• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69613
+
-

درمان ارزان برای خارجی‌ها

کارشناس دانشگاه علوم پزشکی استان: بیمارستان‌های دولتی مجاز به دریافت تعرفه یکسان درمانی برای خارجی‌ها نیستند

درمان
درمان ارزان برای خارجی‌ها

نسا خلخالی | ارومیه -خبرنگار:


با توجه به مهارت پزشکان و پایین بودن هزینه‌های درمان، اتباع خارجی زیادی برای درمان و انجام عمل‌های درمانی و زیبایی وارد ایران می‌شوند. آذربایجان غربی هم استانی هم‌مرز با 3 کشور ترکیه، عراق و جمهوری آذربایجان است و با 967 کیلومتر مرز مشترک با این کشورها مقصد هزاران گردشگر خارجی است. 

بسیاری از اتباع خارجی شهرستان ارومیه را برای گذراندن دوره درمان خود انتخاب می‌کنند و البته بیمارستان‌های خاصی برای این امر در نظر گرفته شده‌‌اند و بیماران خارجی نمی‌توانند در تمامی بیمارستان‌ها دوره درمان خود را بگذرانند و محدودیت‌هایی در این زمینه وجود دارد. 

هرچند این مساله در مطب پزشکان چندان رعایت نمی‌شود و هزینه ویزیت و خدمات درمانی برای شهروندان ارومیه‌ای و اتباع خارجی یکسان در نظر گرفته می‌شود. بیمارستان بین‌المللی میلاد ارومیه جزو مراکز‌ درمانی‌ای است که به همین منظور احداث شده است تا پذیرای بیماران خارجی نیز باشد. 


یکسان بودن هزینه‌های خدمات درمانی

یکی از شهروندان ارومیه‌ای می‌گوید: وقتی هفته گذشته برای درمان دندان‌های خود به متخصص مراجعه کرده بودم، 2 فرد خارجی نیز همراه من به همین منظور وارد مطب شدند و همان هزینه حق ویزیت را پرداخت کرد که از من اخذ شده بود.  «فائزه قاسمی» با ابراز تعجب از این‌که از هر 3 نفرشان هزینه یکسانی برای حق ویزیت دریافت شد، ادامه می‌دهد: تا جایی که می‌دانم افراد خارجی باید هزینه  بیشتری برای ویزیت و درمان را بپردازند، اما این مساله عملی نمی‌شود و از آن‌ها نیز هزینه‌ای مساوی با ما دریافت می‌شود.  

وی اظهار می‌کند: این اولین باری نیست که شاهد این مساله هستم و بارها برای من و آشنایانم اتفاق افتاده است که هزینه‌ای مساوی با اتباع خارجی را برای درمان خود پرداخته‌ایم و بی‌انصافی است که هزینه‌های درمان به قدری زیاد باشد که برخی اقشار جامعه نتوانند برای درمان بیماری‌های خود به پزشک مراجعه کنند اما افراد خارجی به راحتی بیایند و به‌ویژه برای دریافت خدمات زیبایی هزینه‌ای ناچیز بپردازند و تحت جراحی قرار گیرند. 


هزینه‌های درمان را کاهش دهید

یکی از شهروندان ارومیه‌ای هم که چندی پیش برای عمل چشم خود در یکی از بیمارستان‌های ارومیه بستری بود، می‌گوید: در اتاقی که بنده بستری بودم 2 فرد دیگر نیز از کشور عراق برای جراحی بینی‌شان آمده بودند و زمانی که با آن‌ها صحبت می‌کردم پایین بودن هزینه‌ها را علت آمدنشان به ارومیه و انجام جراحی خود در این شهرستان عنوان کردند. 

«محمدعلی نجفی» ادامه می‌دهد: با کاهش ارزش پول ایران افراد زیادی از خارج برای درمان به این‌جا می‌آیند اما این بی‌انصافی است که هزینه‌های درمان اتباع خارجی با هزینه‌های درمان ما یکی باشد. وی اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد باید هزینه‌های درمان بیشتری از شهروندان از اتباع خارجی گرفته شود؛ این چه وضعی است که افراد خارجی می‌آیند از امکانات ما به راحتی استفاده می‌کنند و می‌روند؟! اگر دولت به‌اندازه‌ای وضعش خوب است که از دریافت هزینه بیشتری درمان از اتباع خارجی بی‌نیاز است لطفاً هزینه‌های درمان شهروندان خود را کاهش دهد. 


توسعه گردشگری سلامت در استان

کارشناس مسئول گردشگری سلامت معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: توریسم‌درمانی یا گردشگری سلامت، نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ، بهبود و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد به مدت بیش از 24 ساعت و کمتر از یک سال صورت می‌گیرد. 

 «جمال افتخاری» اظهار می‌کند: یک توریست سلامت با مسافرت از محل زندگی خود می‌تواند از خدمات درمانی مقصد استفاده کند تا سلامت جسمی و روحی‌اش را به دست بیاورد.   وی ادامه می‌دهد: این روزها این نوع از گردشگری در ایران رواج پیدا کرده و توریست‌های زیادی را از کشورهای منطقه برای بهره‌مندی از خدمات پزشکی و درمانی ایران به کشورمان می‌کشاند.  

این مسئول با بیان این‌که پذیرش این بیماران در بیمارستان‌ها و موسسات پزشکی جمهوری اسلامی ایران کاملا تابع قوانین و مقرراتی است، اظهار می‌کند: فقط آن دسته از بیمارستان‌ها و مؤسسات پزشکی می‌توانند نسبت به پذیرش بیماران بین‌المللی اقدام کنند که مجوز لازم (مجوز IPD) را از وزارت بهداشت و درمان دریافت کرده باشند. 


نرخ قانونی دریافتی از توریست‌های درمانی

افتخاری درباره انتقاد شهروندان از برابر بودن هزینه‌های ارائه خدمات اظهار می‌کند: در روزهای اخیر آیین‌نامه تأسیس و بهره‌برداری شرکت‌های تسهیلگر ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به گردشگران سلامت، از سوی وزارت بهداشت به دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده که متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سایت واحد گردشگری سلامت معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ارومیه به آیین‌نامه‌ها و ضوابط مرتبط دسترسی داشته باشند. وی درباره هزینه‌های درمان بیماران خارجی بیان می‌کند: آخرین تعرفه ارائه خدمات به بیماران بین‌الملل در بیمارستان‌های خصوصی و دولتی، از وزارت متبوع استعلام شده که در صورت دریافت پاسخ به مراکز درمانی ابلاغ خواهد شد. 

کارشناس مسئول گردشگری سلامت معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی با اشاره به این‌که نمی‌توان نرخ دقیقی برای هزینه‌های درمان توریست‌های درمانی ارائه داد و باید مطابق با تعرفه اعلامی از سوی وزارت بهداشت و درمان از این افراد هزینه دریافت کرد، تاکید می‌کند: شرایط پذیرش و ارائه خدمات بستری و سرپایی در موسسات پزشکی دارای مجوز IPD، مطابق با آیین‌نامه ابلاغی وزارت متبوع است. 


تفاوت دریافت هزینه‌ها در مراکز درمانی 

کارشناس مسئول گردشگری سلامت معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی بیان می‌کند: درمان بیماران بین‌الملل به دو بخش شامل درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی یا بیمارستان‌های زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی و درمان در دانشگاه‌های خصوصی یا غیردانشگاهی تقسیم می‌شود. افتخاری می‌افزاید: مطابق با مصوبه هیات امنای دانشگاه علوم پزشکی مبلغی که برای درمان بیماران بین‌المللی در بیمارستان‌های دانشگاهی دریافت می‌شود برابر با تعرفه بیمارستان‌های خصوصی است. در مورد بیمارستان‌های بخش خصوصی تفاوتی بین هزینه دریافتی از اتباع ایرانی با هزینه دریافتی از اتباع خارجی وجود ندارد. 

اما بیمارستان‌های دانشگاهی تحت نظارت واحد گردشگری سلامت هستند و تعرفه در نظر گرفته‌شده برای بیماران خارجی با هزینه بیماران داخلی متفاوت است. در صورت مشاهده تخلف، پرونده تشکیل و به واحد نظارت بر معاونت امور درمان ارجاع داده می‌شود تا برابر رأی دادگاه با افراد خاطی برخورد شود که در بیشتر موارد فقط با جریمه نقدی پرونده بسته می‌شود.


درمان هزار گردشگر در 3 ماه

کارشناس مسئول گردشگری سلامت معاونت امور درمان دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی می‌گوید: در سال ۹۷ بیش از 5300 نفر بیمار بین‌الملل در مراکز دارای مجوز IPD استان آذربایجان غربی بستری شده‌اند که این تعداد نسبت به سال 1396 بیش از 7 برابر بوده است. «جمال افتخاری» می‌افزاید: در 3 ماه اول سال جاری نیز بیش از هزار بیمار بین‌المللی در مراکز مذکور بستری و مشخصات آن‌ها در سامانه گردشگری وزارت متبوع ثبت شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید