• شنبه 8 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 18 شوال 1445
  • 2024 Apr 27
چهار شنبه 9 مرداد 1398
کد مطلب : 69529
+
-

ایجاد تعادل در بازار پیاز

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان: کشاورزان برای برنامه‌‌ریزی کشت پیاز در طرح استمرار به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند

کشاورزی
ایجاد تعادل در بازار پیاز

طی چند سال اخیر همواره شاهد نارضایتی ناشی از پایین بودن قیمت پیاز و ضرر کشاورزان جنوب کرمانی بودیم، اما طی سال زراعی جاری با باز شدن راه صادرات این محصول، شاهد شوق کشاورزان بودیم. 

به گزارش ایرنا، فصل کشت پیاز بر اساس اجرای طرح استمرار کشت پیاز اجرای در جنوب کرمان آغاز شده و پیش‌بینی آینده پر از ابهام قیمت پیاز با توجه به میزان محصول تولیدی و شرایط بازار، نامشخص است؛ بنابراین کشاورزان در این زمینه با برنامه‌ریزی کشت کنند تا دیگربار شاهد ناراحتی ناشی از تولید بیشتر از اندازه پیاز در این دیار نباشیم. 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان گفت: کشاورزان برای برنامه‌‌ریزی کشت پیاز در طرح استمرار به مراکز جهاد کشاورزی مراجعه کنند. 

«سعید برخوری» افزود: کشاورزان پیازکار برای ثبت اطلاعات در سامانه بهره‌برداری اقدام کنند تا سهمیه کاشت را مد نظر قرار دهند و دچار ضرر نشوند. 

وی گفت: برابر برنامه ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی سهمیه کاشت طرح استمرار در جنوب استان کرمان 3هزار هکتار بوده و بر اساس مستندات، از بهمن‌ماه ۹۷ تا پایان خردادماه ۹۸ بیش از ۱۰ تن بذر از طریق شبکه و فروشگاه‌های رسمی توزیع شده است. 


پیش‌بینی افزایش تولید پیاز 

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب کرمان نیز گفت: کشاورزان از کشت بی‌رویه پیاز خودداری کنند. پیش‌بینی می‌شود در طرح استمرار پیاز شاهد افزایش تولید پیاز در جنوب کرمان باشیم. 
 «فرامرز رستگاری» افزود: کشاورزان برای کشت پیاز با کارشناسان جهاد کشاورزی مشورت کنند تا شاهد ضرر و زیان ناشی از تولید بی‌رویه محصول نشوند. 

وی گفت: تجربه سال‌های گذشته در زمینه کشت پیاز نشان داده مدیریت بازار و ثبات قیمت‌ها در فصل زمستان بیشتر تابع میزان تولید پاییز، ذخیره‌سازی انباری، سطح زیر کشت و میزان تولید در طرح استمرار جنوب کرمان و سایر استان‌های گرم جنوبی است. 
رستگاری ادامه داد: برابر گزارش‌ها و بررسی آمار و اطلاعات به دلیل نزولات جوی، آب‌گیری سدها و بهبود وضعیت منابع آبی، میزان کشت در کرمان و سایر استان‌ها رشد چشمگیری داشته و به تبع آن میزان تولید پاییزه و ذخیره‌سازی نسبت به سال قبل افزایش خواهد یافت. 

وی گفت: تغییرات نرخ ارز و بازار سال قبل روند خزانه‌گیری و تقاضای کشاورزان برای توسعه کشت در جنوب کرمان و استان هرمزگان افزایش یافته و با ادامه روند ذکرشده، افزایش سطح و تولید پیاز در طرح استمرار نسبت به سال قبل قابل پیش‌بینی است. 


کشاورزان در انتخاب بذر پیاز دقت کنند

کارشناس کشاورزی به محدودیت‌های ایجادشده در تأمین بذر ارقام تقاضامحور و تنوع در ارقام قابل دسترس و روند کشت اشاره کرد و گفت: کشاورزان در انتخاب بذر پیاز دقت کنند تا شاهد بازدهی بیشتر و سود بیشتر باشیم. 

 «حسین مسلمی» افزود: کشاورزان باید در استفاده از ارقام با توجه به حساسیت برخی ارقام به شوک سرمایی در مناطق سردسیر و امکان افزایش گل‌دهی در فصل تولید، از ارقام مناسب و شناخته‌شده استفاده و حتی‌المقدور سعی کنند برای تولید نشا در مناطق کوهپایه و معتدل اقدام شود. 

وی گفت: پیازکاران با توجه به دوره رسیدگی ارقام با مشورت کارشناسان جهاد کشاورزی و همفکری کشاورزان پیشرو، زمان و مکان مناسب خزانه‌گیری و تاریخ کاشت مناسب را مد نظر قرار دهند و از کاشت خارج از تقویم زراعی خودداری کنند تا در فصل برداشت با عرضه بیش از کشش بازار و نوسانات قیمت مواجه نشوند. 

این مدرس دانشگاه ضمن تاکید بر تأمین و خرید بذر از فروشگاه‌ها و نمایندگی‌های مجاز و معتبر افزود: کشاورزان هنگام خرید بذر ضمن دریافت فاکتور فروش نسبت به نگهداری قوطی یا پاکت و مقداری از بذر تا پایان فصل تولید اقدام کنند. 
وی با اشاره به فعالیت شبکه‌های دلالی و غیررسمی و افزایش میزان جعل و تقلب در تأمین بذر از کشورهای مختلف و حتی توزیع بذرهای فله برخی ارقام، به کشاورزان توصیه کرد: با حصول اطمینان از اصالت بذر و بسته‌بندی از خرید بذر فله و بدون استاندارد جداً خودداری کنند. 

بیشتر کارشناسان کشاورزی بر این باورند که کشاورزان جنوب کرمان با برنامه‌‌ریزی کشت و تولید به منظور کاهش ریسک و تضمین بازگشت سرمایه‌گذاری، الگوی چند کشتی را مد نظر قرار دهند تا شاهد ضرر و زیان نباشند.


برنامه‌‌ریزی لازم برای صادرات پیاز 

یکی از کشاورزان پیازکار در جنوب کرمان گفت: مسئولان برنامه‌‌ریزی لازم را برای صادرات پیاز داشته باشند تا در زمان برداشت با مشکل مواجه نشویم. 
«علی نعمتی» افزود: سال گذشته با همکاری مسئولان شاهد آزاد شدن صادرات پیاز و در نتیجه دوران طلایی فروش پیاز بودیم؛ امیدواریم امسال هم شاهد آزاد شدن صادرات پیاز باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید