• دو شنبه 17 اردیبهشت 1403
  • الإثْنَيْن 27 شوال 1445
  • 2024 May 06
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69368
+
-

مرگ دختر دانش‌آموز در اردوی تابستانی

داخلی
مرگ دختر دانش‌آموز در اردوی تابستانی


اردوی تابستانی برای دانش‌آموزان دختر آموزشگاهی در شهر کرد پایان تلخی داشت و با مرگ دختر 17ساله و سرایدار آموزشگاه پایان یافت. به‌گزارش همشهری، روز یکشنبه زمانی که دانش‌آموزان آموزشگاهی در شهرکرد برای اردوی تفریحی به مجتمعی تفریحی در کنار زاینده‌رود رفته بودند، حادثه تلخی رخ داد. این اردو قرار بود در بهار برگزار شود اما با توجه به فصل امتحانات، مسئولان آموزشگاه آن را به‌تعویق انداخته و در نهایت تصمیم گرفته بودند در تعطیلات تابستان اردو را برگزار کنند.
آن روز دانش‌آموزان دختر در محوطه مجتمع در حال بازی و تفریح بودند که محدثه زارعی، درحالی‌که گوشی موبایلش را به  دست گرفته بود کنار رودخانه زاینده‌رود رفت تا عکس یادگاری بگیرد، اما ناگهان دستبند طلایش به داخل رودخانه افتاد و او دستش را دراز کرد که آن را بردارد، اما حادثه‌ای هولناک رخ داد. در یک لحظه محدثه تعادلش را از دست داد و به داخل رودخانه افتاد و در میان جریان شدید آب گرفتار شد. با صدای فریادهای او، سرایدار جوان آموزشگاه سراسیمه به کمک وی شتافت و خودش را به آب زد تا دختر 17ساله را نجات دهد اما او نیز گرفتار جریان شدید آب شد. در چشم برهم‌زدنی غوغایی در میان دانش‌آموزان به پا شد. محدثه و سرایدار آموزشگاه روی آب شناور بودند و جریان شدید رودخانه آنها را به پایین‌دست می‌برد. شاهدان هرچه تلاش کردند موفق به نجات آنها نشدند و به همین دلیل از هلال‌احمر کمک خواستند.

تلاش برای نجات
طولی نکشید که تیم‌های واکنش سریع هلال احمر راهی محل حادثه شدند. شهاب رئیسی، فرمانده تیم‌های واکنش سریع هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری می‌گوید: به محض دریافت گزارش، به همراه تیم واکنش سریع و تیم تخصصی غواصی راهی محل حادثه شدیم. همزمان ماجرا را به باشگاه رفتینگی که حدود 5دقیقه با محل حادثه فاصله داشت و از اعضای افتخاری هلال‌احمر به شمار می‌روند، خبر دادم و آنها با استفاده از قایق وارد رودخانه شدند و عملیات جست‌وجو و نجات را شروع کردند. وی ادامه می‌دهد: پایین‌تر از محلی که حادثه رخ داده بود، پلی روی رودخانه احداث شده که نجات‌گران هلال‌احمر در آن حوالی توانستند پیکر دختر نوجوان و مرد سرایدار را که روی آب شناور بودند از آب بیرون بکشند. در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد سرایدار جوان جانش را از دست داده است اما عملیات احیا روی دختر نوجوان انجام شد و وقتی امدادگران اورژانس رسیدند، وی در اختیار آنها قرار گرفت اما به‌رغم تلاش بسیار نجات‌گران برای احیای این دختر، او نیز جانش را از دست داد.

 افزایش بی‌سابقه غرق‌شدگان
رئیسی می‌گوید: متأسفانه از ابتدای سال‌جاری تا‌کنون 31نفر بر اثر غرق‌شدگی در استان چهارمحال و بختیاری جانشان را از دست داده‌اند که آمار نشان می‌دهد نسبت به سال گذشته تعداد قربانیان 3برابر شده است.  او ادامه می‌دهد: رودخانه زاینده‌رود ممکن است در برخی از نقاط عمق زیادی نداشته باشد اما جریان آب در آن به شکل تندآب است که این تندآب در نهایت‌ به قسمت‌هایی می‌رسد که جریان آب چرخشی و گردابی است. به همین دلیل افرادی ناآشنا به این مسئله به تصور اینکه اتفاقی برایشان رخ نمی‌دهد ممکن است گرفتار تندآب شده و همین باعث می‌شود که تندآب آنها را به قسمت‌های دیگر رودخانه برده و در نهایت جانشان را از دست بدهند. به‌گفته فرمانده تیم‌های غواصی هلال‌احمر چهارمحال و بختیاری، امسال به‌دلیل بارش‌های زیاد، جریان آب در زاینده‌رود شدید است و همین باعث شده که مثلا افرادی که در سال‌های گذشته برای تفریح به این رودخانه رفته بودند، به تصور اینکه امسال نیز شرایط آن شبیه سال‌های گذشته است، وارد آب شده و در نهایت گرفتار جریان شدید آن شده‌اند. به همین دلیل توصیه ما به شهروندان این است که از نزدیک شدن به رودخانه‌ها و ورود به داخل آن جدا خودداری کنند، چرا که در بسیاری مواقع میزان خطرناک بودن جریان آب را نمی‌توان از ظاهر رودخانه تشخیص داد.


برای نجات وارد رودخانه نشوید

یکی از دلایل افزایش آمار غرق‌شدگان در رودخانه، ورود افراد به داخل آب برای نجات کسانی است که در حال غرق شدن هستند. شهاب رئیسی می‌گوید: مدتی قبل دختری به داخل یک استخر کشاورزی افتاد و پدرش برای نجات او به استخر پرید اما هر دو غرق شدند و جان ‌باختند. پیش از آن تعدادی چوپان برای شستن گوسفندهایشان به یک استخر کشاورزی رفته بودند، اما یکی از چوپان‌ها به داخل قسمت عمیق استخر افتاد و 2دوست دیگرش برای نجات او رفتند ولی هر سه غرق شدند. کمی قبل از آن نیز جوانی به رودخانه سقوط کرد و پسرعمویش برای نجات وی وارد آب شد که هر دوی آنها جان باختند. او ادامه می‌دهد: اصول عملیات نجات 4مرحله است که آخرین و خطرناک‌ترین آن ورود به آب است. مرحله اول رساندن است؛ یعنی اینکه بتوانیم در لحظه حادثه طناب، چوب یا هر وسیله‌ای را که بشود غریق را با آن نجات داد به او برسانیم. مرحله دوم پرتاب کردن است، یعنی اینکه بتوانیم جسمی را به سمتش پرتاب کنیم که بتواند خودش را شناور کند. مرحله سوم راندن است. یعنی درصورتی که امکانش باشد، از قایق برای نجات استفاده کنیم و آخرین مرحله رفتن به داخل آب برای نجات است که از همه خطرناک‌تر است. در این شرایط ابتدا باید از ایمنی خود مطمئن شویم تا بتوانیم با ورود به آب، فرد حادثه‌دیده را نجات دهیم. به همین دلیل به شهروندان توصیه می‌شود در صورت قرار گرفتن در چنین شرایطی، پیش از اینکه برای نجات به آب بزنند، مطمئن شوند که جان خودشان به خطر نخواهد افتاد.

این خبر را به اشتراک بگذارید