحات تصویب شده که افق طرح با حفظ سقف جمعیت، به ۶۵۳ هزار نفر(کاهش نرخ متوسط) در سال ۱۴۱۰ افزایش یابد.

براساس این گزارش، دیگر موارد عنوان شده در این ابلاغیه شامل مخالفت با هرگونه بارگذاری روی باغ‌های موسوم به باغ‌های «قنات ناصری»، با الحاق اراضی زراعی واقع در شمال محور فرودگاه به شرح نقشه پیوست مخالفت و مقرر شد خط محدوده در این قسمت بر مسیر خط لوله گاز منطبق شود.
در بخش دیگری از این نامه آمده است: برای اطمینان از تحقق سرانه خدماتی و ایفای حقوق دولتی و عمومی مقرر شد کاربری اراضی الحاقی به محدوده شهر مطابق با نوع وضع موجود آنها در نقشه کاربری اراضی پیشنهادی طرح حفظ شود و طرح تفکیکی آنها با رعایت چارچوب طرح جامع در کمیسیون ماده ۵ مصوب و مبنای اقدامات آتی شود.

این نامه ادامه می‌دهد: ضمن انعکاس آخرین محدوده بافت تاریخی و بخش ارزشمند معاصر شهر و ارجاع ضوابط احداث بنا در آن به سازمان میراث فرهنگی مقرر شد تعریض‌های پیشنهادی طرح که به نحوی با بدنه بازار تاریخی تداخل دارد، حذف شود. همچنین تهیه طرح برای تبدیل معابر حوزه پیرامونی بازار و بافت تاریخی به پیاده‌راه در اسناد طرح منعکس شود.
در ادامه این نامه آمده است: طرح تسهیل انتقال صنایع آلاینده اراک بر اساس مصوبه هیأت وزیران ضمن حفظ کاربری صنعتی آنها توسط شهرداری اراک تهیه و پس از تصویب در کمیسیون ماده ۵ مبنای توافقات و اقدامات آتی شود.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: در زمینه نظارت اعمال مدیریت یکپارچه بر روستاهای واقع در حوزه پیرامونی کلان‌شهر و کنترل ساخت و سازهای حاشیه روستاها، حریم شهر در بخش غربی تا حد کنار گذر و در بخش شرقی تا منتهی‌الیه محدوده طرح هادی روستای «قلعه نو» افزایش یابد. همچنین فرودگاه شهر و مسیر دسترسی به آن به حریم شهر افزوده شود.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید