• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 8 مرداد 1398
کد مطلب : 69327
+
-

کمبود اعتبار برای نگهداری راه‌های یزد

راهداری
کمبود اعتبار برای نگهداری راه‌های یزد

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد با اشاره به میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت راه‌های استان گفت: باید 3 تا 4 درصد هزینه ساخت برای نگهداری راه‌ها اختصاص یابد اما این‌گونه نیست. «علی علیخانی» در گفت‌وگو با مهر اظهار کرد: یزد به لحاظ موقعیت جغرافیایی در یک چهارراه مواصلاتی قرار گرفته و از نظر ترانزیت کالا و کالاهای تولیدی استان، برای کشور از اهمیت خاصی برخوردار است، به نحوی که اکنون دومین استان معدنی و چهارمین استان صنعتی کشور است و از نظر حمل و نقلی که شاخص آن بر اساس تناژ بار تولید و حمل شده از مبدا یزد به سایر نقاط کشور محاسبه می‌شود، هفتمین استان کشور است. وی با اشاره به این‌که میزان تناژ بار حمل شده در سال گذشته در استان یزد 7/24 میلیون تن بوده است، افزود: استان یزد در حال حاضر ۵/۵ تا ۶ درصد کل بار کشور را تولید و حمل می‌کند، ضمن این‌که از نظر ترانزیت کالا، بنادر جنوبی کشور را به مرکز، پایتخت و استان‌های شمالی و شرق و غرب وصل می‌کند و این امر رسالت و وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند، بنابراین باید بستر مناسب‌تری برای استفاده‌کنندگان از محورها فراهم کنیم.


حمل و نقل 5/1 میلیون مسافر از طریق جاده‌ها

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد در مورد حمل‌و‌نقل مسافر نیز بیان کرد: سال گذشته حمل‌و‌نقل بالغ بر 5/1 میلیون نفر از طریق جاده‌های استان انجام شد. وی هوشمندسازی خدمات را از اولویت‌های اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده که از آن جمله می‌توان به صدور کارت هوشمند رانندگان، روند هدایت بار، قیمت حمل کالا و … اشاره کرد و برخی امور دیگر نیز در دست انجام است.


یزد پیشتاز استفاده از روش‌های نوین نگهداری آسفالت در کشور

علیخانی ادامه داد: یزد در زمینه استفاده از روش‌های نوین در نگهداری راه‌ها در راستای کاهش هزینه، افزایش ایمنی و افزایش عمر رویه‌های آسفالت و سازه‌های ابنیه فنی نیز از استان‌های پیشتاز کشور است، زیرا اکنون از آسفالت‌هایی استفاده می‌شود که با لایه‌های نازک ولی باربری بیشتر با افزودنی‌های مجاز در ترکیب آن، عمر بیشتری دارند.

وی یادآور شد: سال گذشته ۲۵۰ کیلومتر از این نوع آسفالت در راه‌های استان استفاده شد که این اقدام ابتدا به صورت پایلوت در یزد انجام گرفت و چون موفقیت‌آمیز بود در سایر استان‌ها نیز به اجرا درآمد. امسال نیز تلاش می‌کنیم حداقل به میزان ۲۵۰ کیلومتر دیگر از این نوع آسفالت در سطح محورهای استان استفاده کنیم. وی اظهار کرد: سامانه توزیع لاستیک نیز در حوزه حمل‌و‌نقل استان یزد طراحی و پس از تأیید سازمان مرکزی به کل کشور ارسال شد و پشتیبانی این سامانه که اکنون به خوبی فعال است در یزد انجام می‌شود.
علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: در بحث ایمنی، استان یزد در سال ۹۷ رتبه دوم کاهش تلفات جاده‌ای با کاهش 6/19 درصدی را داشته و این در حالی است که میزان سفرها در محورهای استان افزایش ۱۹ درصدی داشته است.


ایجاد 2 مجتمع بین راهی در محورهای استان  

وی ادامه داد: در جهت افزایش خدمات‌رسانی و امکانات رفاهی در محورهای مواصلاتی، اقداماتی از جمله ایجاد مجتمع‌های بین راهی و توقفگاه‌های موقت بین راهی انجام شد، به نحوی که سال گذشته در محورهای یزد- بافق و یزد- اردکان- نائین دو مجتمع بین راهی به بهره‌برداری رسید، همچنین 4 توقفگاه موقت بین راهی برای استراحت رانندگان در محورهایی از جمله کرمان- یزد و اصفهان -یزد ایجاد شد.

وی از خواب آلودگی رانندگان به عنوان یکی از معضلات ایمنی رانندگی در استان یزد یاد کرد و افزود: این خدمات در راستای کمک به رفع خواب‌آلودگی رانندگان انجام شده و امیدواریم با ارائه این خدمات شاهد کاهش تصادفات و تلفات جاده‌ای در استان باشیم.
مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به خدمات ارائه شده توسط این اداره در زمان وقوع سیل به استان‌های سیل‌زده اظهار کرد: بالغ بر ۲۴ دستگاه ماشین‌آلات و ۳۹ نیرو برای مدت ۲۰ روز به خوزستان و ۳۴ دستگاه ماشین‌آلات و ۵۰ نیرو نیز به لرستان به مدت یک ماه اعزام شدند. همچنین یک دستگاه پل فلزی ۴۵ متری از یزد به لرستان ارسال شد.


تخصیص اعتبارات ملی و استانی  

وی در مورد اعتبارات ملی و استانی اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد نیز بیان کرد: حدود ۵۸ میلیارد تومان اعتبار ملی داشتیم که بالای ۸۵ درصد آن تخصیص یافت و ۳۸ میلیارد تومان هم اعتبار استانی داشتیم که ۴۰ درصد آن تخصیص یافت. ضمن این‌که ۶ هزار و ۵۰۰ تن قیر از طرف سازمان راهداری به استان یزد اختصاص یافت. علیخانی با اشاره به ارزش واقعی محورهای مواصلاتی استان یزد و میزان اعتبار هزینه شده برای ساخت این محورها ادامه داد: باید 3 تا 4 درصد هزینه ساخت، برای نگهداری این راه‌ها هزینه شود که تنها ۲۰ درصد از این میزان به استان یزد اختصاص می‌یابد و در واقع ما سالی ۸۰ درصد از اعتبار مورد نیاز خود برای نگهداری راه‌ها را بدهکار می‌شویم.

وی تصریح کرد: مدیریت هزینه‌ها و پیشگیری از خرابی جاده‌ها از بحث‌های جدی است که در جهت افزایش عمر مفید رویه‌های آسفالتی، درزگیری، لکه‌گیری‌ها و … انجام می‌دهیم. تمام تلاش ما در راستای جلوگیری از تخریب زودهنگام محورها است و با توجه به این‌که استفاده از قیر به عنوان حفاظ اصلی رویه‌های آسفالتی، عمر آسفالت را افزایش می‌دهد، در این زمینه اقدامات مستمری در حال انجام است.

علیخانی در مورد حفاظت از علائم و حفاظ‌ها نیز گفت: برای حفاظت از علائم و شفاف‌سازی آنها، هر سه‌ماه یک‌بار به شست‌و‌شوی آنها اقدام می‌کنیم.
وی ادامه داد: در بحث نقاط حادثه‌خیز به سمت کاهش هزینه‌ها رفته‌ایم و اقداماتی نظیر آشکارسازی این نقاط با هزینه کم و عملکرد بالا انجام شده که در روند کاهش تلفات جاده‌ای برای ما بسیار حائز اهمیت بوده است. مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان یزد از تعامل بسیار خوب با پلیس راه استان، دستگاه‌های امدادرسان و خدمات‌رسان مرتبط مثل اورژانس جاده‌ای، هلال احمر، شورای ترافیک استان، مجموعه مدیریت ارشد استان و دستگاه‌های مرتبط خبر داد و افزود: این تعامل ارزنده هم قوت قلبی برای ما است و هم به خدمات‌رسانی بهتر به مردم منجر شده است.

علیخانی در بخش دیگری از سخنان خود از استقرار ۱۷ راهدارخانه‌ها و اداره شهرستانی در استان یزد خبر داد و افزود: نیروها و ماشین‌آلات مستقر در این مراکز به صورت شبانه‌روزی خدمات‌رسانی می‌کنند. وی یادآور شد: در حال حاضر ۲۸۱ دستگاه ماشین‌آلات سبک، سنگین و نیمه‌سنگین و ۳۵۰ نیرو در مجموعه استان یزد به عنوان راهدار، کارشناس، مدیر بخش و … مشغول به فعالیت هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید