• شنبه 27 مرداد 1403
  • السَّبْت 11 صفر 1446
  • 2024 Aug 17
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69381
+
-

ظریف با توجه به اهانت‌های اخیر، در نامه‌ای به رهبر انقلاب درباره تداوم حضورش در وزارت خارجه رهنمود خواست

حمله سریالی به دولت

برخی صاحبان تریبون‌ها در آستانه انتخابات اسفند، معیشت مردم را بهانه ای برای تخریب دولت قرار داده اند

دولت
حمله سریالی به دولت







اسماعیل سلطنت‌پور - فرزانه آئینی/ خبر‌نگار
قصه حمله به دولت، به سریال 6 ساله ای تبدیل شده که هرچه به انتخابات مجلس در اسفند امسال و انتخابات ریاست جمهوری بعدی نزدیک تر شویم، این داستان روی دور تکرار می افتد. حمله تشکیلاتی به دولت از سوی جناحی که منافع ملی را در انتخابات خلاصه می کند،  در روزهای آینده شدت خواهد گرفت؛ کار به جایی رسیده که این اهانت ها و تخریب ها وزیر خارجه دولت را مجاب کرده در نامه ای به رهبر معظم انقلاب از ایشان درباره تداوم حضورش در دستگاه دیپلماسی رهنمود بطلبد؛ یا بابک زنجانی مجرم بزرگ نفتی را که حکم اعدام گرفته است مقابل بیژن زنگنه، وزیر نفت قرار می دهند و آجر از زیرپای دولت بیرون می‌کشند. روزی که برجام بود بهانه می گرفتند چرا اروپایی ها به ایران می آیند؛ روزی که آمریکا از برجام خارج شد  به دولت ایراد گرفتند که چرا اروپایی ها از ایران می روند. وزیر خارجه را در سریالی که از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد ناکارآمد و ساده لوح نشان داده می شود و علیه لوایح دولت برای پیوستن به FATF طومارهای چندمتری در صحن علنی پهن کردند. صاحبان تریبون‌های رسمی هم  هرجا که فرصت به دست آورند تندترین حملات را به بهانه  معیشت مردم علیه دولت انجام می‌دهند. این ‌روزها دولت زیر تیغ رفته و در سیبل حملات قرار گرفته است.


محبوب‌کشی

خیلی قبل‌تر از آنکه محبوب‌کشی به حذف عادل فردوسی‌پور یا چهره‌های مشابه برسد، در عرصه سیاست از وزیر خارجه شروع شده بود؛ روزی که مهدی کوچک‌زاده در مجلس نهم محمد‌جواد ظریف را خائن خطاب کرد تا روزی که سریال گاندو در تلویزیون از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد، تلاش برای حذف دیپلمات خندان و محبوب مردم کلید خورده و ادامه داشت. ظریف اگر در تمام این 6سال زخم‌زبان‌ها را در داخل برای ایران تحمل کرده بود، بالاخره طاقتش طاق شد و در نامه‌ای، از این تخریب‌ها، هجمه‌ها و بی‌انصافی‌ها به‌خصوص در سیمای جمهوری اسلامی گلایه به آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای برد.

او در کوران فشارهای آمریکا و توطئه‌های رژیم صهیونیستی و حال و روز ناخوش توافق هسته‌ای، دوباره به فکر استعفا افتاده. ظریف اواخر سال قبل یک‌بار استعفا داده بود که پذیرفته نشد.

ماجرا از وقتی کلید خورد که یک سریال با تم امنیتی درباره جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن‌پست که به اتهام امنیتی در ایران بازداشت بود، از سیمای جمهوری اسلامی پخش شد و شخصیت‌هایی ازجمله محمد‌جواد ظریف و کارمندان وزارت خارجه را شبیه‌سازی‌ کرد.

در سریال گاندو، وزیر خارجه، فردی ساده‌لوح و وزارت خارجه دستگاهی واداده جلوه داده شد. همان زمان اعتراض مسئولان این وزارتخانه را بر‌انگیخت، البته محمدجواد ظریف آن موقع گفته بود تلویزیون نگاه نمی‌کند ولی سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه تأکید کرد که سریال گاندو را دیده و به‌رغم جلوه‌های سینمایی زیبا در این سریال، تقوا رعایت نشده است. پس از یک ‌ماه از پایان سریال گاندو، شنیده شده بود که وزیر خارجه نامه‌ای خطاب به رهبر معظم انقلاب نوشته و حضور خود در مسئولیت وزارت خارجه را به‌دلیل نگاهی که به این دستگاه وجود دارد، شرعا فاقد استدلال عنوان کرده. رهبر معظم انقلاب در واکنش به این نامه از ظریف دلجویی کرده است.

روز گذشته موضوع استعفای دوباره ظریف در جلسه سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه مورد سؤال قرار گرفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ با تأیید نامه‌نگاری ظریف با رهبر انقلاب، تأکید کرد: صدا‌و‌سیما زیرنظر مقام معظم رهبری است و اگر گلایه و شکواییه‌ای وجود دارد، باید خدمت ایشان گفته شود، به جای اینکه به دیگران گفته شود.

به گزارش ایسنا، موسوی ادامه داد: طبق برداشتی که از این سریال می‌شد، در آن، از وزارت خارجه و شخص وزیر خارجه چهره‌ای منفعل، بی‌عمل و واداده ارائه می‌شد و این موضوع مطرح بود که اگر چنین چیزی هست و چنین برداشتی وجود دارد، بودن چنین وزیری در جایگاه وزارت خارجه به‌عنوان یک کشور قدرتمند در منطقه جایز نیست و به لحاظ شرعی و قانونی باید کسی در این وزارتخانه باشد که همزمان مصلحت و عزت کشور را سرلوحه کار خود قرار دهد و از اقتدار لازم در مجامع بین‌المللی برخوردار باشد تا زبان گویای ملت نیز باشد و اگر چنین چیزی نیست، ایشان ببینند چه باید کرد.

موسوی اضافه کرد: مقام معظم رهبری نیز التفاطاتی داشتند و گفتند مطلقا راضی نیستند که به مجموعه وزارت خارجه و ایشان اهانتی صورت بگیرد.

این موضوع دیروز در صحن علنی مجلس و زمانی که محمد‌جواد ظریف برای پاسخ به سؤال چند نماینده به مجلس رفته بود، مطرح شد. مصطفی کواکبیان، نماینده تهران به سریال گاندو اشاره کرد و گفت: کسانی که سریال گاندو را ساختند، تفکر ویژه خود را دارند که خوشبختانه با تذکر رهبری مواجه شدند و احتمالا سازندگان این سریال از کار خودشان پشیمان هستند.
روایت حملات اخیر به چهره‌های محبوب دولت ازجمله بیژن زنگنه یا محمدجواد ظریف و تلاش برای استعفای آنها یا پخش شایعه اختلاف بین این دو وزیری که بار دیپلماسی را به دوش می‌کشند، به حدی رسیده ‌که حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست تعبیر محبوب‌کشی را برای آن به‌کار می‌برد.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در مصاحبه با خبرآنلاین به آسیب‌های محبوب‌کشی در جامعه اشاره و تأکید کرد: این اتفاق بسیار بد است، شاخص اصلی توسعه در دنیای امروز شادی است، هر چه که امیدی در دل مردم ایجاد می‌کند و هر شخص، جریان یا آیینی که دل مردم را شاد می‌کند را نباید از بین برد و به آن آسیب زد.

ظریف از بدو انتخاب به‌عنوان گزینه وزارت خارجه سیبل حملات قرار گرفت تا جایی که در مقطعی پس از یک تیتر روزنامه کیهان به‌دلیل کمر‌درد کارش به بیمارستان کشیده شد.

ظریف دی‌ماه ‌97 در مصاحبه با همشهری حملات دشمنان به‌خود را طبیعی عنوان کرد اما در عین حال از منتقدان داخلی گله داشت، او با بیان اینکه برخی دوستان ما روی یک کلیشه‌هایی تأکید دارند که باید تکرار شود و اگر کسی آن کلیشه‌ها را تکرار نکند احساس می‌کنند با خطوط اصلی انقلاب درافتاده است، یادآور شد: من دارم به نتانیاهو حمله می‌کنم، شما به من حمله می‌کنید، دمتان گرم!

ظریف اسفند سال گذشته نیز پس از سفر ناگهانی بشار اسد به تهران در اعتراض به بی‌اطلاعی وزارت خارجه از این سفر، از سمت خود استعفا داد اما در یک کش‌و‌قوس 72ساعته به‌دلیل مخالفت رئیس‌جمهور با استعفا، به محل کار خود بازگشت.

دولت در سیبل

کوچک شدن سفره‌های مردم و گلایه از اوضاع بد اقتصادی مردم محور مشترک نطق ناطقان دیروز بهارستان بود، که یکی بعد از دیگری ورای تعلق فراکسیونی‌شان – اصولگرا یا اصلاح‌طلب- دولت را سیبل انتقاداتشان قرار دادند، وجه مشترک نقد مجلسی‌ها از دولت «سوءمدیریت‌ها در مسائل اقتصادی» بود.

به‌شماره افتادن نفس‌های مجلس دهم و در پیش بودن انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، توجه به نیازهای معیشتی مردم، محور نطق‌های علنی مجلس شورای اسلامی و گفت‌وگوهای نمایندگان با رسانه‌ها شده است. در این میان مهم‌ترین استراتژی، حمله به دولت و اتهام سوءمدیریت به دولت است. این نقدها ورای جایگاه قانونگذاری مجلس و سهم پارلمان در شکل‌گیری اوضاع فعلی اقتصادی؛ رئیس‌جمهور را نشانه خواهد گرفت. محسن بیگلری نماینده سقز، بانه، سیدمرتضی خاتمی نماینده‌ ماه‌نشان، داوود محمدی نماینده قزوین – هر 3عضو فراکسیون ولایی- علیرضا محجوب نماینده تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و تهران، احمد مرادی نماینده بندرعباس، قشم – هر 2عضو فراکسیون امید - 5ناطق نشست دیروز مجلس بودند که یکی بعد از دیگری به خاطر عدم ‌چاره‌جویی در مورد نابسامانی‌های اخیر اقتصادی دولت را آماج انتقاداتشان قرار دادند.

اتهام سوءمدیریت
محسن بیگلری، نماینده سقز و بانه نخستین ناطق نشست دیروز بهارستان بود. او در نطقش خطاب به رئیس‌جمهور، گفت: فضای اقتصاد و تولید کشورمان را دریابید، کمر مردم زیر فشار‌های اقتصادی، از خم شدن گذشته و درحال شکستن است و می‌طلبد که بهانه تحریم را کنار بگذارید، چرا که بیش از 80درصد مشکلات داخلی بر اثر سوءمدیریت است، قصه پرغصه هدفمند‌سازی‌ یارانه‌ها و تعلق آن به افراد نیازمند باید به دور از مصالح سیاسی و با همکاری دولت و مجلس حل شود. حرف ما این است که یارانه افراد میلیاردر قطع شود تا یارانه نیازمندان چند برابر شود، چراکه در تورم 300درصدی یارانه 45هزار تومانی دردی از مردم دوا نمی‌کند. در پی بیگلری، مرتضی خاتمی، نایب‌رئیس کمیسیون بهداشت و درمان نیز سوءمدیریت‌ها در بروز مشکلات اقتصادی مردم را محل نقد قرار داد و گفت: جناب آقای رئیس‌جمهور؛ امروز هزینه‌های زندگی به شکل سرسام‌آوری افزایش یافته و این واقعیت در میان جمعیت بیکار و حداقل‌بگیرها به رشد بی‌رویه خط فقر دامن زده است. طبیعتا تحریم‌های ظالمانه در بروز این مشکلات مؤثر بوده لکن پاره‌ای ضعف و سوء‌تدبیرها در این زمینه نقش انکارناپذیری دارد.

حقوق کارگران کفاف سفره آنها را نمی‌دهد
علیرضا محجوب، عضو فراکسیون امید مجلس در کنار انتقاد از بحران مدیریتی برای رسیدگی به وضع بد معیشتی مردم، تمرکز اصلی نطقش را به مسائل کارگران و کوچک شدن سفره‌های آنها اختصاص داد و گفت: امروز حقوق پرداختی به کارگران، کشاورزان، بازنشستگان و کارمندان حتی کفاف هزینه سفره آنها را نمی‌دهد؛ چه برسد به اجاره مسکن ، هزینه مدرسه ، تحصیل و هزینه‌های متعددی که هر روز بر آنها اضافه می‌شود. وی با بیان اینکه مسکن کارگران و کشاورزان در اولویت قانون اساسی بوده، گفت: در مقابل کسانی که در پنت‌هاوس‌ها و قصرهای مجلل زندگی می‌کنند، کسانی در یک اتاق 12متری زندگی می‌کنند؛ آیا این وضعیت جای سؤال ندارد؟ احمد مرادی و داود محمدی نیز همچون 3ناطق دیگر مجلس خواستار توجه دولت به سفره‌های مردم شدند و با گریزی به تحریم‌ها و مباحث مربوط به سیاست خارجی سوءمدیریت را عامل بروز شرایط فعلی در اوضاع اقتصادی کشور دانستند.

 

تعابیر رهبری درباره ظریف

12 آبان 92 - دیدار دانش‌آموزان و دانشجویان
هیچ‌کس نباید این مجموعه مذاکره‌کنندگان ما را سازشکار بداند؛ این غلط است؛ اینها مأموران دولت جمهوری اسلامی ایران هستند، اینها بچه‌های خودمان هستند، بچه‌های انقلابند؛ یک مأموریتی را دارند انجام می‌دهند. کار سختی هم هست [که‌] بر عهده اینهاست؛ دارند با تلاش فراوان آن کاری را که بر عهده آنهاست، انجام می‌دهند. بنابراین نباید مأموری را که مشغول یک کاری است و مسئول یک فرایندی است، مورد تضعیف یا توهین یا بعضی از تعبیراتی که گاهی شنیده می‌شود - که اینها سازشکارند و مانند اینها - قرار داد؛ نه، این حرف‌ها نیست.»

دوم تیر‌ماه ‌۹۴ -دیدار مسئولان نظام
«بنده هیأت مذاکره‌کننده را - همین دوستانی که این مدت این زحمات را بر دوش گرفته‌اند - هم امین می‌دانم، هم غیور می‌دانم، هم شجاع می‌دانم، هم متدین می‌دانم؛ این را همه بدانند.»

10 آبان 94 - دیدار مسئولان نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور
 «آقای دکتر ظریف و همکارانشان آزمون خوبی از سر گذراندند...تدین، مهم‌ترین نقطه قوت آقای ظریف است و بنده مکرر برای شما عزیزان دعا می‌کنم.»

22 خرداد سال‌96 - دیدار مسئولان نظام
«وزیر محترم خارجه ما، آقای دکتر ظریف، یک نامه گویایی به مسئول اروپایی می‌نویسند - البته این بارِ چندم است - و موارد نقض روح برجام و جسم برجام [را مطرح می‌کند]. دیگر کسی نیست که بگویند مخالفین این مذاکرات هستند که این حرف را می‌زنند؛ نه، خود وزیر محترم خارجه، چون انسان متدینی است، انسان باوجدانی است و انسان صاحب احساس مسئولیت است، خود ایشان هم این اعتراض را دارد می‌کند.»

هفتم شهریور‌97
رهبر انقلاب برای محمد‌جواد ظریف تعبیر «دوست عزیز ما» را به‌کار بردند.

25 تیر ‌98 - دیدار ائمه جمعه سراسر کشور
«وزیر امور خارجه که واقعا زحمت هم می‌کشد و ملاحظات دیپلماتیک هم دارد، به صراحت از عمل‌نکردن اروپایی‌ها حتی به یکی از تعهداتشان سخن می‌گوید.»

این خبر را به اشتراک بگذارید